Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To nybegynnerspørsmål


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1:

Supergirl med Minor Majority:

http://tabs.ultimate-guitar.com/m/minor_majority/supergirl_ver2_crd.htm

Hvordan skal man spille Eb her? Jeg prøver med

3

4

3

5

0

0

Men vet ikke helt om jeg syns det passer helt? Er det en "annen" Eb som skal spilles her?

Spørsmål 2:

Angie med Rolling Stones

http://www.songsterr.com/a/wsa/rolling-stones-angie-guitar-tab-s61t0

Jeg liker best å spille denne sangen med plekter helt til "blokk" 17 hvor Gadd9 kommer. Da må man strumme med å hoppe over D-strengen. Og det synes jeg er sykt vanskelig. Hvordan angriper man dette? Øver man helt til man får til å strumme med å hoppe over en streng, spiller man hele sangen med fingerpicking eller spiller man kun denne delen av sangen med finger picking?

Eller finnes det noen lure triks slik at man kan spille denne delen med plekter?

Sikker mange måter å angripe dette på så det er muligens ett dumt spørsmål, men likevel greit å høre hva man vanligvis gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 2:

Angie med Rolling Stones

http://www.songsterr...uitar-tab-s61t0

Jeg liker best å spille denne sangen med plekter helt til "blokk" 17 hvor Gadd9 kommer. Da må man strumme med å hoppe over D-strengen. Og det synes jeg er sykt vanskelig. Hvordan angriper man dette? Øver man helt til man får til å strumme med å hoppe over en streng, spiller man hele sangen med fingerpicking eller spiller man kun denne delen av sangen med finger picking?

Eller finnes det noen lure triks slik at man kan spille denne delen med plekter?

Sikker mange måter å angripe dette på så det er muligens ett dumt spørsmål, men likevel greit å høre hva man vanligvis gjør her.

Vet ikke helt hva problemet er her. Spilles som de skruves. Legg tommel over E strengen for å dempe og demp A strengen med ringfinger'n som spiller 5 bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva problemet er her. Spilles som de skruves. Legg tommel over E strengen for å dempe og demp A strengen med ringfinger'n som spiller 5 bånd.

Vel, det er ikke venstrehånda som er problemet, men det er strummingen med høyrehånda. Sliter når man skal hoppe over en streng under strumminga. Men jeg prøver meg med fingerpicking på hele sangen. Da omgår jeg problemet.

Men, er det å strumme (med plekter) og hoppe over en streng noe man må lære seg først som sist? Finnes det noen lure teknikker?

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supergirl er capo på 3 bånd.

Så alt flyttes opp 3 bånd. Eb spilles som vanlig C over capo'en. Gm spilles som Em over capo, Cm spilles som Am over capo.

Ja, det har jeg forstått. Og jeg følte alle akkordene stemte bra utenom Eb sm jeg ikke syntes stemte helt.

Hva er egentlig hensikten med Capo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du helt ser hvordan det spilles før du prøver med capo. Alt spilles i standard Em Am C akkorder osv. bare høyere opp på halsen. Capoen flytter på en måte første bånd opp til fjerde.

blir der samme som å transponere hele gitaren opp tre halvnoter. Men i praksis så er det bare så man kan spille andre tonearter uten å spille barreakkorder. Altså med de vanlige formene man bruker med åpne strenger.

Med en gang jeg ser akkorder som Eb mistenker jeg med en gang enten nedstemming eller capo. Ække så mange som bruker Eb akkorder i låtene sine....

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det å strumme (med plekter) og hoppe over en streng noe man må lære seg først som sist? Finnes det noen lure teknikker?

Så lenge du demper det som ikke skal med har det ikke så mye å si. Stones spiller det ganske random da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig hensikten med Capo?

Noen ganger liker man klangen av en C-durakkord slik man tar den nederst ved halsen, men at man godt kunne tenkt seg å transponere låta opp noen toner uten å måtte endre fingersetting (basert på at man for eksempel liker at låta tar utgangspunkt i nevnte c-durfingersetting og ikke liker hvordan det låter om den baseres rundt en annen akkordfingersetting).

En annen greie er at, som oftest en kassegitar, oppfører seg litt annerledes med capo enn om akkordene spilles med barre. Den får en annen klang som vanskelig kan beskrives. Ofte store forskjeller på hvor capoen plasseres også. Forsøk å sette capoen på henholdsvis 2., 3., og 4. bånd og slå an en type c-durakkord. Da får du en D-dur, Eb-dur og E-dur. Prøv deg frem og lytt etter forskjellene (ikke bare at det er forskjellige tonearter).

(Det skjer noe magisk når capoen plasseres på 3. bånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte du å linke til live clip'et?

Ingen tvil om at det er capo. Det står også på sangen. Men jeg trodde man spillte akkordene som vanlig bare at capo'en var det nye fret 0? Men det låter jo skikkelig dårlig. Så da skjønner jeg ikke hvordan man skal bruke capo'en. Det hørtes greit ut når jeg spillte akkordene som barre-grep uten capo (bortett fra Eb).

Antar at Gm blir Em slik at Capo'en blir barre-fingeren, om det gir mening. Men hva gjør man så med Bb, Eb, F?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry får ikke linka i en fei med telefonen. Med capo (som barre riktig det) på 3. bånd blir "G" på 6. bånd Bb, "C" på 6. bånd blir Eb og "D" på 5. bånd blir F.

Eb spilles sånn:

3

4

3

5

6

3

Du kan spille det sånn også og barrekorder på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry får ikke linka i en fei med telefonen. Med capo (som barre riktig det) på 3. bånd blir "G" på 6. bånd Bb, "C" på 6. bånd blir Eb og "D" på 5. bånd blir F.

Eb spilles sånn:

3

4

3

5

6

3

Du kan spille det sånn også og barrekorder på resten.

Den akkorden der er en Eb/G om vi skal være nøyaktig. Men om man legger pekefingeren over 3. bånd og spiller fra 5. streng og nedover blir det jo rikitig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den akkorden der er en Eb/G om vi skal være nøyaktig. Men om man legger pekefingeren over 3. bånd og spiller fra 5. streng og nedover blir det jo rikitig.

Riktig det. Jeg prøvde bare å vise hvor capoen står. Jeg legger alltid tommelen over 6. streng når jeg spiller C, men det går jo ikke uten capo så jeg veit ikke helt hvordan jeg hadde spilt det da ass. Hva med sånn her da:

Gm

3

3

3

5

5

2

F

5

6

5

3

3 (dempa)

3 (dempa)

Eb

3

4

3

5

6

3 (dempa)

Bb

6

3

3

3

5

6

Cm

3

4

5

5

3

3 (dempa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.