Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ang. bias justering.


Anbefalte innlegg

Satte i gang og byttet rør på en Laney forsterker med EL 34 rør.

Men stoppet passe fort opp da jeg ikke har en slik måledært som plugges inn melllom rør og "rørkontakten"

Og tenker at det må være mulig å måle enten ved å løfte litt på røret eller på unnsiden av rørkontakten.

Men aner ikke hvilke pinner jeg skal måle på. Har lett litt på nettet og lest litt i ei bok jeg har men blir ikke noe klokere.

Så håper det er noen her som vet dette. Har forstått det er milliampere jeg skal lese av...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken. Var en del interessant der, men stod ikke noe der heller om hvilke pinner som skal brukes.

Bare et par andre som heller ikke er særlig glade i livet. (som spurte om å måle uten probe.... ^_^ )

Tenker at det vel ikke er farligere å måle bias enn der er å måle volt... Eller? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du måler spenning [Volt], så holder du bare probene over f.eks en motstander eller annet komponent. Når man måler strømmen [Ampere], så må man koble seg opp i kretsen i serie.. Mao, det er en smule mer arbeid. Og strømmen er farligere enn spenningen.

Når du får spenning i kroppen din, så har kroppen din en indre motstand på et par Megaohm, som redusere strømmen.. Men når du får strømmen inn i deg, vell.. Da går den rett gjennom :)

Du kan komme langt med et okei multimeter og litt annet verktøy, men har man ikke peiling, så er det best å forberede seg skikkelig.

Målte som sagt nylig 360V i ene rørampen min, og der går det også store strømmer..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbundet med langt mindre fare for deg og ampen din å bare bytte røra, og så spille i vei... Selv om en bias justering er den riktige veien å gå, så finnes bøtter av gitarister som gir helt F... og bare bytter rør når de dauer og tar ampen til Doktoren når den dauer... Kan du ikke vente på proben, så spill i vei.. slå av alt lys i rommet (stummende mørkt) og se på platene i rørene, antydning til at disse gløder så slår du av og venter på proben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå ble forsterkeren kjøpt som et prosjekt for å lære litt om rørforsterkere.

Så da vil jeg helst prøve å gjøre det slik det skal gjøres, men har bestilt en slik bias målegreie så er vel bare å smøre seg med litt tålmodighet..

Er litt greit at det ikke er den forsterkeren jeg spiller mest med da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå ble forsterkeren kjøpt som et prosjekt for å lære litt om rørforsterkere.

Så da vil jeg helst prøve å gjøre det slik det skal gjøres, men har bestilt en slik bias målegreie så er vel bare å smøre seg med litt tålmodighet..

Er litt greit at det ikke er den forsterkeren jeg spiller mest med da... :)

Hvor kjøpte du bias målegreia? Har googlet uten noe særlig hell på norske sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.