Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender twin reverb 76 silverface


Anbefalte innlegg

Halloi

Har fått tak i en gammel fender twin reverb 100w silverface 76 modell og den låter helt kanon...

Rett og slett kanonlyd...Men den mangler standby knotten,,,og der den skulle vært er det bare plugget igjen med noe som kan se ut som en sikringshylse.

Lurer da nå på om dette er et stort problem å ikke ha standby bryteren,og bare bruke on/off bryteren????

Når jeg skal bruke den setter jeg den på on og venter en stund slik at rørene blir varm før jeg hamrer løs.....Er dette greit eller burde jeg få satt inn en ny standby bryter?

litt rotete spørsmål men jeg håper dere skjønner hva jeg mener

Endret av mrwarensemble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme på min Fender Bassman blonde.

Jeg mener å ha hørt at det i sin tid hadde noe med NEMKO-godkjenning å gjøre. De hadde en masse merklige regler i forhold til resten av verden.

Og hvis jeg ikke husker feil (mange år siden jeg sjekket) er det en sikring rett ut mot høyttaler utgangen.

Jeg har lest tråder her om viktigheten av standbybryter, men etter hva jeg vet er det ingen ting som skal tilsi at man må ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til det da?ny transformator?

Bryteren bakpå til å stille volt til trafoen var ikke lov å ha i Norge.

Derfor ble den fjernet og trafoen ble satt opp med bare en verdi (230v).

Dessuten ble polarity switch og standby bryter fjernet, og flere sikringer satt inn.

Som Hank sier så var det sære krav fra NEMKO som krevde dette for at ampen skulle være lovlig i Norge.

I Sverige hadde de SEMKO som var omtrent like sære.

Derfor er amper fra 60- og 70-tallet ofte i egne varanter hvis de er levert for export til Skandinavia,

eller de er ombygd lokalt.

Et eksempel er at Marshall leverte JMP-amper til Skandinavia helt fram til '84,

mens resten av verden fikk JCM800 allerede i '81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel fint bruke ampen uten standbybryteren.

Men ha i bakhodet at det er greit at forsterkeren får varme seg litt opp før du lydmessig voldtar naboen, så holder rørene dine kanskje litt lengre.

Og vent litt med å skru den av etter du har spilt jævlig høyt.

Alt dette er valgfritt, men jeg velger å tro at rørene har det litt bedre på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.