Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem Med Gibson


SyverF

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Gibson Les Paul studio, som det har blitt et lite problem med.

Jeg vet ikke helt hva det er, men kan prøve å forklare.

På den Mikrofonen som ligger lengst mot båndene, kommer det en litt rar lyd når jeg spiller på E, A og D strengene.

Det høres ut som en ganske mørk lyd, som om den lavere oktaven klirrer med. Lyden skurrer også litt.

Jeg tror også lyden kom etter at jeg skiftet til tykkere strenger.

Vet dere hva det kan være? Eller noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, se om ikke strengene kommer bort i pickupen eller båndene. Skjer ofte at når man bytter strenger, så skjer det ting på gitaren.

Hvis det er tilfellet, så prøv å senke pickupen litt ved å skru ned skruene som holder pickupen litt. Hvis ikke, så må du kanskje justere halsen litt.

Hvilken gitar er det snakk om?

Kjekt å vite, da gitarer er bygget opp forskjellig.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lese førsteposten en gang til og se om du finner ut hvilken gitar det er snakk om. Står igrunn ganske tydelig i første setning. (Og forsåvidt i tittelen også. De fleste vanlige Gibson-gitarer er jo ikke så sinnsykt ulike)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en skurrelyd som opptrer også akustisk, er det nok pickupen som vibrerer i monteringsramma e.l. Jeg har opplevd dette problemet både på gitarer med singelcoils i plekterbrett og spesielt på en Les Paul med en veldig resonant kropp/topp. Løsningen er gjerne å justere pickuphøyde litt, skifte pickupfjærer eller å kile noe mellom pickup og ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lese førsteposten en gang til og se om du finner ut hvilken gitar det er snakk om.

:blush:

woops!

En annen ting som kan gi slike vibrasjoner, er dårlig monterte plekterbrett. Hvis ikke det hjelper å senke pickupene, så kan du spille på tonene som gir denne lyden og hold på plekterbrettet. Forsvinner lyden, så er det vibrasjoner fra den som blir plukket opp via kroppen. Bare å skru den bedre inn da.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.