Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny oversadel til baja tele


Andr3as

Anbefalte innlegg

Hei!

Idag klarte jeg jo selvfølgelig å knekke en bit av oversadelen mens jeg bytta strenger, ikke spør hvordan fordi det jeg ikke..

Uansett, så var spørsmålet om hva jeg skulle bytte den i?

Har sett litt på gitarist.no og der har de jo oversadler til fender som passer tele og med flat bunn,

har null erfaring med dette fra før så lurte jo litt på hva som var anbefalt av de grafitt sadlene og graphtec opplegget..

Muligens roller nut? den virker jo grei hadde det på en gitar før, men vet ikke hvordan det er å sette på

?

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skaffe deg en av mammutbein hvis det skal bli nogenlunde lyd i gitaren.

Kamelbein er litt billigere og duger til nød.

Trodde Sibirsk tigertann var saken jeg men....hva vet jeg...

Graptech anbefales ihvertfall, lett å jobbe med og få skikkelig resultat. Ved installasjon av Roller nut må det gjøres litt modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av de ferdig-formede oversadlene jeg har kjøpt passer ikke på Mexico/Asia produserte halser, da de gjerne er for tynne. Med mindre du er dreven på å lage/tilpasse oversadler selv og har det riktige verktøyet, vil jeg foreslå at du lar en flink gitarteknikker lage og tilpasse en ny oversadel. "ferdige" oversadler er slett ikke "ferdige" - hvordan skal produsenten kunne vite hvilken strengeavstand, strengehøyde og strengedimensjon oversadelen på din gitar trenger?

En gitarteknikker tar fra ca 500,- for å lage og montere en oversadel. Husk at dette er en av de viktigste og mest kritiske tilpassingene du kan gjøre på en gitar. Om du velger bein eller "grafitt" tror jeg neppe spiller noen stor rolle i praksis på din gitar, så lenge jobben er skikkelig gjort, men ubleket bein ser penest ut på en slik gitar om du spør meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bestille en fra gitardeler og prøve.

Trenger jo alltid noe smådill fra slike sider, om det blir vellykket vil tiden vise..

Viss jeg bruker den gamle som mal er det jo en mulighet hvertfall..

Å file ut større hull til større strengetykkelse er det noe pes? Kunne jo se for meg at E,A og D strengen var mulig å bare file ned med selve strengen sånn litt forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bestille en fra gitardeler og prøve.

Trenger jo alltid noe smådill fra slike sider, om det blir vellykket vil tiden vise..

Viss jeg bruker den gamle som mal er det jo en mulighet hvertfall..

Å file ut større hull til større strengetykkelse er det noe pes? Kunne jo se for meg at E,A og D strengen var mulig å bare file ned med selve strengen sånn litt forsiktig?

Det er en grunn til at folk har skrevet bøker, laget DVD'er og undervist på dagesvis i klasserom om akkurat dette temaet.. Jeg skal ikke si mer. Et sett med nut-filer for å file sporene for el-gitar, + materialer, vil i praksis fort koste en hel del mer enn å bare sette bort jobben. Det til side - hvis du er hendt og er villig til å bruke tid og energi på slike prosjekter, er det jo mye nyttig lærdom i slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"File ned med strengen" kan du glemme. Den er ikke skarp nok. Du trenger skikkelige filer. Skal du file i bein, kan du strengt tatt bruke hva som helst av bein, bare det er grovt nok. Jeg kjenner en kar som sverger til elghorn. Ikke så eksotisk i Norge, men det låter trolig kuler og krutt siden det er eksotisk de fleste andre steder i verden.

Se for deg sånn "The nut is made from a wild moose, roaming free in the wild Viking mountains in Norway, eating the same mushrooms that made the Vikings go berserk, fighting for its existence every day in the blazing snowstorms that roar over the rugged terrain"..

Oj, jeg skulle ha vært ansatt i reklameavdeligen til Gibson eller Fender, tror jeg. De får alt til å høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"File ned med strengen" kan du glemme. Den er ikke skarp nok. Du trenger skikkelige filer. Skal du file i bein, kan du strengt tatt bruke hva som helst av bein, bare det er grovt nok. Jeg kjenner en kar som sverger til elghorn. Ikke så eksotisk i Norge, men det låter trolig kuler og krutt siden det er eksotisk de fleste andre steder i verden.

Se for deg sånn "The nut is made from a wild moose, roaming free in the wild Viking mountains in Norway, eating the same mushrooms that made the Vikings go berserk, fighting for its existence every day in the blazing snowstorms that roar over the rugged terrain"..

Oj, jeg skulle ha vært ansatt i reklameavdeligen til Gibson eller Fender, tror jeg. De får alt til å høres bra ut.

Haha!

File med bein?

Og ja, Mr. Greener jeg har lyst til å bruke tid og energi på å muligens lære dette! :)

Noen sider som gir sånn halveis idé av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips som jeg har tenkt ut helt selv- skal du kjøpe nutfiler, noe jeg har gjort, så trenger du ikke kjøpe alle. Det holder med filer til de tre tynneste strengene. På de grøvre strengene kan du bruke små filer fra Clas, Biltema eller lignende. De duger helt fint. Disse spesialfilene er kostbare, og du finner som sagt ikke så tynne filer i vanlig jernvare.

Enten kan du jo kjøpe ferdige emner, eller du kan bruke hva som helst, og grovforme med beufil, og en pusseskive og drill på lav hastighet. Jeg har laget en av et bisonhorn, den ble veldig fin. Det med elgen var i og for seg selv ikke tull, elghorn er et glimrende materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper nok ferdig spora nøtt, men regner med å utvide disse ettersom det er det jeg tror er hele grunnen til at den knakk..

Er ikke sikker på om jeg trenger å file de tre nederste strengene fordi dem passa egentlig ganske bra i forrige nøtt, mens E,A og D strengene lå litt over.

Kan jo bli morsomt å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

File med bein?

Og ja, Mr. Greener jeg har lyst til å bruke tid og energi på å muligens lære dette! :)

Noen sider som gir sånn halveis idé av dette?

Her har du verktøy og litt instruks - http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles.html

Jeg vil foreslå at du kjøper et utvalg emner og begynner å lage noen oversadler. Jeg kan garantere at den første du lager ikke blir 100% men hvis du setter deg inn i hva/hvorfor/hvordan ting kan/bør gjøres vil du med erfaring kunne lage utmerkede oversadler som er langt bedre tilpasset dine gitar og dine personlige preferanser enn hva som sitter montert på gitaren originalt (så lenge vi snakker om relativt rimelige gitarer i alle fall)

Du trenger ikke all verden verktøy, men en liten skruetvinge, et lite utvalg nut-filer og strenge-avstands linjalen som stewmac selger er et godt utgangspunkt. De selger også ymse bøker og hefter/videoer med instruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.