Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY skalpering (scallop)


Anbefalte innlegg

For en stund tilbake gjekk eg til anskaffelse av en Ritchie Blackmore strat for å prøve en skalpert hals. Dette av rein nysjerrighet siden jeg er mer en Ibanez superstrat mann, dog Japan modeller med 430 mm radius, (sånne som du kan ha 1 mm action på og likevel kunne bende uten at strengene tar opp i båndet lenger oppe på halsen) Jeg har alltid likt halspickup lyden i en strat så da kan væra greit å ha en i bakhånd. Resultatet var at jeg falt fullstendig for skalpering og måtte simpelthen bare begynne på hovedøksa mi. En Ibanez RG2020x med Petrucci hals.

Her er resultatet.

IMG_0480.jpg

Jeg skrudde av halsen og maskerte båndene før jeg satt i gang.

IMG_0481.jpg

Et hendig modifisert verktøy for finsliping etter at rundfila har tatt alle bånda. Rull sandpapir rundt en tynn fil og fest det med gaffatape slik at papiret går rundt med fila. Her brukte jeg først 180 så 800 så 1200, men jeg vet ikke om 1200 har noe for seg.

IMG_0482.jpg

Noen bånd måtte pusses i ettertid da filen hadde tatt litt for godt tak.

IMG_0483.jpg

Kroppen.

IMG_0484.jpg

Doping av halsen med olje.

IMG_0485.jpg

Hals tilbake på kroppen og klar for nye strenger og spilling.

IMG_0488.jpg

Ferdig!! En Ibanez RG / med Blacktrucci hals. Bends og vibrato og bends med vibrato er en drøm, og du kan spille like fort på denne som en uten, men du kan spille mye seinere óg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.