Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisere Ibanez SZ520 med push/pull coil split


Anbefalte innlegg

Min gamle Ibanez SZ520QM er en herlig gitar, men tonepot'en skraper og pickupene er nokså ulne i forhold til min nye gitar (Nighthawk).

Jeg har derfor kjøpt et Seymour Duncan-sett med Jazz/JB humbuckere (SH-2 og 4) som skal ta over for de originale pickupene. I tillegg har jeg kjøpt en push/pull tonepot som jeg ønsker å bruke som coil splitter når den dras opp. Vanligvis splitter Ibanezen humbuckerne når treveis-svitsjen er i midten, men jeg ønsker i tillegg å kunne splitte bridge og neck for å få flere singlecoil-muligheter, samt kjøre begge humbuckerne samtidig når tonepoten er nede.

Er det mot formodning noen som har gjort dette før med en slik gitar? Jeg er ganske nybegynner, og sliter med å forstå hvordan svitsjen på gitaren funker. Den ser sånn ut:

switch.jpg

Er det noen som vet hvordan denne funker og hvordan den klarer å splitte humbuckerne? Jeg er usikker på hvordan jeg skal lodde humbuckerne til svitsjen for å få begge pickupene til å høres når svitsjen står i midten, samt hvordan jeg skal lodde push/pull-poten for å splitte humbuckerne. Noen som kan gi noen spesifikke eller generelle råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det enkleste er hvis du har et multimeter med en "piper" på (instilling som lager pipe-lyd når det er kontakt mellom de to punktene du måler). da måler du bare hvilke pinner på switchen som har kontakt når den er i midtposisjon, og lodder slik at begge pickupene har kontakt til volumpot. coilspliten kobler du slik at kontakten mellom de to ekstra lederne på pickupen(e) blir brutt når du trekker opp pot'en. du måler med "piperen" hvor på potmeteret du har kontakt/mister kontakt når du trekker det opp. litt rotete å forklare, men søk litt på google, så finner du nok både skjema og bedre forklaring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider