Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Syk Marshallforsterker


Rayman

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Er det noen der ute som veit hvordan, hvis man i det hele tatt kan se på et radiorør om det er gåent?

Kan man gjøre f.eks som på en lyspære slik man knipser forsiktig på den og høre om man kan høre den avbrente glødetråden klirre inni der, -eller funker det ikke sånn? Hvordan veit man ellers om et rør er gåent?

Jeg har en Marshall Valvestate S80 (8240) som for tiden høres ut som det samme jeg innbiller meg at tinnitus må gjøre så fort jeg skrur opp volumet på forsterkeren. -En høyfrekvent blanding av pipelyd og skurr oppstår, - mye mer intens og høyfrekvent enn slik det låter av f.eks feedback som følge av en mick som står for nært en høyttaler.

Omtrent sånn det låt av eldgamle tv'er når de hadde stått på en stund for de av dere som husker dem? ;-)

Feilen kommer både når jeg bruker clean og boost/vreng kanalen, men er mer fremtredende når jeg spiller med vreng.

MEN støyen blir dog ENDA VÆRRE når jeg kobler til pedalbrettet mitt i effektloopen. Jeg har ikke anelse om hva som kan være galt, men det eneste jeg ser som er fort gjort å plukke ut og sjekke er i tilfelle røret som sitter på kretskortet.

Hadde forsterkeren til reparasjon hos Servicepartner A/S i fjor, de byttet ut et printkort de mente det var brudd i. Feilen forsvant vel kanskje en bitteliten stund hvis jeg legger godviljen til, men dukket opp igjen ute på første spillejobb noen timer etter at jeg hadde henta den.

Jeg trodde da at feilen kom fra pedalbrettet mitt ettersom jeg nettopp hadde laget det, og nå, -etter en lang periode med lite spilling har jeg byttet ut all "innmaten" i pedalbrettet og gjort modifiseringer og holdt et svare leven, før jeg lånte ampen til han andre gitaristen i bandet (som har maken forsterker) på øvinga, koblet brettet til på han sin og fant ut at støyen kom fra forsterkeren min og ikke pedalbrettet i det hele tatt...

Noen som har et tips til hva jeg burde sjekke eller som har hatt lignende feil / forsterker selv og funnet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen preamprør som blir mikrofoniske etter en tid. Dette vil si at de faktisk plukker opp støy fra lufta, og andre vibrasjonskilter.

Mitt forslag er å bytte preamprørene og se om det forsvinner. En annen mulighet er at forsterkeren til oscillerer, dette kan være slitne jackplugger ol. som lager dårlig jordforbindelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du truer forsterkeren din med husarrest først. Hvis dette ikke hjelper, kaster du den på sjøen. Hvis den synker, er den tatt i Guds nåde, hvis ikke er den en heks som må brennes på bålet.

Alternativet, som de "borgerlige" her kommer med, er å skifte rør. Jeg, for min del, stemmer på at du har ei heks på gutterommet som trenger varme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.