Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senebetennelse, trening og valgmuligheter


YudAmygdala

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hvor dette passet inn, men prøver her...

Etter at min kjære senebetennelse blusset opp igjen for en uke siden har jeg sett meg nødt til å begynne å tenke på hva jeg kan gjøre for å få den helt bort. Jeg vil derfor skrive litt om hvordan de siste årene har vært og så litt om de tankene jeg har nå for å spørre dere om dere kanskje har råd eller synspunkter på det jeg vurderer å gjøre.

Jeg har hatt en noe varierende senebetennelse i ca fem og et halvt år. Før denne tiden tror jeg at jeg har kjent noe ulmende sånn i blant lenge. F.eks. når jeg trykket en tommel inn i håndflaten. Da var det vondt. Det er snakk om høyre hånd/håndledd/arm, så det er ikke den klassiske gitaristsenebetennelsen. Det som startet det var en hard uke med mye anstrengende og repetativ jobbing på jobb og mye trening på en Job For A Cowboy låt på kvelden. Kort tid etter at jeg kjente det i armen begynte jeg også å kjenne det i ryggen på høyre side øverst.

Jeg prøvde vanlig fysioterapi, smerteterapi (jeg fikk noen sprøyter ulike steder på armen og noe annet intravenøst etterpå) og osteopati, men ingenting hjalp noe hverken for arm eller rygg. Har også vært innom et par healere, uten virkning. Men så oppdaget jeg trykkbølge og ble kvitt noe av det i hånden. Jeg gikk til en idrettsmassør en gang og han oppdaget at det satt noe inni hånden og mente at det å kjøre trykkbølge rett på muskelen til tommelen. Dette hjalp og jeg ble helt bra i armen. Husker ikke hvordan det var med ryggen på dette tidspunktet.

Etter ca en måned kom det derimot tilbake og i etterkant vet jeg hvorfor: Jeg var ikke godt nok trent. Inntil dette tidspunktet jogget jeg bare et par ganger i uka i perioder og tok noen øvelser i etterkant, men ikke noe mer. Jeg startet med trykkbølge igjen, men det virket ikke, så jeg ble sendt videre til akupunktør og prøvde både med og uten strøm. Nå var fokuset på ryggen. Etterhvert fant jeg ut at jeg måtte begynne å trene og kombinerte dette med trykkbølge igjen og ble gradvis bedre, først i ryggen og så armen. Treningen påvirket ikke armen negativt på dette tidspunktet.

Jeg var bra i et par måneder. Etter noen dager i studio med bandet mitt, der jeg satt og mikset i seks timer i strekk ved et lite ergonomisk bord og hard trening den påfølgende dagen (jeg skulle være hard på det at jeg alltid trente mandag morgen uansett), fikk jeg betennelsen min tilbake. Men denne gangen satt den på en litt annet sted og trykkbølgen hjalp ikke. Jeg har også prøvd kiropraktor og bowen-teknikken siden den gang. Ingenting hjalp, men etterhvert fikk jeg betennelsen «ned» på et ganske «lavt» nivå og jeg bestemte meg for at jeg måtte trene meg opp sakte. Problemet nå var at treningen påvirket armen negativt og jeg måtte finne lette nok vekter. Jeg kunne nesten ikke ta i før jeg kjente noe både samme dag og dagen etter trening. Jeg fikk beskjed om at det var greit å ha det litt vondt på trening, men ikke om det varte til dagen etterpå. Uansett merket jeg nå at jeg klarte å holde ryggen bra bare ved å trene. Når jeg ikke fikk trent på tre-fire uker, begynte jeg å kjenne det i ryggen.

Jeg holdt det noe i sjakk og levde livet normalt alle dager untatt den jeg trente på, da var jeg helt i ro etter trening. Jeg hadde et lite tilbakefall etter mye trommespill en tid, men det gikk gradvis over igjen.

For ca et år siden fant jeg ut at jeg aldri kom til å få trent meg opp igjen ved å ha så lette vekter, rett og slett fordi jeg ikke hadde noen utvikling. Jeg tenkte at jeg måtte blåse i hele opplegget, kjøre hardt på trening og ikke bry meg om noe var vondt. Også var planen at når jeg har trent lenge og er normalt godt i form, kan jeg kjøre på med mer trykkbølge for å ta betennelsen igjen.

For en uke siden slo jeg opp hele opplegget igjen (etter min første helg på jobb som pizzasjåfør), fikk vondt i hånda og ryggen igjen og jeg har begynt å kjenne det i venstre hånd.

Jeg står nå overfor noen valg. Trene like hardt som før og ta den tiden det trenger, mens jeg holder på med bandene mine og hobbyene mine som normalt. Og håpe jeg kommer dit jeg var før forrige helg igjen ganske snart og bli helt bra igjen en stund etter det. Eller sette alt på pause, trene mer for å bli fortere bra osv, for å kunne gjøre ting mer helhjertet både nå og senere.

