Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørbytte på Blackstar HT-1R - en bildetråd


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge vært nysgjerrig på rørbytte i min Blackstar HT-1R. Etter å ha lest meg opp litt på temaet, og funnet ut hvordan man åpner forsterkeren og at man ikke trenger å bias-justere den, så satte jeg i gang etter å ha kjøpt diverse rør på nettet.

ADVARSEL: Trekk alltid ut alle ledninger fra forsterkeren og la den være helt kald før man starter med rørbyttet. Det kan også være lurt å bruke bomullshansker eller en tørr klut når man tar ut røret for ikke å sette fettmerker og for å beskytte hendene om glasset skulle sprekke (skjer uhyre sjelden).

Først ut var en "dark horse" i gitarsammenheng, nemlig Golden Dragon 12ax7 og 12au7. Dette er kinarør, men har som mål å etterligne karakteristikken til klassiske Mullard-rør, heldigvis til en rimeligere penge. NB. 12au7 brukes i HT-1 som effektrør, men er vanligvis listet under forforsterkerrør om man skal kjøpe.

Denne tråden skal ikke handle om hvordan det låter, men tok noen bilder fra åpningen av forsterkeren som kanskje kan være til hjelp for andre HT-1-eiere som vil prøve.

Det holder ikke å bare skru av alle de sorte skruene i bakplaten, man må også løsne de to skruene i håndtaket som sitter nærmest betjeningspanelet:

blackstar_ht1r_cabinet01.jpg

Forsterkerplaten er ute. Ledningene til høyttalerelementet var lette å ta av. Ingen lodding nødvendig, kun kabelsko. Som man ser er rørene lett tilgjengelige til venstre i bildet. Preamprøret 12ax7 helt til venstre, og "effektrøret" 12au7 til høyre for dette.

blackstar_ht1r_inside01.jpg

Nærbilde av rørene. Bøylene som holder dem på plass er det bare å bøye til side. Er det første gang man bytter rør, så gjelder det å finne akkurat så mye kraft man trenger for å fjerne rørene fra soklene, så begynn med å ta tak nær sokkelen med lite kraft og øk til man kjenner det løsner. De trekkes lettest ut med litt kraft mens man bikker litt fra side til side (men ikke så mye at man bøyer pinnene i enden av røret. Nytt rør skyves forsiktig inn. Pass på at alle beina treffer hvert sitt hull i sokkelen.

blackstar_ht1r_inside02.jpg

Her er det originale preamprøret. Sovtek 12ax7. Jeg vil si at det kanskje er mest å hent på å bytte dette. Det er større lydmessige karakteristikkforskjeller i preamprøret enn i effektrøret.

blackstar_ht1r_sovtek_12ax7.jpg

Her er det originale effektrøret (som altså vanligvis brukes som preamprør). TAD ECC82 (12au7). Dette røret er det mange som påstår ikke er så viktig for lydkarakteristikken. I HT-1 presses imidlertid dette røret til ytterkanten av sin ytelse, og vil kunne slites fort. Det er også slik at når det presses til forvrenging (noe som er lett å gjøre i HT-1), så vil også effektrøret kunne bidra en del til lydkarakteristikken. TAD-røret oppleves som et godt rør med fin powerampvreng.

blackstar_ht1r_TAD_ECC82_12au7.jpg

Når røret er på plass fester man bøylen igjen. Så kobler man ledningen til høyttalerelementet igjen. Sett på plass forsterkerplaten i kabinettet og skru i minst håndtakskruene og 2-3 skruer i bakplaten før du gjør en funksjonstest ved å koble til strøm og gitar (kan være greit å slippe å skru i samtlige skruer dersom noe skulle være koblet feil, men koble ALDRI til strøm på forsterkeren uten at forsterkerplaten er på plass i kabinettet. Virker det, så skrur du i alle de resterende skruene før du tester mer. Grunnen til at alle skruene skal i før man bedømmer selve lydkvaliteten er at man ikke skal få uønskede ulyder fra vibrasjoner i forsterkerplata.

Dette er min erfaring fra mitt første bytte av rør på en gitarforsterker. Enkelt! Eneste verktøy som trengs er skrutrekker og noe tørt stoff for å gripe rørene. Om du har lyst til å prøve selv: Lykke til!

Edit: Da jeg skulle bytte tilbake til det originale TAD-røret og visste hva jeg skulle gjøre, så gikk hele rørbyttet, inkludert umotorisert skruing av skruer og test av at forsterkern virker på under 10-12 minutter fra kald forsterker. Men første gangen var jeg nøye på å gjøre alt riktig og brukte sikkert en halvtime på rørbyttet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa at dette ikke skulle handle om hvordan ampen låter med ulike rør, men jeg tar likevel sjangsen: Synes du at det er noe særlig forskjell, eller blir det kun mindre nyanser av samme lyd når du bytter rør? Du trenger ikke å beskrive lyden av de ulike rørene (det er som vi har fått bevist utallige ganger rimelig vanskelig å beskrive lyd ved hjelp av ord...), men som sagt: Er det noe særlig å hente på rørbytte?

Jeg lurer også på om det er mulig å kjøre HT-1R med 12AU7 som preamprør... Mister vel litt volum, men vrengen blir gjerne noe mer håndterlig. Har prøvd denne ampen flere ganger, og hver gang slår det meg at den er mer high-gain enn det jeg er på jakt etter (det er en god high-gain-forsterker, men jeg foretrekker noe som ligger nærmere Fender Tweed Champ eller Vox-chime, mens HT-1R ble hakket for mye Marshall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en HT-5H som vel er omtrent den samme forsterkeren som denne regner jeg med, så er litt nyskjerrig på om denne også har automatisk bias justering og lurer på om det er mulig å legge ved en link eller noe ang. der du fant ut av dette?

