Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roland Cube 60 med marshall kabinett?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiller i band, og har tenkt å skaffe oss spillejobber framover så da trenger jeg noe kraftigere lyd enn det jeg får fra Roland Cube 60'n min.

Funker det å koble en Roland Cube forsterker til et Marshall kabinett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kabinett tenkte du på?

Har du vurdert å heller kjøpe en kraftigere combo istedenfor?

Selge cuben, legge på litt penger og kjøpe en god, brukt rørcombo.

Nå mener jeg ikke at alt rør låter bedre enn digital Cube her, men at det er bedre til livebruk.

Digitale signler og transistorforsterkere kan låte ok på høye volumer, men en rørforsterker er konstruert for å låte bra på høye styrker.

Så ta det i betrakning! Jeg personlig ville gått for en 1x12 rørcombo fremfor en 2x12 transistoramp til live bruk.

Hvis det er aktuelt, kan du jo skrive litt mer om hva du spiller for noe så folk kan anbefale deg litt.

Som sagt, ikke et must, men imo et godt alternativ enn å drasse på tunge kabinetter samtidig som man får fin lyd på høye styrker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen er at kabinettet har samme motstand som høyttaleren som sitter i cuben, eller større. Det å bruke en transistorforsterker med vesentlig mindre motstand enn det de er konstruert for, er ikke så lurt, i hvert fall hvis du skal spille høyt.

Joda, men hvor mange transistor-utgangstrinn har du sett som ikke trekker 4-16 ohm uten problemer? Det er mest når man begynner å snakke om spesielt tunge laster med stor fasedrei, ekstremt lav impedanse osv at transistorforsterkere kneler skikkelig. Kabinetter for gitarforsterkere representerer ikke veldig vanskelige laster vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekka EXT Speaker utgangen på Cube'n og der sto det 8 ohm og Max 60W. Er litt usikker på om det er utgangen til å koble ett kabinett eller ikke. Hvis jeg ikke får koblet til et kabinett, så går det alltids å selge cube'n å kjøpe en brukt Marshall JVM210C 100 W COMBO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekka også akkurat baksiden på et Marshall 1960A kabinett at det går an å koble Cube'n til kabinettet. Cube'n har en resistanse på 8 ohm og kabinettet har to resistanser en på 4 ohm og en på 16 ohm, men det står at man skal bruke en inngang. Så da burde det vel funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.