Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et beskjedent forsøk på progressive metal


Dellers

Anbefalte innlegg

Holder meg vanligvis til funk og coverversjoner av enkle låter, men hadde litt tid til overs i sommer slik at jeg prøvde meg på noe litt mer fancy. Resultatet ble 14 minutter med en slags melodisk metal, avbrutt av progressive, smått symfoniske og orientalske partier. Noen av overgangene var jeg nok ikke helt heldig med, men det får gå. Partiene i seg selv hører likevel sammen på en eller annen måte, ihvertfall i mitt hode. Vokalen er selvsagt elendig da jeg sang selv! Teksten er nok like ille, men den gir ihvertfall en pekepinn på hva jeg så for meg da jeg lagde musikken. Har spilt alt selv, men trommene er selvsagt spilt inn med elektrisk trommesett slik at jeg kunne tighte det opp (jeg har spilt det som høres musikalsk sett, bare ikke særlig tight). For ordens skyld er jeg egentlig bassist, og måtte lære inn palm muting osv. underveis (er ikke vant til metal på gitar).

Føler det låter litt som Dream Theater, Kamelot, Myrath og Haken pluss noko attåt. Ikke teknisk vanskelig som disse bandene riktignok.

Evt. denne for de (alle?) som ikke takler den fæle vokalen:

-no-vox Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer underveis:

Det første jeg reagerer på er at det er veldig tørt.. Nå er jeg av typen som liker tidlig Dream Theater der det liksom flyter litt og er medium mye reverb inne i bildet.. Mange kule ideer så langt! Overgangene skal jeg ikke si noe på, synes det er kult med uventede vrier her og der! Hva slags trommer bruker du? Hihatten skjærer veldig og høres ikke så bra ut der det blir spilt fort. Er den midtstilt også? Jeg liker ihvertfall å ha hihatten litt på venstresiden.. Vokalen kunne kanskje ligget litt mer bak? Nå høres dette kanskje veldig kritisk ut, men dette er jævlig fett! Jeg ramser bare opp ting jeg ville gjort annerledes.

Alt i alt, godt jobba, jeg likte det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommene er rett og slett Superior Drummer. Synes det er pussig at hihaten ligger såpass midtstilt som den gjør, men har ikke skjekka om det kan fikses. Det kan det sikkert, og jeg har ærlig talt irritert meg grønn over det selv. Tenker bare på det når jeg ikke sitter i Pro Tools. Har egentlig ment å justere ned hihaten litt der den er åpen da den er veldig høy, men har glemt det også. Det er jo ting som kan fikses på 2 min + eksport.

At det er tørt kan nok stemme. Vokalen er relativt bløt, mens stryk og synther har en mild klang. Gitarer/trommer er for det meste tørt bortsett fra soloer og tammer, og det rocka/latininspirerte progpartiet føler jeg egentlig kler at det ikke er så mye klang. Er jo en funkens mann må vite, så jeg synes jo ting låter bløtt når det strengt tatt er tørt. Er jo ikke noe i veien for å eksperimentere med litt mer klang. Selve innspillinga av instrumenter er jo igrunn ferdig, så små og store miksting er jo enkelt å styre.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.