Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre sent enn aldri


Anbefalte innlegg

Heisann!

Her helt glemt av og presentere meg selv, men jaja, bedre sent en aldri :)

Er da en gutt på en alder av snart 20 år som er bosatt i mitt i skauen på Toten og jobber fortiden som automatiker lærling.

Er da veldig interessert i alt fra biler, data, elektronikk og selvfølgelig musikk av alle slag!

Vel veldig kort om min "karriere" så begynte den vel i 4-5 klassen på barneskolen hvor jeg da fikk lyst til og lære og spille

Så har fader'n spilt i noen år så lærte meg noen grep fra han, samt min utrolig flinke musikk lærer på barneskolen lærte meg noe.

Så var det også noen kammerater av meg som også tok opp dette, men også andre instrumenter så på ungdomskolen ble det da band og øving omtrent hver dag.

Sånn gikk det fram til slutten av 10 klasse da gjennom faren til en kammerat som kjente en dude som kjente en som hadde studio i nærheten så da ble det jammen innspilling av en låt også, Utrolig morro!

Så dessverre etter noen år flyttet folk hit og dit og ting splitta seg og ble en god del mindre spilling for min del, Men har tatt det opp igjen for fullt nå og har forflytta meg som rythme gitarist og over som solo gitarist og går i lære hos ingen ringere en Abon som er en meget respektert produsent og gitarist herover (Kammerat med bla Tekerø gjennom mange år)

Så ja, nok om meg og over til hva jeg bruker av utstyr, Er ikke store greiene men helt ypperlig til hjemmebruk til jeg begynner og nærmere med "lyden min"

Telecasteren:

836532.jpeg

836522.jpeg

836536.jpeg

Litt kort om denne så var jeg innstilt på å kjøpe en stratocaster av type classic 60's eller hva nå de heter av typen MIM, men etter og ha prøvd utallige stratocastere og telecastere så fallt det på en faktisk mye rimligere gitar nemlig Squier Classic Vibe Telecaster Custom (PUH!) Den føltes rett og slett perfekt og lyden var meget god etter mitt øre og dømme.

Siden kjøpet så har jeg modifisert litt, har da satt inn saddler i messing som er såkalt "compensated" slik at intoneringa blir mye mer presis, Så har jeg bytta ut plekterbrettet med en 3poly b/w/b brett, samt satt på "Custom" klistremerka da jeg syntes gitaren kledde dette godt. Ellers har jeg planer om og sette inn en preamp til sommer'n men gjennstår endel tenking her. Men lyst til og se om får plass til en til knott over tone knotten og ha preamp der, men får se. Er vertfall en gitar som passer meg perfekt og låter utrolig bra, Spesielt med tanke på at jeg bruker 012 strenger på denne, Utrolig delig og spille på når man har fått trent opp styrken <3

Hofner:

836519.jpeg

Her er da hofner gitaren som før i tiden tilhørte min bestefar, far, og nå meg. Tipper denne er fra rundt 70-80 tallet (usikker da den ble kjøpt brukt av min bestefar)

har ikke så mye info om denne annet at den har gått i familien og låter ganske bra, spesielt gjennom en forsterker. Det er vel en floating humbucker som sitter i neck på denne.

så har jeg funnet ut det ligger en type pickup i selve broa på denne uten at jeg vet noe mer om det. Pen gitar som betyr mye :)

SG'n:

836520.jpeg

836542.jpeg

Dette var da min "Første gitar", egentlig ikke første da jeg først hadde en nylon streng gitar (som jeg har enda) så en squier strat, men stratocastern ble aldri bra og bare støya og var elendig og spille på så da ble det en sg i stedet. Kort om denne så har den vært med meg siden omtrent lærte og spille og har en stor sentimental verdi for min del. Har over over årene modifisert denne en god del for og forbedre den noe og få bedre lyd ut av den da den orginalt ikke låter spesielt bra.

Jeg har da først og fremst satt på et plekterbrett, dette var noe jeg fikk av han som har musikk sjappa her når jeg var mindre og er egentlig til en gibson så er ikke helt riktig plassform, men jaja, er en del av minnene jeg har med gitaren. Ellers har jeg da skiftet ut pickupene til wilkinson i bridge, og stock enda i neck, men har bestilt med en tradition pickup til neck som kommer snart :) Ellers er det montert coil split på volume potten, samt skifta ut alle pods, ledninger og skjerma hele gitaren på nytt, også nutt og tuners er skifta ut, knottene var noe jeg hadde liggende men de klarer jobben, de orginale har fått hard medfart gjennom årene så måtte byttes. Så til slutt er det montert "big momma" reim lås som gjør at jeg bare kan knipse på forskjellige reimer og de er sikkra, meget nyttig om man vil rocke litt ut på gulvet :)

Vil også nevne at dette er den aller første versionen av sg special, så den har tyngre og bedre treverk en de som selges nå, samt er litt små forandringer ellers, Jeg var nok også heldig med gitaren når jeg kjøpte den for den gir en veldig god lyd selv om det i prinsippet er en billig gitar, elektronikk og nye pickups gjorde underverker med gitaren her. Denne er da en litt mer "chill" gitar så på denne sitter det et 010,5 sett :)

Ellers har jeg fortiden en Roland cube og Fender Mustang II forsterker som passer meg perfekt til hjemmebruk. Mustang forsterken gir helt utrolig lyd i forhold til prisen! Testa den opp mot en ekte Twin Reverb og var ikke så alt for store forskjeller i lyden vil jeg tørre og påstå. Men nok om det og over på de få effektene jeg bruker:

836544.jpeg

Jeg har da kobla meg opp på dette viset:

Gitar -> Boss TU-80 Tuner -> Vox WAH V847 -> Tubescreamer TS5 -> FAB Disortion -> Daphon Delay DD-80 -> Daphon Delay DD-80. Så har jeg laga meg min egen lille channel switch :)

836546.jpeg

Og ta det med ro, bygging av eget pedalbrett starter til våren :)

For min del så er min favoritt lyd da telecasteren i neck posisjon gjennom en Deluxe Reverb (modulasjon) med en tubescreamer, og selfølgelig er det ampvreng som gjelder her dette gir meg en meget tøff, men samtidig klar og fin blues lyd som minner meg litt om SRV til tider men med sitt eget særpreg.

Ellers hender det ofte jeg kjører en eldre marshall på SG'n for og rocke litt :) Ellers blir litt triksing på Behringer V-amp2 gjennom anlegget :)

Her er da er bilde av hula mi før jeg i løpet av neste år vil finne meg et eget hus/lelighet da jeg er ferdig med lærlingstiden min da.

836548.jpeg

-Daniel

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Det finnes ganske mye info om Høfnergitarer på nettet. Her er et par linker:

http://www.vintagehofner.co.uk/cont.html

http://www.hofner.com/gab/en/showroom/56/

Kanskje du finner akkurat din gitar der? Inni gitaren i lokket skal det være skrevet en produksjonsdato. Man må ha lys og et tannlegespeil for å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Det finnes ganske mye info om Høfnergitarer på nettet. Her er et par linker:

http://www.vintagehofner.co.uk/cont.html

http://www.hofner.com/gab/en/showroom/56/

Kanskje du finner akkurat din gitar der? Inni gitaren i lokket skal det være skrevet en produksjonsdato. Man må ha lys og et tannlegespeil for å finne det.

Klar over det :) er en Hofner 477 E1+ har sett etter datostempling men det er noe antydning til noe skift der men er så "blurry" at blir umulig og lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.