Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Produserer Fender custom shop for mye?


johs

Anbefalte innlegg

vil gjerne høre hva dere har å si om at fender spytter ut flere og flere custom shop gitarer enn de noen gang har gjort før. Virker som at custom shopen ikke lenger er det den var? At en custom shop gitar nå de siste årene har blitt mer og mer allemannseie for de som har økonomi til det. Føler litt at fender bare skal tjene så mye som mulig ved å bruke custom shop navnet. Synes dette bare er litt interessant og jeg aner ikke om gitarene blir dårligere av denne grunn. Kan godt hende at de

er bedre. Lurer bare på hva dere har prøvd og om dere kan si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, det står litt om akkurat det i boka "Fender Custom Shop : The Dream Factory".. Jeg kjøpte den i USA i høst....

Fender Custom Shop har sluttet å utvide lokalene sine. De vil ikke produsere mer enn de gjør nå. Jeg vet ikke helt HVOR mye de produserer, da jeg ikke har boken med meg akkurat nå, men det er ikke viktig.

Fender custom shop har en svært høy kvalitet på det de produserer, og jeg vil absolutt ikke kritisere det. Jeg har ærlig talt ikke sett mange forumtråder verken her eller eller på andre forum om dårlig kvalitet på fender custom shop, men jeg har derimot sett relativt mange på kliss nye Gibson Custom Shop-gitarer, noe som er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder vel Gibson?

Så vidt jeg vet setter de CS på alt som kommer fra Memphis fabrikken. Dvs. det meste av ES-modellene samt LP Custom.

Disse kommer med samme kasse og stash som de virkelige CS-modellene som produseres i Nashville, eks. Historic serien. Synes det er jæskli mislidende for sånne som meg..

Men for all del, bra gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, det står litt om akkurat det i boka "Fender Custom Shop : The Dream Factory".. Jeg kjøpte den i USA i høst....

Fender Custom Shop har sluttet å utvide lokalene sine. De vil ikke produsere mer enn de gjør nå. Jeg vet ikke helt HVOR mye de produserer, da jeg ikke har boken med meg akkurat nå, men det er ikke viktig.

Fender custom shop har en svært høy kvalitet på det de produserer, og jeg vil absolutt ikke kritisere det. Jeg har ærlig talt ikke sett mange forumtråder verken her eller eller på andre forum om dårlig kvalitet på fender custom shop, men jeg har derimot sett relativt mange på kliss nye Gibson Custom Shop-gitarer, noe som er ille.

Er endel tråder på HRI om kvaliteten på Fender Custom shop som ikke bare er positive... Og det er ikke drittunger som sitter og synser heller men annerkjente gitartechs og folk som har litt kred og tyngde.

For meg er det Masterbuilt gitarene som ER Fender custom shop, har prøvd noen av de som har vært glimrende.

Alt det andre tenker jeg på som gitarer med en Customshop logo slengt på så de kan ta seg bedre betalt for den :)

Problemet er at de er så dyre at da kjøper jeg heller Suhr og Tyler som lager like bra (og bedre IMO) gitarer billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si. Kan liksom ikke klandre Fender for å selge gitarer heller. Det er det dem driver med. De tilbyr gitarer i alle prisklasser, men det er klart at i det øvre sjiktet forventer man å få noe mer også. Og hva man er villig til å betale for er jo veldig individuelt. Jeg har vært på Fender CS og ble vel ikke veldig frista til å kjøpe en av den grunn. Det er vel stort sett sånn som man tror det er der. De henter seg noen deler og smeller dem sammen og kanskje lakker en ikke standard farge eller no og så er det en CS gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet setter de CS på alt som kommer fra Memphis fabrikken. Dvs. det meste av ES-modellene samt LP Custom.

Disse kommer med samme kasse og stash som de virkelige CS-modellene som produseres i Nashville, eks. Historic serien. Synes det er jæskli mislidende for sånne som meg..

LP Custom lages ikke i Memphis, jeg har vært der. Det som blir produsert i Memphis er de fleste ES-modellene + Gibson Doublenecks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le litt av denne latterlige CS-gimmicken som har dukket opp de siste årene.

Og folk lar seg lure av kule eksotiske betegnelser og høye priser. Klart det er bra gitarer, men Fender har jaggu produsert bra gitarer tidligere også.

Uten om de mest berømte fra 50- og 60-tallet, kan jeg nevne at de lagde en serie i Japan, av alle steder i 1985-86, som har blitt meget annerkjent.

Denne modellen er visst nok bygget på samme fabrikk som Squier-modellene. Den har rosewood gripebrett og Fenders kopi av Floyd Rose tremolo.

Et eksemplar av denne modellen har vært min arbeidshest siden ´85. Og da kan dere gjerne selge huset for en CS, men jeg betalte innkjøpspris til butikken i ´85 kr. 4150,- :D

Den heter riktig nok ikke CS, og det står "Made in Japan" på den, men jeg lurer på hvilken CS som gruser denne i spillbarhet (balansert vibarm kan diskuterees).

Og du får ikke en av disse for den prisen i dag. Har kun sett en til salgs siden den gang. Angrer på at jeg ikke kjøpte den også. Den gikk for mer enn datidens fulle utsalgspris.

Det gjelder å ha klaff med modeller ;)

Men... til spørsmålet fra johs: ja, det kan virke slik, siden kvaliteten på disse også varierer.

Handler du en CS, burde det være kremen! Mer tid gidder ikke jeg å bruke på disse uber feinschmecher-modellene.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.