Som gitarist sliter jeg med at jeg ikke er kjapp nok i høyre hånd. Jeg trodde før dette var fordi jeg ikke var sterk nok, men jeg tror kanskje det har noe med teknikk og det å slappe av mens jeg spiller å gjøre. Jeg har også lyst til å forbedre dette både for senebetennelsen sin del og for min egen musikalske utvikling. Tanken er å begynne så smått med dette om jeg nå tar pause fra alt. Jeg tror det blir et problem å gjøre dette ellers, siden jeg ikke kan spille sånn hele tiden før jeg kan den nye teknikken bra nok og at det å da spille i bandene mine vil motvirke det jeg ellers gjør.

F.eks. spiller jeg nå med de tre nederste fingrene utstrakt. Jeg prøver å krølle dem sammen, men de skraper bare over strengene. Jeg har også sett at man bør flytte hele armen på skrå nedover strengene etter hva slags strenger man spiller på, men når jeg prøver blir det så hakkete pga at armen «limer» seg til kroppen til gitaren.

Hvordan kjenner man at man spiller avslappet eller anstrengt? Jeg synes sånne ting er dritvanskelig. Finnes det noe man kan gjøre for å hjelpe på dette? Kan man se det om man filmer det og eventuelt får noen som kan det til å se på?

Men om jeg nå bestemmer meg for å legge alt på is og trene mer, hvor mye kan jeg da trene i forhold til hvor mye jeg kommer til å trene når jeg er på det nivået jeg vil. Kan man fint gå ned fra å trene fire-fem ganger i uka til å trene en til to ganger i uka, eller er det dumt?

Finnes det noen behandlingsmetoder jeg ikke har prøvd? Kan det være noe konkret jeg har, som ikke er senebetennelse, som det faktisk finnes behandling mot?

Jeg er så forbanna lei av å ikke kunne gjøre ting helhjertet!

Om noen har noe som helst å komme med, så mottas det med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, det å være avslappet i armen er det viktigste. Det handler til syvende og sist om teknikk. Jeg hadde fått en lærer som hadde peiling på de tingene til å sjekke det ut. Mange bra lærere på mange felter men altså en som har greie på det å slappe av i hånda mens man spiller.

Hvis du har senebetennelse (dette kan så klart sjekkes av lege) så lar du vær å spille til du ikke har det lenger. Når det er gjort, tar du en titt på teknikken din. Du får senebetennelse av en grunn, for å si det sånn. har du vondt, hviler du. Så greit er det. Du merker selv (eller kanskje ikke) om du er avslappet eller anspent. Jeg tenker, sett fra en trommeslagers synspunkt, at du må være like avslappet som om du vinker. Kanskje umulig i forhold til alt man gjør på gitar, men den følelsen man har da, er den du skal trakte etter. Ofte gjør man forskjellige ting der man ikke kan være så slapp, men det er det man bør trakte etter. Mye vekter og behandlinger her, men det er teknikk det går på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt "senebetennelse" i fem og ett halvt år. "" fordi de lærde strides om sener i det hele tatt kan bli betente. Optimalt sett skulle jeg sikkert ha lagt gitaren på hylla i noen mnd og bare trent mye, men for armen min er det minst like ille å skrive på data f.eks. som å spille gitar. Derfor kommer jeg til å fortsette å leve livet mitt normalt. I tillegg må jeg trappe opp trening. Jeg har hatt suksess med dette før og håper det hjelper meg nå også. I tillegg har det hjulpet en kamerat, så det er tried and tested.

Angånede teknikk: Jeg har begynt å legge om etter å ha sett denne videoen:

...og det går ganske greit. Jeg fikk også et tips fra en kamerat om å løse opp spenninger andre steder i kroppen mens jeg spilte. Kjeven o.l. Og senke skuldra. Det går fint, det. Har fremdeles problemer med å vite om jeg slapper av eller ikke i håndleddet. Det er litt sånn at når jeg kommer over en hvis fart spenner jeg meg noe uansett. Så jeg må jobbe mye med det fremover. I tillegg skal jeg jobbe litt med å minske bevegelsen "rundt" strengen. Jeg kommer kanskje til å filme meg selv, slik at folk som har greie på ting kan se.

Som vanlig: Tips mottas med takk. Gjerne om gitarlærere som er flinke på området.

Problemet er bare det at jeg er redd for at det at jeg spiller med min gamle teknikk når jeg spiller med bandene mine (fordi den nye ikke er innarbeidet bra nok ennå), vil ødelegge for den nye teknikken. Synspunkter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Data er like ille ja. Musebruk er nok det som sliter mest. En vertikal mus kan hjelpe her. Også god sittestilling da...

Av personlig erfaring er det best å bare fortsette å spille gitar, kanskje innen visse grenser.

Alkohol får ting til å trekke seg sammen. Kan være lurt å ikke kombienre det med spilling, og å ta de litt rolig dagen etter en skikkelig kule, uten at jeg pleier å by meg så veldig om det.

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.