Web Analytics
Jump to content

Oppbevaring av PA

davidsen
 Share

Recommended Posts

Er det dumt å oppbevare et PA-anlegg i et loft som har mer elle mindre samme temperatur som det er utendørs, eller går det greit så lenge det er tørt? Altså det jeg lurer på er om kulda vil ha noen innvirkning på de elektriske komponentene i forsterker/mikser/høyttalere/etc.

Pass på det der med kondens, særlig hvis det er veldig kaldt. Husk også på at småslitne vifter i sluttrinn og andre enheter kan få problemer hvis du forsøker å fyre opp noe som holder tjue blå. Da kan det skje at vifter ikke starter, og da kan det blir for varmt på steder der det ikke skal være varmt. Ut over det, har jeg vel egentlig aldri opplevd "kuldeskader" på PA.

Når det er sagt, er det nok slik at langvarig oppbevaring i fuktig miljø ikke er å foretrekke, men det er utrolig hva dette utstyret tåler.

Jeg mimrer litt- jeg har mer enn en gang sittet på vinterstid her på østlandet med hårføner og forsøkt å tine opp tonehjulet i en Hammond L-100, slik at det begynte å svive rundt. Det var ikke noe moro når arrangøren og publikum ventet på musikk. Null forståelse for kuldeproblematikken var å få :)