Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger jeg pre amp?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lurt litt på å få meg en pre amp

Jeg har et enkelt lydkort fra yamaha (audiogram 6)

og to mikrofoner, en sm58 som jeg bruker til gitar og en condenser til vokal.

Lydkortet mitt gir phantom til en av kanalene, den jeg har condenseren på.

Men jeg vil gi lyden litt varme og volum, og lurer på om jeg skal kjøpe meg en dual tube pre amp.

Spm mitt er om det er noe poeng i å gi den dymamiske micen pre amp? Vil begge disse micene få noe pre amp med det lydkortet jeg har?

Jeg forstår at spm mitt kan virke høl i hodet på noen, men jeg har ikke akkurat så veldig peiling.

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har innebygget preamp i lydkortet ditt fra før, så du trenger det ikke i den forstand. Spørsmålet er hva du bør oppgradere for å få bedre lyd; Mikrofon, preamp, converter eller et annet ledd. Hva heter condensatormikrofonen din? Har du mulighet til å prøve en preamp i en butikk e.l? Og kan du forklare litt nærmere hva du "mangler" i lyden? Hvis det er headroom (ikke det samme som volum, for det kan du alltids justere senere), signal to noise ratio og varme du vil ha mer av er antageligvis en god (og riktig, ikke bare veøg i blinde) ekstern preamp veien å gå, men det kommer litt an på mikroonen og hva du vil oppnå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har innebygget preamp i lydkortet ditt fra før, så du trenger det ikke i den forstand. Spørsmålet er hva du bør oppgradere for å få bedre lyd; Mikrofon, preamp, converter eller et annet ledd. Hva heter condensatormikrofonen din? Har du mulighet til å prøve en preamp i en butikk e.l? Og kan du forklare litt nærmere hva du "mangler" i lyden? Hvis det er headroom (ikke det samme som volum, for det kan du alltids justere senere), signal to noise ratio og varme du vil ha mer av er antageligvis en god (og riktig, ikke bare veøg i blinde) ekstern preamp veien å gå, men det kommer litt an på mikroonen og hva du vil oppnå. :-)

Jeg har bare billigmic av typen Cad gxl 2200.. Jeg er bare en youtubemusiker, og har stort sett det samme ustyret som nesten alle andre har der, men jeg får så mange tips om jeg burde kjøpe meg en pre amp. Og at jeg ikke trenger noe dyr type, men at jeg bytter ut "tuben" med et litt dyrere slag. Andre youtubefolk sier at det blir sååå mye bedre. Men vil den dynamiske micen få noe utbytte av pre ampen?

Endret av TeddyBakesHer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.