Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

refret av gammel ibanez


Anbefalte innlegg

har nettopp skiftet alle båndene på en gammel ibanez en bekjent av meg fant på søppeldynga og ga til meg, har restaurert denne og tenkte jeg skulle vise noen bilder av refret-prosessen :)

(alle bilder er med mobilkamera)

Litt av grunnene til at båndskifte var nødvendig:

IMG040.jpg

(djupe spor i bånda <_< ) tidligere eier var visst glad i 1-4 bånd.

IMG045.jpg

VELDIG flate bånd, gitaren er over 30 år gammel og det forundrer meg ikke om det aldri har vært skiftet bånd på den...

I tillegg var det store spor i gripebrettet pga at banda var så lave at fingrene grov opp treverket...

Da var det bare å komme igang! ;)

Steg 1 er selvfølgeligg å ta ut de gamle bånda, til dette brukes en endeavbiter som er filt flat på toppen og varme, du kan bruke 300 kroner på en spesialtang til dette, jeg kjøpte en helt vanlig liten endeavbiter på jula og gikk løs på den med diamantfil kjøpt på biltema... Var ganske heldig og alle bånda for ut uten å flise opp gripebrettet i det hele tatt :D

Litt bilder:

IMG039.jpg

tang og diamantfil

IMG049.jpg

alle bånda borte!

da må gripebrettet pusses ned, gjør dette for å få vekk mange av gropene og for å få en lik radius på hele gripebrettet (en skeiv hals kan også fikses litt her) her brukte jeg radius blokk fra stewmac, gul blyant og klebrig sandpapir fra biltema (først P120 også P320) dette tok vekk gropene og gjorde gripebrettet fint og glatt.

IMG062.jpg

IMG063.jpg

nå skal bånda gjøres klar til hamring, de må bendes, kuttes i passende lengder og i og med at gitaren har plastlist må de kuttes litt på undersiden med. Fikk bendet bånda hos en lokal musikkbutikk med en "fret-bender" fra stewmac, en kabelavbiter var effektiv til å kutte båndene, den lille avbiteren jeg brukte til å ta ut båndene funket greit til å ta av "undersiden" og en nålfil tok siste resten av "undersiden".

bilder skal dere få :)

IMG066.jpg

bendet bånd.

IMG075.jpg

Knotearbeid av verste sort... ble mye bedre til dette litt etter vært, er egentlig ikke fornøyd med de første bånda jeg gjorde klar.

IMG076.jpg

Alle ferdig og satt inn i en fjøl jeg laget.

Da må bånda slås inn. en plasthammer ble brukt til dette, som støtte for halsen brukte jeg en "neck-rest" fra stewmac, og lengre opp på halsen en planke og litt isopor. rundt 2 av bånda satt ikke like fint som de andre men ikke skandaløst dårlig.

IMG078.jpg

alle bånda inne.

No må endene files inn så de ikke stikker ut, her ble det noen riper i kantlista, men det er min gitar og jeg kan leve med det. Etter de er filt inn må de "rundes av" litt i endene så de ikke er skarpe. En liten trekantfil gjorde dette arbeidet.

IMG088.jpg

Filt inn.

IMG092.jpg

"avrundet"

da var det fret-leveling, "recrowning" og polering igjen. leveling gjorde jeg med radius-blokka, recrowning med det brømte "floppetrikset" :P (anbefales) og polering med dremel.

tok desverre ikke så mange blider av dette :(

IMG093.jpg

Da må gitaren få ny oversadel og helst en liten oljing av gripebrettet, olje har jeg bestilt men ikke tatt på.

Gitaren er nå MYE bedre å spille på og jeg er veldig fornøyd, dette var min aller første refret. Legger kanskje ut et blide av gitaren neste gang sola skinner ;)

Lite tips: gitarhuset har et sett med oversadel filer og litt annet "kjekt å ha" ting inne til litt over 300 kroner, slo til jeg... litt dårlig kvalitet men funket bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har godt med en del timer i det her ja, men det er da kjekt å ha noe å fikle med :)

Har vell brukt rundt 1000 lappen på prosjektet.

Floppetrikset er en teknikk for å "recrowne" båndene etter "fretleveling". går rett og slett ut på å ha et ganske fint sandpapir (jeg brukte faktisk 600)rundt en finger og "floppe" opp og ned gripebrettet.

forklarer det ganske bra

Endret av areah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.