Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitartyper til musikktyper?


Jorste

Anbefalte innlegg

Jeg jobber fortsatt med å bestemme meg for hvilken elektriske gitar som skal bli min første. Som Guns N' Roses (og Slash) fan, må jeg jo si at Epiphone, eller andre LP, type gitarer står øverste på lista mi. Men passer disse gitarene også til annen musikk som: Metallica, Pink Floyd, Kiss, AC/DC osv. (Altså klassisk rock, som jeg tror disse faller innenfor).

Eller vil det være lurere å se på andre type gitarer?

Budsjettet mitt ligger på rundt 4500,- for gitaren, så har jeg litt til overs til diverse andre ting man trenger til en slike en gitar.

Tar gjerne imot anbefalinger av forsterkere også, som ikke er for dyre, men samtidig kan vare en god stund.

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min Epi LP i snart 7 år tror jeg.. Har bytta pickups i den flere ganger, og det anbefales virkelig!

De som er i den stock e gode pickups med mye trøkk, men de er desverre litt ullne i toppen og mangler litt liv.

Men du klarer deg utmerket fint som den er! Bare verdt å oppgradere med tiden ;)

Mye hat mot denne gitaren, men jeg har ikke funnet en eneste gitar som jeg har likt bedre enn den i prisklassen rundt 5k (nypris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, må si det er Epi'ene jeg har "forelsket" meg i, men har jo til gode å spille på en, siden de ikke hadde flere inne på Lillestrøm Musikksenter.

@Troll

Pickups er vel noe som må byttes på de fleste gitarer i denne prisklassen etter hvert, men skal vel holde en god stund med standard på det jeg klarer å produsere av musikk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Fender HSS Stratocaster, da? Siden du nevner Pink Floyd, så kan vel dette være en mulig allrounder som fikser det meste. Med humbucker i bridge rocker det som bare det, samtidig som SC gir den klare clean-lyden du trenger blant annet til Pink Floyd.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=692231&artno=206522

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt Floyd i mange år med kun LP som våpen. Funker som f.

Joda. Akkurat som mange rockere har spilt med Strat som våpen i mange år. Poenget mitt var bare at det finnes mange veier til klassisk rock. Det MÅ ikke være LP. Jeg synes vel pickupvalg og amp er vel så viktig som gitarmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først reiser i butikken så må vel en type strat testes også, men som sagt så heller jeg litt mer mot utseendet på LP'en, og selv om spillefølelsen er det aller viktigste er det viktig å ha en gitar man trives med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epi LP kan være litt tunge å holde da de veier ganske mye. Ta det med i betraktningen. Jeg personlig foretrekker ergonomien og vekten, samt spillbarheten i en SG, men det blir jo smakssak. Skal du velge Strat er nok HSS det du ser etter, men mange måter å få god rockelyd. Jeg ville hatt fokus på forsterker også. Prøv så mange som mulig. :-)

Denne kan jo være kul, og putte ekstra penger i amp?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Fender HSS Stratocaster, da? Siden du nevner Pink Floyd, så kan vel dette være en mulig allrounder som fikser det meste. Med humbucker i bridge rocker det som bare det, samtidig som SC gir den klare clean-lyden du trenger blant annet til Pink Floyd.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=692231&artno=206522

Stemmer i her. Jeg er glad i Les Paul, men allsidig vil jeg absolutt ikke si den er selv om det går an om man absolutt vil. Strat med Hss er i mine øyne superallsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt fokus på forsterker også. Prøv så mange som mulig. :-)

Helt enig!

Forsterkerene mine gir meg som oftest den lyden jeg vil ha, nesten uansett gitar.

Gitaren derimot er verdiløs uten en god amp for min del. Men det er selvsagt en riktig balanse som er det optimale.

Når det er sagt, så er det mange gode forsterkere i lavere prisklasser nå for tiden :)

BTW.. Må jo ha humbucker i neck for å spille GNR B)

Neimen, det er faktisk ikke kødd.. Mye jeg har lært av Slash, og det ene er at soloer og leads låter utrolig fett og dirty gjennom en humbucker i hals.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.