Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Instillinger av Gibson SG


Siggy

Anbefalte innlegg

Forleden dag skiftet jeg ut alle strengene på min Gibson SG. Jeg tok da av tune-o-matic-bridgen og stoptail-bridgen. Da jeg skulle tørke støv av gitaren kom jeg borti skruene som stiller inn disse to, og da jeg satte på strengene igjen buzzet d-strengen. Jeg prøvde da å stille tilbake stoptailen og tom-en. Men etter at strengene har strukket seg ut buzzer fortsatt d-strengen, og jeg tror at jeg har stilt inn bridgene feil, og jeg lurer på hvordan tom-bridgen og stoptail-bridgen skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forleden dag" kan være så mye.

Hvis du tok av alle strengene, og lot gitaren stå uten spenn en viss periode, kan det ta litt tid (noen dager) før halsen går tilbake der den pleier å være. Det er ikke farlig eller ødeleggende, men hvis det er så at den var uten strenger en dag eller to, så er det jo dumt å skru og justere mens den "faller tilbake på plass". Bortkastet arbeid.

Nå er det litt vanskelig å tenke seg hva du har justert på ut fra forklaringen din, men jeg ser for meg at det er så enkelt at du må heve strengehøyden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forleden dag betyr i går kveld, og jeg lot den ikke stå uten strenger, jeg tok av alle strengene, og så satte på nye med en gang. Jeg prøvde å skru litt på brua, men når jeg satte den høyt gikk buzzen bort, men da var strengene alt for høye over båndene. Kan det være fordi at necken er for stram?

Jeg vet ikke om strengene er tynnere, kjøpte elexir medium, o.11 - 0.49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er nok å ta den med til Geir Falck. Det blir jo bare gjetting når du blant annet ikke vet hvilke strenger som stod på Selv om det sannsynligvis ikke var tjukkere strenger på den. 0.10 er vel det som er påsatt fra fabrikk, og hvis det er tilfelle er det jo noe som er rart. ser sadelen normal ut? Sporet i oversadelen? Sett en capo i første posisjon. trykk ned siste bånd og sjekk om du har bittelitt klaring ca. ved 12. bånd, Har du det, er i hvert fall halsen sannsynligvis grei. Sjekk også bånda. Er det ett som har kommet opp litt, kanskje?

Du lurer på om halsen, altså trussrod, er justert for stram, men da skal du ha hatt rimelig mye tjukkere strenger på fra før, for at du skal merke det så godt. Ellers er det kanskje et annet spenn i Elixir? Eller det er feil på strengen(e). Eller kanskje de strengene som var på fra før var såpass gamle at de rett og slett svingte såpass dårlig at du ikke la merke til det.

Ooooog når det er sagt, er det ikke uvanlig med litt buzz, spesielt på de spunnede strengene, men det bør selvsagt ikke være så mye at tonene dør ut før de skal, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket flere ganger at med nye strenger så kan det "buzze" mye fortere når de er helt nye, har aldri irritert meg over det ettersom det forsvinner etterhvert...

I mitt tilfelle så er det E strengen, har ingen naturlig forklaring kanskje du bare må "vente det ut".. Så lenge det ikke er helt waaaaaaaaaaaaay out?laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den tidsplanen du har hatt, er det nok ikke noe med halsen som har forandret seg som "går tilbake av seg selv". Da er det som de andre antyder vanskelig å finne ut av dette, uten mer info. Et besøk his herr Falck er nok lurt.

Meld gjerne tilbake hva som var feil, så lærer vi som har bidratt her noe, også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.