Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppussing av en Gibson sg


Gitar-Grana

Anbefalte innlegg

Som tittel sier har jeg tenkt å lage ny gitar av en SG special som jeg har hatt hengende på veggen en stund, eller rettere sagt lage en Angus young SG av den ( http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/Angus-Young-SG/Specs.aspx ).

Jeg har fått bestilt mesteparten av det jeg trenger, til og med Ibenholt gripebrett! Det jeg trenger nå er perlemor innlegg til gripebrettet og eventuelt verktøy som jeg må bruke for å skjære det ut.

Noen her som har vært borti det før? eller vet hvor jeg kan få tak i sånt?

Fant det på ebay men hadde vært fint om det var en nærmere plass å få tak i sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en dremel med freseforsats, samt perlemor. Dremelen og det du trenger til denne, er det like greit å kjøpe her i Norge, som for eksempel på Jernia eller Clas Ohlson. Perlemor er det nok greies å kjøpe på ebay eller hos stevemac.

Skal du lage gripebrettet selv, så trenger du en del mer verktøy, som en nøyaktig mal, høvler, profilmaler, bånd, båndpresse eller annet utatyr til å montere båndene, båndfiler og så videre. Det koster en god del mer enn å kjøpe et ferdig gripebrett. Slikt lønner seg bare hvis man har som mål å lage mange gitarhalser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro jeg får det til, har ikke gjort det før men jeg pleier å lære sånt ganske kjapt..

Jeg har bestilt gripebrett med ferdig spor til bånd, vil ikke det hjelpe en god del? Ser ikke for meg at jeg kan få tak i ett gripebrett med lyn-innlegg sånn uten videre, så satser på jeg klarer det sjøl :D plus at det hadde vel ikke blitt lett å frese ut til innlegg mens båndene står i eller tar jeg feil? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tenker rett. La meg føye til at du kan fikse dette ved å bruke tid, og lage deg noe verktøy selv, da går det ikke fort, men det kan ofte være like greit.

Du kan lære masse av åse på nettet der andre dokumenterer hvordan dette gjøres med enkle midler.

Som et eksempel- skal man leve av det, trenger man å klemme inn alle båndene iløpet av et par timer. Er det hobby, og man synes det er greit med ett bånd om dagen, så trengs det litt mindre avansert utstyr.. Dette er jo ikke akkurat rakett- teknologi, men man må like fullt være veldig nøyaktig. En bekjent sa forleden at "gitarmaking er tresløyd, bare med metallsløydmarginer". Det er faktisk veldig sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.