Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette en god forsterker?


Onizuka

Anbefalte innlegg

JCM900 er ment som high-gain oppfølgeren til JCM800.

Den falt litt ufortjent av lasset når JCM2000 kom som går like høyt i gain, men samtidig har klassiske crunch-toner og en bra cleanlyd.

Det betyr ikke at JCM900 IKKE har det.. Bare at JCM2000 var hakket bedre på alt. Men bevares! Det er jo det en oppfølger skal gjøre!

Jeg vet ikke hva du betaler, men vil påstå at en JCM900 på bruktmarkedet i dag er blant de tryggeste og beste kjøp du kan gjøre! Du får genuin marshall lyd, selv om det er en high-gain amp så vil cleanlyden fremdeles være lysår foran det du vil få fra nye transistoramper i den prisklassen!

50 watt betyr at du faktisk har mer en nok trykk til det aller meste! Fullt band med en gal trommis er ikke noe problem! Skulle du allikevel ha et band som er helt der ute så ligger ikke problemet i watt, men i høyttalere! Plugg i et 4x12" cab og jeg garanterer du kan få trommisen til be deg om å dempe! Det er side opp og side ned med forklaring på hvorfor watt egentlig ikke er en målestokk for lydtrykk. Det å levere strøm har med så mye mer å gjøre og jeg garanterer at den ampen har det meste i orden på den fronten!

Joda... Bra amp det der! Bra RØR-amp det der...

Hva er prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Jcm-900 var Ålreit. Hva må du gi ? Så ganske strøken ut. Jeg er en gammel hest , jeg så jeg husker nå de kom ! De ble rost opp i skyene da & Jcm-800 ble sett på som søppel ! Nå er Jcm-800 rost opp i skyene & Jcm-900 sett på som søppel . Gi Marshall 4-5 år så kommer denne sikkert som reissue, og Jcm-2000 blir sikker da klassifisert som søppel ! go figure !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia med at JCM800 vle sett på som søppel var fordi de nye kabinettene var en dårlig match! JCM800 kabinettene kom først med en type Celestion høyttalere som jeg ikke husker i farta. Men greia var at de var ikke bra voica til ampen rett og slett!

Historien vil gjerne ha det slik at folk som kjøper ny topp, gjerne bruker sitt gamle kabinett! Og etterhvert begynte å det å bli klart at JCM800 låt helt vannvittig kule med de GAMLE kabinettene! (Jeg husker ikke helt hva de Celestion høyttalerne het heller, men de er forløperne til de som i dag heter G12 75T eller noe..)

Marshall begynte da selvsagt å produsere JCM800 kabinett med de gamle høyttalerne i. Og JCM har aldri siden da vært regna som søppel!! JCM900 var bare delvis en "oppfølger".. Husk at JCM800 er kjent for sin massive crunch og IKKE for sinnsyk gain! Zakk Wylde og co som gjør dette har maxa ut ampen sin og i tillegg brukt en overdrive av noe slag som også er maxa ut... Det var denne jobben JCM900 skulle gjøre: high-gain! JCM er ikke regna sin søppel i det hele tatt, men lider bare under det at JCM2000 har et enormt spekter og JCM800 er en mer "renraset" forsterker som, når matcha med de rette høyttalerne ga en helt vannvittig dynamikk! Den ramla helt ufortjent mellom to stoler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå hvertfall en knakende lav pris på qxl ;) Hvis du får en rørcombo for under 3000kr er ikke det så ille i seg selv. Etter min mening er "hi-gain" for en slik amp å ta litt hardt i da... crunch kanskje, men å få metallvreng av en slik uten noe hjelp fra boks er rimelig umulig.

Edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Det var iallefall highggain de var ment som... Husk på at Marshall aldri hadde laga noe som var i nærheten av noe slikt før. De gamle ampene måtte du skru opp volumet til effekttrinnet begyne å overstyre. JCM800 var vel den første ordentlige mastervolum-ampen de lagde hvor man kunne overstyre forforsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvet en Overdrive pedal, som Tube Screamer.

Forran 800 ampen min, bruker jeg en Fulltone Fulldrive 2 (samma opplegget) og får knasende bra lead nå.

900'n er itt vassere ut av boksen, og hvis du bruker en heavy gitar er det nok ikke så mye som skal til før den kommer "over the hill "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By på den da!! Jeg ville følt meg komfortabel med å bye noen tusen for den! Jeg har ikke i hodet noen klar pris, men si.. tjah? 3500 kanskje? Har ikke snøring på pris egentlig, men jeg ville tror heller jeg ville fulgt budrunden på en sånn brukt røramp framfor en ny valvestate..

De fleste 1x12 rørcomboer i dag ligger på rundt 10 000,- og jeg tror virkelig denne ville ligget omtrent der dersom den var ny i dag. Rett under kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.