Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikse trommer i cubase 5


Franknr

Anbefalte innlegg

Er det noen her som step by step kan gi meg en innføring i hva som er lurt å gjøre når det kommer til trommemiksing i cubase 5?

Jeg er helt fersk på området og har både lekt og lært meg litt, men alikvell er det noe som mangler i lyden.

Sporene jeg har er:

Kick

Skarp (SM57)

Tom1

Tom2

Tom3

1 stk OH (Røde)

Det er kun trommer som skal mikses da dette skal brukes til video backingtrack.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med det er live trommer du har spilt inn?

Det viktigste er å få en og en tromme/mikk til å låte bra. Og for å få trommene til å låte bra, må de være stemt og om nødvendig, dempet riktig. Hvis trommene allerede er spilt inn, er jo det for seint å gjøre noe med hvis det er noe som ikke stemmer der. En annen ting jeg også ville hatt, er egen mikk på Hi-Hat og en kondis i tillegg som overhead, men det er vel heller uansett ikke noe å gjøre med.

Når du har fått ett og ett spor til å låte bra, er det på tide å balansere alt sammen.. Det er også vanlig å panorere tammer omtrent slik du ser dem foran deg. Likedan med Hihat og overheads, men her har jo du bare en, så den bør vel da helst være i senter. Ved mye etterklang på trommer, kan en noisegate være greit for å kutte klangen til ønsket lengde. Kompressor kan også være til hjelp, selv om jeg ikke er noen fan av det til trommer. Trigging kan være en løsning hvis trommene låter krise i utgangspunktet og Drumagog som Tuff linker til er sikkert et veldig nyttig program.

Ellers er jo klanger, kompressor, noisegate + masse andre plugins inkludert i Cubase. Er man usikker på hvordan de funker, er det bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig når du ikke beskriver problemet litt mer...

Nå er jeg ganske mye i opplæringsfasen selv når det kommer til miksing, men en måte å jobbe på som jeg synes er ålreit er å dra opp overhead mikkene først for å få et "oversiktsbilde". OH mikkene kan gi et godt bilde på helheten i settet. Så kommer basstromma, så skarpen, så resten etter hverandre. Forsøk å skru god lyd på hver enkelt tromme, og kontroller hele tiden underveis hvordan det låter sammen med OH mikkene, evnt. hele trommesettet. Selv om du skrur frem verdens feteste basstromme, så kan det hende det ikke blir riktig sammen med de andre trommene.

Når det begynner å likne på noe du kan bli fornøyd med, så hører du på det sammen med resten av instrumentene. Basstromma trenger da gjerne litt EQ for ikke å krasje med bassgitar (eller andre instrumenter i samme frekvensområde, som synth, tunge heavygitarer eller liknende). Skarpen er oppi mellomtoneområdet der mesteparten av andre instrumenter/vokal finnes, osv osv.... Tenk på at ting kan kræsje lydmessig hvis de kjemper om det samme frekvensene. Bruk EQ for å dempe et lite frekvensområde på ett instrument og booste litt i samme frekvensområde på et annet instrument. Slik får du "plass i miksen" til alle instrumentene, inklusive trommer. Panorering/balanse kan også gjøre samme nytten, slik at ting innen samme frekvensområde ikke ligger "oppå hverandre" eller "foran hverandre" i lydbildet.

Hvordan man stiller EQ på de forskjellige trommene finnes det massevis av how-to's på nettet.

Dette her blir veldig generelt, det er vanskelig å si noe konkret når en ikke vet mer enn hva du skrev i innlegget ditt. Det er sikkert mange her som er mer drevne enn meg når det kommer til trommemiksing, med tanke på effektbruk osv.

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt:

Kutt mye 150-250 hz på kick, gate med kjapp attack og ca 2-300 ms release

kutt 3-500 hz på skarp, add litt 200 og kanskje litt 2-4khz, kjør på en liten kompressor

På tammene finner du en mellomtonefrekvens å kutte, forskjellig for hver tromme. ca. 2-600 hz. kutt mye. Gulvtammen kan du gjøre kick-eq på. Gate alle sammen med kjapp atack og treg release, eller hvis du har tid: klipp ut selve slagene på tam-sporene og slett resten. manuell gate.

på oh kutter du mye bass, opp til ca 2-300 og let etter resonanser å kutte med smal q og kutt 1 eller 2 stygge frekvekser

OG husk low-cut på alt unntatt kick (mulig du kan kutte under 40-50 hz)

Så sender du alt til en gruppe og komprimerer den

Du kan også lage et fx-spor med en fin romklang og sende trommene til den. Legg en eq etter klangen for å kutte bass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.