Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Defekt kabel?


Haarek

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har et lite spørsmål til folk som kan litt om diverse.. For omlag et år siden kjøpte jeg min gitar jeg har nå, en Epiphone Les Paul Special II, og den er fortsatt helt strøken. Har vært veldig forsiktig med den, og den har ikke vært utsatt for noen ulykker (såvidt jeg vet). Jeg kjøpte den ny da jeg kjøpte den. Jeg kjøpte også en forsterker, slik en kustom dual 30RC. Strømmen og alt til den funker helt fint, MEN når jeg plugger i gitaren, så kommer det ingen form for lyd når jeg plugger den inn, eller slår på strengene.

Er det da kabelen eller forsterkeren som er mongis? Jeg har nettopp bestilt meg en ny jack kabel som jeg får i posten om et par dager; så da mitt spørsmål egentlig er: Er det kabelen eller forsterkeren som er defekt? Jeg har ingen annen gitar for øyeblikket som er virkende, så jeg får heller ikke skjekka om noen av kablene inni gitaren har løsnet (kan jo bare skru den opp, men det orker jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig vanskelig å svare på.. :)

Men du begynner helt klart i riktig ende, det du evt kan gjøre om du har multimeter tilgjenglig er og ohme kabelen, tip mot tip, så sleeve mot sleeve, samtidig at du ohmer sleeve mot tip, har du kontakt der så er det kortslutting i kabelen.

Om du ikke har noen multimeter tilgjengelig så er det nesten bare og teste med en annen kabel å se.

Om det viser seg at det ikke er kabelen kan det være en ledning som har fått brudd inne i gitaren, det mest vanlige vil bli der det er mest slitasje, da spesielt rundt jackinngang og pickup switch.

Men letteste blir uansett.

-Test ny kabel

-Ta med deg gitaren ned til en musikkforretning, prøv en annen forsterker.

Om du da får lyd med en annen amp, så vet du da at det er gitaren det er noe galt med, har kan du jo sjekke ledninger, og lodde opp igjen selv, om du ikke har utstyr/peil så kan du evt levere den til rep og service (koster ikke mye)

Bare spør om å få teste litt i en gitar butikk, vil tro de ikke har noe problem med å hjelpe deg litt :)

Sånn generelt så er det gitar jack kabelen som tar kvelden først, eller at ledningene som sitter loddet på jack inngangen i gitaren din har blitt slitt av, da disse jack inngangene ofte blir litt løse overtid å flytter seg litt

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg løst et av mysteriene! Det ser dessverre ut til at jeg er letter hjerneskadet etter som jeg hadde plugget gitaren inn i "HEADPHONES" inputtet... Av en eller annen grunn har hjernen min blokkert de store bokstavene ute og jeg har plugget den inn uansett, så da fikk jeg rede på at det IKKE er forsterkeren som er gåen :) kommer en svak summe/skurre lyd når jeg ikke har jack'en koblet i, og når jeg kobler den i blir det noe mer stille, men om jeg rører på kabelen så spraker det noe grassat. Jeg satser da på at det er kabelen som er defekt, og tenker jeg gir fra meg lyd når jeg får den nye i posten :) Takk for all hjelpen ;D Det hjalp meg jo til å faktisk plugge den riktig denne gangen. og i et halvt år og litt lenger har jeg trodd forsterkeren var ødelagt siden det ikke kom noe lyd hahaha, men ja.. feil input..xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... Men hvorfor prøvde du ikke med gitaren? Det er jo vanlig at kabelen gir øyd fra seg når du tar på den, så hvorfor skal det ikke funke med gitaren... Kabelen ser ut til å være i orden?

Merkelige greier assa, men når jacked er koblet i, og bare ligger på gulvet og slenger så lager den minimalt med lyd, og når jeg rører på ledningen, ikke tuppen så kommer det en heslig lyd (ikke sånn lyd som det skal komme) minner litt om lyden jeg får fra et koss headsett hvor ledningen er defekt, så jeg satser på at det er ledningen som leker tøff og får testa det når jeg får den nye, hvis ikke har man jo 2 års garanti på alt elektronisk? så da er det vel bare å sende tilbake forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller dårlig jording høres det ut som.

Jeg har faktisk testet det der til en annen ting en gang, men nå er jo problemet det at det ikke kommer noen lyd når jeg slår på strengene, så da er jordingen ingen bekymring for meg for øyeblikket ;O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.