Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritone med "vanlig" gitar?


o2903

Anbefalte innlegg

Vet ikke stort om baritone-gitarer, men det jeg lurer på om det er mulig å få til noe lignende med en "vanlig" gitar.

Halslengden er da lengre på disse, men vil det gå ann å sette på tykkere strenger og stemme ned? Litt sånn i forhold til skala og lignende.

Er det noe som bør tas forbehold om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det gjør bariton gitar lavere tunings (standard for bariton er vel B standard for en 27") uten at strenger av "normal" tykkelse blir så slappt.

Du kan så klart tune ned kraftig på en gitar med vanlig skalalengde, men da må ofte nut'en files opp for å passe de ganske mye tykkere strengene, samt justering av truss og intonering.

Personlig har jeg problemer med å stemme ned nok på en vanlig 6'er for å komme i bariton-området. Dette er fordi jeg rett og slett ikke finner strenger som er tykke nok (jeg spiller med 10-52 evt. 11-54 i E og Eb standard på gitarer med vanlig skala). Så om du liker tykkere strenger er bariton et godt alternativ om du skal stemme ned kraftig, ellers er det ikke noe problem å gjøre det samme på en vanlig gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok gå fint. Men det er en fordel med lengre skala. Mange gitarer kommer med 25.5" skala, som vil fungere bedre til nedstemming så dypt som B. Men jeg har stemt ned gitar med Les Paul type skala, 24.75. Med riktige pickups og litt fylde på strengene, så klarer du deg nok ;) Akkurat nå eier jeg en gitar med 24.75, en med 25.5 og en med 26.5" skala. Det er ingen tvilom at lengre skala er best for nedstemming. Men igjen, mange kjente artister stemmer ned Gibson-gitarer i B og enda dypere, så det er ikke et "problem".

Eneste er at du blir nødt til å justere gitaren en del, file ned på nøtten, broen ol dersom du skal ha fast bro. Det er en enkel prosess, men veien tilbake til tynne strenger er litt verre. Du kan jo ta det som et utgangspunkt når du skal velge deg ny gitar. Som nevnt, mange, om ikke de fleste gitarer kommer med 25.5" skala.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.