Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne Jordingsfeil


Keven

Anbefalte innlegg

Hm, jeg snakket med han jeg pleier levere gitaren inn på reparasjon hos. Han begynte å le av dette med å få strøm i seg med jordingsfeil i gitar, og sa at i isåfall var det pga jordingsfeil ved stikkontakt i ampen ikke gitar.

Det er forsåvidt helt riktig at jordingsfeil i en gitar isolert ikke er farlig dersom du kobler den til en riktig koblet forsterker på et strømnett uten jordingsfeil og ikke tar på noe annet metall som er koblet til en krets med jordingsfeil når du spiller, så han har forsåvidt rett i det. Farlig strøm kommer stort sett alltid fra en stikkontakt og er et resultat av flere problemer sammen. Nå er ikke jeg elektrikker, i følge en del rapporter jeg har lest er jordingsfeil i norske hjem (og en del slitne puber der man innimellom spiller) ganske utbredt. Det er fordi man ønsker å spare penger ved å la onkel adolf gjøre det elektriske anlegget fordi han skrutrekker og håndtverkerbukse. Men det finnes også lovlige elektriske anlegg der man kan møte på problemer som musiker hvis man f.eks tar eksempelet med Danmark (litt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg har en farfar som har vært elektrikker i danmark): Der bruker de en egen standard for tilkobling av elektriske enheter. I utgangspunktet bruker de eurokablene, men pga måten kontaktene er lagd på må de bruke egne kabler. Disse er ikke laget slik at jordingspunkter ikke treffer korrekt, og dersom en gitarforsterker ikke har sikring som slår ut som følge av jordingsfeil er plutselig gitaren din (selv når den er riktig lagt opp med jord) en direkte videreføring av jordingsfeilen. Når du tar på strengene og setter leppene på metallet på en mikrofon som tilfeldigvis er koblet til jord vil plutselig hele riggen din f.o.m uttaket i veggen være jordet gjennom kroppen din. Da er du i samme situasjon som å holde på en metallpåle og slikke på en stikkontakt. Går stort sett bra, men kan være ufint og direkte farlig. I 2006 døde en person pga jordingsfeil i Norge. Som sagt; det er mye som er farligere enn jordingsfeil, men musikkinstrumenter er laget for å fjerne støy, ikke for å være sikre å opperere. Ved jordingsproblemer må man rett og slett velge. Vil man ha string ground eller vil man ha sikkerhet. Nettopp derfor ble det utviklet en sikringsløsning til gitaren som gjør at du kan ha string ground frem til den usannsynlige situasjonen der man faktisk får strøm gjennom kroppen, og da blir det brutt. Jeg vil ofte si at når det gjelder gitar er det "riktig" jording som er det værste problemet, ikke hjemmesnekring av jording, nettopp fordi vi musikere designer instrumentene for minimalt lav spenning (helt ufarlig) og for å slippe støy, så derfor "trenger" vi ikke sikringer. Problemet dukker opp når det plutselig er 240v på et system der det ikke skal finnes strøm i det hele tatt (gitaren), og det er dette som er problemet med jording.

Rotete innlegg? Jepp! Faktafeil? Antageligvis noen. Allikevel 55 musikere som dør av jordingsproblemer i året (ikke nødvendigvis feiljordet gitar, heller feiljordet strøm som gjør at gitaren blir farlig). Men som sagt. Når man sammenligner med hvor mange musikere som dør i bilulykker, ved å drikke seg ihjel etc, så det er jo å rope "ulv, ulv". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 0 aning om hva du skriver her, jeg spiller bare på gitaren og prøver å fikse den i blant. Stoler 110% på gitartechen jeg bruker, han kan virkelig sakene sine så du får heller bruke meg som eksempel om jeg dør av dette greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ta det med ro.. Finn kilden til jordfeilen din, kan nesten høres ut som ledninga til jack'en fra potmeteter e.l er løs/dårlig kontakt?

Jordfeil oppstår ikke pga. gitaren men feil på det elektriske anlegg (som morten sier), men den nye jordfeilbryterne de skulle begynne med er jo heller ingen dårlig idé..

Jordfeilbryteren din i huset ditt er på 30mA mens den i gitaren din er på 5mA AKA six times safer..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om gitartechen din kan gitarer, er han nok ikke noen elektriker.

Det som fjerner "brum" i gitaren din, fungerer også som en leder for strøm ved jordfeil i det elektriske anlegget.

Sånn sett er det vel to forskjellige typer bruk av begrepet feil her, der støy i gitaren gjør at du ikke får støt i det elektriske anlegget, men støy i gitarforsterkeren.

Er gitaren stille og "ikke har jordfeil", så kan man få strøm i seg ved jordfeil idet elektriske anlegget.

Morten har tatt noen forbehold i sin forklaring, og det er kanskje greit, men grunnen til at vi skal være ekstra obs på småtvilsomme jordfeil i gamle anlegg i Norge, er at vi til nylig har brukt IT- nett i strømdistribusjonen. Nullpunktet er der isolert, og ikke jordet, som i mer moderne TN- nett.

Det medfører at jordfeil i Norge er mer vanlig, de kan være veldig vanskelige å finne, og oppstå på merkelige vis. Jordfeil er ikke noe man skal overse eller ta lett på.

Blir man som Morten nevner, en "bit av ledningen" mellom mkrofonen og gitarstrengene, er det potensielt dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ER elektriker og kan fortelle at ett riggoppsett der du er jordingspunktet for gitaren kan drepe deg. Dette kommer litt ann på hvor feilen ligger, men har du f.eks en mikrofon tilkoblet et PA (e.l) uten jordfeil vil det kunne bli store forskjeller i spenning mellom metallet på gitaren og metallet på mikrofonen. Såkalte potensialforskjeller. Har du en jordleder i anlegget som ikke er tilkoblet jord i strømnettet, og måler spenning mellom denne og jord i stikkontakten vil du trolig få over 200V.

Det som i verste fall kan skje, er at du via en mikrofoninnkapsling blir en type strømtrafo, der strømmen bare stiger og stiger helt til du kortslutter kretsen. Det hele høres litt CSI ut, men de fleste som dør av støt fra relativt lave spenninger dør av fluks.

En annen ting, selv om det ikke dreper deg, er jo at det er jævli irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at det kalles elektrisk gitar :)

Jeg må innrømme at jordfeil-noiaen til Morten er litt smitsom.

Kanskje jeg burde skaffe meg en sånn sikringsdings, eventuelt begynne å spille med gummihansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.