Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan spille med gitaren nede på knærene?


potamotrygon

Anbefalte innlegg

I mangel av en bedre tittel på tråden....

Dette er et spørsmål som jeg har lurt på en stund...

Hvordan klarer folk å spille på gitaren når den er så langt nede som feks Slash og Kerri Kelli har den?

Jeg har søkt litt rundt og det eneste jeg finner av tråder som handler om dette så er det bare snakk om at man ikke skal spille med gitaren sånn fordi det kan gjøre at man skader hendene og fingrene.

Eller så får men bare høre at man ikke skal spille slik fordi det er vannsklig...

Men jeg tenker at siden det er så mange som spiller med gitaren så langt nede så må det jo være mulig å spille sånn...

Jeg klare å spille på samme måte som om jeg sitter, men så fort jeg skal bruke lillefingeren til noe så rekker den neste bånd på gitarnakken, dette gjelder særlig over 5 bånd på den 6. strengen

Så jeg lurer på om det er noen som har noen konkrete tips? alt blir motatt med takk ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du se tøff ut må du ofre noe. Mange som spiller med gitaren veldig langt nede gjør noen grep når de spiller soloer - dersom de gjør det. Mer eller mindre koreograferte bevegelser som resulterer i at gitarhalsen peker mer eller mindre rett opp kan hjelpe litt - dersom du synes det er kult.

Personlig foretrekker jeg de som ikke tillater utøvende hemninger i sine valg av visuelle hjelpemidler. Du ser ikke Messi løpe rundt i snowjogs fordi det er kult, selv ikke Kongen seilte med krone den tiden han var aktiv seiler. Passer det din musikkstil er det sikkert mulig å minske begrensningene en lav gitarføring medfører. På den annen side, hvor nyskapende er det å gå "enda" lengre ned? Spill med gitaren tett opptil haka, litt færre posører på konserten, men desto flere som setter pris på det du spiller. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte som mange andre i gnr coverband de par første årene jeg spilte gitar. En ting jeg gjorde var å spille barre med tommel på de 3 mørkeste strengene og pekefinger på de lyseste, i stedet for pekefinger over alle. Dette var fordi jeg hadde gitaren så lavt at jeg ikke klarte å bøye handleddet ordentlig. Etter to seanser med senebetennelse, ble det til at jeg spilte slik:)

Nå spiller jeg bare med gitaren alt for høyt til at det er kult på noe vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en slik en som ikke klarer å spille "klassisk" stil, dvs. med tommelen plassert bakpå gripebrettet. Da får jeg vondt, så derfor har jeg alltid tommelen over. Den idèelle høyden for meg er med beltespenna midt på gitaren omtrent. Veldig økonomisk i forhold til videresalg av gitarer!

Ikke at det hjelper deg noe, men da ser du at det går begge veier! Noen klarer ikke å spille lavt og noen klarer ikke å spille høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme seg opp av stolen og øve stående med gitaren i ønsket høyde, så merker du fort om det går. Har du ikke lange nok armer/fingre så må du justere deretter.

Tro det eller ei, men det folk flest bryr seg om når de opplever et band er, i prioritert rekkefølge,

GODE LÅTER

BRA VOKAL/VOKALIST

KULT IMAGE

ok tight komp

gitarsoli

Så får du bestemme deg om du vil spille musikk for "folk flest", eller for andre gitarister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Gilbert startet jo sin karriære med gitaren under haka, mens han nå har den ekstremt lavt til å være en "shredder". Han forklarte at han droppa gitaren et par cm om gangen med noen ukers/måneders mellomrom så han gradvis tilpasset seg den nye posisjonen. (Dette er jo da ved veldig aktiv spilling, ikke en halvtime to ganger i uka)

Men nå har han jævli lange fingre da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill med gitaren i den høyden som kjennes naturlig og behagelig. Jeg skjønner ikke poenget med å aktivt forverre teknikk og/eller resultat, eller å ødelegge seg over tid.

Ta forøvrig ALDRI i mot råd fra noen på "freak forum"

Folk med dreads og et aktivt forhold til hemp og batikk bør ikke gi andre folk råd om noe som helst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med dreads og et aktivt forhold til hemp og batikk bør ikke gi andre folk råd om noe som helst :D

Hahah, støttes! :D Men ja, spell med gitaren der du liker å ha den og drit i hvordan det ser ut. For min del varierer det litt, jeg har Straten litt lenger opp enn jeg har LPen og Gretschen. Telen jeg hadde før, var derimot enda lenger ned enn LPen :)

Er det veldig viktig for imaget ditt at du har den langt ned, og det blir et problem, kan du jo bare dra en Zakk.

ZakkWylde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er zacks stil jeg spiller nå, fant ut ganske mye rart i dag, blant annet at det gjør dritvondt å vri tommelen :P

har "bunnen" på gitaren ca 8cm over kneet og klarer å spille rent så jeg kommer til å senke den litt til etterhvert

Angående det med image, jeg merker selv at jeg ikke føler meg vel når jeg spiller med gitaren for høyt blant annet så sovner armen

en annen ting er at når man har giatren lenger ned så er man nødt til å bevege seg for å nå frem til de forskjellige notene så du ser ikke ut som et rådyr som har blitt blenda

Endret av potamotrygon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bedre opplevelse av å se folk som har gitaren under haka og kan spille, enn noen som har gitaren under kølla og ikke klarer å spille.

Poenget er, spill med gitaren der det føles best uten at du trenger å anstrenge deg på noen spesiel måte for å kunne spille! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.