Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikkteori, hvor starte?


potamotrygon

Anbefalte innlegg

Ok jeg har spilt gitar i ca 4 år nå, jeg har god teknikk og klarer å spille det aller meste, men jeg har lyst til å lære meg teori.

Problemet er at hver gang jeg prøver å lese meg opp så kommer det 3 nye ting jeg ikke har hørt om og som jeg må finne ut av før jeg kan gå vidre.

Så hvor er det lurt å starte? Jeg kan alle notene på gitarnakken og jeg kan et par skalaer men uten om det er jeg ganske blank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye å velge i, men som du har opplevd, så henger mye sammen.

Jeg tror jeg hadde kikket litt på harmonilære, og hvordan akkordene henger sammen.

En gammel, men god bok du kan skaffe deg, eller låne på biblioteket er Benestad. Det er "standardverk" for de fleste musikkstudenter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har STORE problemer med å lese meg til teori-kunnskaper. Men jeg tar det svært lett om noen sitter og forteller meg deg, for jeg stiller drøssevis av spørsmål underveis ( ja, mange av de er repetitive :) ). For meg blir lesing over 2 sider, med et lite bilde av noen noter bortkastet for meg. "Når hibbedi møter flibbedi, blir # kjippidy og 5 til 1 og 3- over IIV fram mot smibbedi, og selvsagt oppheves da # under slibbedy"...

Heldigvis har jeg en bror jeg kan plage vettet av og han kan teorien, men han er ingen lærer... Overhodet ingen lærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis jeg skal være litt på kanten: Lær deg noter.

Jeg sier ikke at du skal lære deg å spille etter noter, men at du skal lære deg å LESE noter. Bruk apps som Notebrainer på iPod/Phone/Pad, eller trainer-funksjonene på www.musictheory.net.

Når du kan lese noter på et grunnleggende plan blir teoretisk materiale mye mer tilgjengelig.

Kan anbefale denne boken som fullstendig "opplæringsprogram":

http://www.amazon.com/Harmony-Theory-Comprehensive-Musicians-Essential/dp/0793579910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet med å lære meg om intervaller før harmonilære, da det er nyttig å forstå før man lærer seg hvordan en akkord er oppbygd.

Å lære seg hva de forskjellige notene i notesystemet heter må selvfølgelig inn først, men du trenger nok ikke å kunne lese noter for å lære deg musikkteori.

Benestad er bra, men kan være litt vanskelig å forstå på enkelte punkt. Å lese seg til musikkteori er ikke alltid like lett for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at tonen C finnes på flere steder på gripebrettet. Noen har samme tone, noen er en oktav unna hverandre. Som et eksempel kan du finne tonen C på en normalstemt gitar både på femte streng i tredje bånd, og pååttende bånd på sjette streng. De her kliss like, men vil faktisk klinge litt forskjellig grunnet forskjell i overtoner. Det synes jeg ikke du skal bry deg så mye om nå.

En c som klinger oktaven over vil du for eksempel finne på tiende bånd på fjerdestrengen.

En oktav er navnet på et mellomrom mellom to toner, og de er da 8 toner unna hverandre når det heter en oktav. Det er veldig vanskelig å fortelle "hvilken C" du skal spille med de opplysningene du gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte på når man leser et lick så er det for eksemple c-d-d#-f.

Men hvor er det man skal spille det, må man høre gjennom sangen for å høre hvilken verson av notene du skal spille.

På piano så vil en c uten noen tegne være den c-en som er over nøkkelhullet, midt på pianoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt leser man "piano-C" som 3. bånd på A-strengen, og det funker fint når du leser gitarnoter.

Men dersom jeg leser fra en sangbok eller annen notekilde, ville jeg spilt C på 5. bånd på G-strengen eller 10. bånd på D-strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å gjøre med strengetykkelse at samme note kan låte litt forskjellig på ymse steder på gripebrettet? Jeg har liksom sett for meg det.

Det har du rett i. Forskjellig lengde på strengen den klinger fra, tykkelse, ev. dødpunkter på gripebrett og så videre har alle en effekt på hvordan det låter. Jeg har vel adri forsket på dette, men vil tro at forskjellen er en kombinasjon av flere faktorer.

Selve forskjellen er jo så åpenbar at det ikke er videre vits i å diskutere at den finnes. Noen lengder lager jo mindre gunstige lengder i forhold til "idealet" av hvordan en streng svinger og deles, og da produseres det en del mindre ønskede overtoner, noe som faktisk kan føre til at en gitar låter surere enn vanlig i en del posisjoner. Detter varierer fra gitar til gitar, og er blant annet avhengig av mensur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.