Web Analytics
Jump to content

Teorispørsmål! Hold avstand!


The Euphor

Recommended Posts

Hei karer!

Kom plutselig borti noe uventet her i dag. Noe som jeg ikke har tenkt over, men som jeg har et godt svar på. Likevel vil jeg lufte spørsmålet og høre om andre har andre synspunkt på saken (som forøvrig er meget viktig!)

Det handler om mollsekst akkorder...

I sluttlinjen til "Vi tenner våre lykter" [F dur] kommer følgende akkordrekke.

|| Gm/E - A7 - | Dm7 - Bbm6 - | F Dm7 Gm7 C7 | F - - - ||

I denne Bbm6, som jeg av vane voicer slik;

E|-3-|

B|-2-|

G|-3-|

D|-3-|

A|---|

e|---|

er seksten en G (første streng, tredje bånd). Men en sekst i en mollskala er jo vitterligen en Gb. Jeg antar at dette er det samme fenomenet som vi har med septimakkorder i dur. Den store seksten er mer brukt og fortegn blir derfor sløyfet.

Er det noen som har eksempler på det motsatte? Ikke at en moll med tillagt liten sekst er spesielt vakker, men det kan jo hende... ;)

Link to comment
Share on other sites

hmm, man går vel alltid utfra durskala, at en mollakkord er 1, b3 og 5? Hvis ikke måtte man jo skrevet "1,3,5 i moll." Som du sier sløyfer man jo b7 f.eks, men man bygger jo uansett opp en akkord etter durskalaen, gjør man ikke? ellers, hva med dim-akkorder, f.eks? man kan jo gå ut fra liten/stor ters, men trodde det var vanlig å gå utifra durskalaen uansett akkord.

Link to comment
Share on other sites

Er riktig som Hallvardo sier.

I Jazzboka mi står det at oppbygningen til en min6 akkord er 1, b3, 5, 6

Altså utgangspunktet går i en durskala som Hallvardo sa.

Når det kommer til 7er akkorder(C7 osv), heter det egentlig dominant 7, og oppbyggninga er 1, 3, 5, b7. I motsetning til maj7 der du har 1, 3, 5, 7

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er det egentlig ganske greit.

Men... Og dette er ikke noe stort poeng, men likefullt interessant i mine øyne. Hvis vi har en A+ akkord med 5/kvint i bass, så spiller vi jo en +5 i bass, og ikke en kvint i forhold til durskalaen (det vil jo ofte stå A+/E#, men ikke alltid). Hvor går grensene for når man bruker durskalaen som referanse?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har eksempler på det motsatte? Ikke at en moll med tillagt liten sekst er spesielt vakker, men det kan jo hende...

Vet faktisk om en sang som slutter med denne akkorden. En veldig fin en som sådan.

Caravan - Winter Wine...

Prog sang fra 70 tallet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.