Og merket du at de gamle rørene var slitne, i tilfelle hva slags utslag ga dette på forsterkeren, tenker på om det var støy , sluttet den bare å virke eller noe?

Greit med slike tråder, hvertfall når uystyret er i samme gaten som det en har selv. :)

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen i tråden.

Først til dette med bias. Dette at man ikke behøver justere bias kommer visstnok av at forsterkeren har katodebias. Det gjelder for både HT-1 og HT-5.

Her er URLer til mine kilder om dette:

http://thetubestore.com/blackstar-ht-1.html

http://thetubestore.com/blackstar-ht-5.html

Så dette med bytte av dårlige/slitte rør. Jeg HAR fått byttet rør en gang før, og da fordi rørene nok begynte å låte betydelig annerledes (dårligere) ved gitte innstillinger. Antakelig var det 12au7 som da var drevet litt for hardt over tid. Jeg bruker crunch på clean-kanalen en del ved at jeg skrur volum på maks og også gain ganske høyt. Da får man en effektrør-vreng. Denne vrengen endret tydelig karakter ved at den fikk mer skurr og virket mindre responsiv og dynamisk.

Så til dette med bytte til andre merker av rør. Hva er store forskjeller? Jeg opplever at det helt tydelig er forskjeller, men det er ikke nødvendigvis tydelig i alle kombinasjoner av forsterkerinnstillinger, gitarinnstillinger og spillestiler. Ta for eksempel det med mikrofoni. Det er ikke noe som er mulig å høre i alle situasjoner, men NÅR man hører det er forskjellen tydelig. Det er derfor dette er en eksperimentell øvelse. Det er ikke gitt at man synes forskjellene er store, og det er heller ikke gitt at man synes det nye røret er bedre.

Jeg var ikke helt fornøyd med clean-kanalen, og jeg har derfor startet med å eksperimentere med rørbytter. Synes så langt at Golden Dragon 12ax7 i preamp låter litt bedre enn originalrøret, mens Golden Dragon 12au7 ikke ga en soleklar forbedring og ble byttet tilbake til det opprinnelige TAD-røret.

Kan man få Fender Clean fra an HT-1R? Jeg tror ikke det. Jeg har ikke enormt med erfaring fra Fender-forsterkere, men prøvde nylig en Fender Hot Rod Deluxe, og det som slo meg var først og fremst den responsen og dynamikken det var i clean-kanalen. Her kan ikke Blackstar HT-1R nærme seg, rett og slett fordi den knekker over i OD alt for tidlig. Jeg har også forsøkt en HT-5, og syntes den hadde mye det samme problemet. HT-20, derimot har nok dynamikk til at det kan være håp om å nærme seg en Fender type clean.

Til slutt det med 12au7 som preamprør. Jeg aner overhodet ikke om det lar seg gjøre, og har heller ikke tenkt å forsøke.

Mulig jeg forsøker å beskrive noen av de lydmessige forskjellene etterhvert. Det ER jo gjort før, f.eks. her:

http://thetubestore.com/12ax7review.html

Men denne tråden handler jo mest om utførelsen av rørbytte. Om man skal beskrive hvordan ulike rør låter, så trenger jo ikke det knytte seg til DIY, og den diskusjonen er det mulig jeg tar under "Forsterkere"-seksjonen i forumet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt det med 12au7 som preamprør. Jeg aner overhodet ikke om det lar seg gjøre, og har heller ikke tenkt å forsøke.

Det burde gå helt fint. Du vil få litt anderledes frekvensrespons og lavere gain fra 12au7-røret ettersom komponentene rundt 12ax7 røret sannsynligvis ligger litt utenfor hva som er vanlig for et 12au7 rør.

Selv om 12au7-røret brukes som et sluttrinn, så er ikke konfigurasjonen nødvendigvis så fryktelig anderledes enn når det brukes i en preamp, hvor cathodebias er vanlig. Så det at biasen ikke lar seg justere betyr nok ikke så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

TungSol og EH sine rør er en farlig bra mix :)

Drar du bare ut rørene?! Det vanligste og mest fornuftige er vel å vrikke dem ut?

Jeg har kun TungSol nå.

Jeg vrikker vel forsiktig. Men man skal være forsiktig med det, og kun bruke bittesmå sideveis-bevegelser, siden man ellers står i fare for å bøye/brekke bein eller utvide sokkelen unødig.

Jeg må jo også si at etter dette byttet så fungerer også singlecoil, og spesielt P90 godt i overdrive. Jeg har tidligere slitt med å få godlyd med annet enn humbucker på denne. Det er også blitt mer dynamisk følelse i clean-kanalen. Jeg tror sjansen er stor for at jeg bestiller et par TungSol-rør til for å ha som backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke leveringstid. Det er ganske lenge siden jeg bestilte disse rørene, og jeg har hatt dem liggende en stund. TungSol-rørene var vel "de sikre" rørene, siden de hadde fått mange gode tilbakemeldinger. I tillegg bestilte jeg noen andre (Golden Dragon, som er etterligninger av gamle Mullard-rør) som jeg kanskje håpet skulle gi bedre clean, noe de vel gjorde, men de ble samtidig en tanke tamme i overdrive.

Jeg bestilte Tung Sol-rørene fra thetubestore.com

De er primært en USA/Canada-leverandør, og man må bekrefte fraktkost på mail før de sender.

Utdrag fra den mailen:

Your shipping options are:

--------------------------------------

Air Parcel Post .........$10.00 (1-3 weeks, NO tracking number.

Insured up to $100)

UPS.............................$39.00 (2-4 business days, insured and

trackable)

Jeg gikk for $10 og lang og usikker ventetid. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.