Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny finish/ farge


simenandreas

Anbefalte innlegg

Halla ;) Vet ikke om dere har sett den rosa bassen til MarloweDK på youtube, men jeg synes den er dritkul, og den trekker mye oppmerksomhet.

Her er den:

Jeg har en Marcus miller jazz bass Natural akkurat, har veldig lyst på denne Hello Kitty fargen fra Sandberg. Det er lurte på er om vanlige lokale gitarforetninger kan gjør denne omfinishen? Er det lakkering man gjør, eller hvordan fungere denne prosessen?

Er enda ikke sikker på om jeg vil gjør det, milleren har jo et strålende utseende uansett, men bare lurer :)

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla ;) Vet ikke om dere har sett den rosa bassen til MarloweDK på youtube, men jeg synes den er dritkul, og den trekker mye oppmerksomhet.

Her er den:

Jeg er en Marcus miller jazz bass Natural akkurat, har veldig lyst på denne Hello Kitty fargen fra Sandberg. Det er lurte på er om vanlige lokale gitarforetninger kan gjør denne omfinishen? Er det lakkering man gjør, eller hvordan fungere denne prosessen?

Er enda ikke sikker på om jeg vil gjør det, milleren har jo et strålende utseende uansett, men bare lurer :)

Du ER en Marcus Miller Jazz Bass, faktisk...

Spøk til side: Vil tro enkelte luthierer kan hjelpe deg med dette, men enklere er det vel kanskje å ta kontakt med møbelsnekkere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar/bass er i realiteten lakkert med eldre eller nyere lakkprodukter av samme type som benyttes på biler osv. Gitarforretninger lakkerer lite, men de vet gjerne om noen som gjør slikt arbeide.

Vær oppmerksom på at slikt arbeide gjerne er mye dyrere enn du tror, samt at det tar veeeeeeeldig mye lengre tid enn du tror, grunnet herdetid osv på enkelte lakktyper. (vi snakker om måneder i mange tilfeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger, og med godt resultat, brukt lokale billakkerere til slike jobber.

Hvis du demonterer og gjør grunnarbeidet sjøl er selve lakkjobben fort unnagjort. Det meste av arbeidet ligger faktisk i rengjøring av sprøyteutstyret etter bruk.

I dette tilfellet er det jo litt spesielt fargevalg, men hvis man er happy med en mer standard bilfarge kan man jo legge igjen gitarkroppen hos lakkereren, og be han sprøyte den når det kommer inn en bil i en farge du kan tenke deg.

Jeg vil tro lakkereren er fornøyd med ei krukke cognac for en sånn løsning...

Har man preferanser i retning nitrolakk og burst, kommer nok min metode til kort. Men hvis du kun vil bytte farge på et "standardinstrument" vil det nok funke.

Endret av aeklette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige navn på disse lakkdudene i Trøndelag. Skulle tro foreldrene hadde samme yrke og løsemiddelskade. "Svinsen Næbben Berg".. :D

Ellers så kan jeg istemme- hvis man ikke har meget gode kontakter, så lønner det seg rett og slett ikke å skifte farge på en ellers fin bass. Det er bedre å bytte den ut, eller enda bedre, kjøpe en til i den fargen man har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige navn på disse lakkdudene i Trøndelag. Skulle tro foreldrene hadde samme yrke og løsemiddelskade. "Svinsen Næbben Berg".. :D

Ellers så kan jeg istemme- hvis man ikke har meget gode kontakter, så lønner det seg rett og slett ikke å skifte farge på en ellers fin bass. Det er bedre å bytte den ut, eller enda bedre, kjøpe en til i den fargen man har lyst på.

Helt enig, Bever!

Refinishing er neppe lønnsomt, bare for å skifte farge.

I mine tilfeller har det vært snakk om enten selvbygg, eller fullstendig restaurering av instrumentvrak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.