Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzbass oppgradering


basstom

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gravd litt i sparegrisen, og bestemt meg for å spandere på jazzbassen en liten oppgradering :)

Det er en 5 strenger Fender MIM Jazzbass Deluxe 2000 modell. Den har bra mekanikk (Gotoh stol og stemmeskruer), fin hals og har god sustain (låter fint uten at bassen er koblet til). Eneste som mangler, er lyden i mikkene. Litt usikker på hvilken modell mikkene er, men de er iallefall passive og virker ikke som om de er av den mest påkosta typen akkurat... Jeg får fint frem den typiske jazzbass lyden, men det låter ganske "flatt".

Den andre 5 strenger'n min er aktiv og har en del høyere output, noe som også er dumt hvis jeg skal bytte kjapt mellom instrumentene på scenen. Frem til nå har jeg brukt en EQ pedal som også funker som boost for å oppveie for dette, men det hadde vært enklere med noenlunde lik output på begge bassene :)

Så...nå har jeg bestilt:

Aguilar AG 5J-60 pickups

og

East UK J-Retro 01 preamp

Den preampen er i dyreste laget, men har lest litt omtaler og kommentarer om den, og folk sier den er verdt hver eneste krone. Noen her som har erfaring med enten preampen eller mikkene?

Gleder meg som en unge! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gravd litt i sparegrisen, og bestemt meg for å spandere på jazzbassen en liten oppgradering :)

Det er en 5 strenger Fender MIM Jazzbass Deluxe 2000 modell. Den har bra mekanikk (Gotoh stol og stemmeskruer), fin hals og har god sustain (låter fint uten at bassen er koblet til). Eneste som mangler, er lyden i mikkene. Litt usikker på hvilken modell mikkene er, men de er iallefall passive og virker ikke som om de er av den mest påkosta typen akkurat... Jeg får fint frem den typiske jazzbass lyden, men det låter ganske "flatt".

Den andre 5 strenger'n min er aktiv og har en del høyere output, noe som også er dumt hvis jeg skal bytte kjapt mellom instrumentene på scenen. Frem til nå har jeg brukt en EQ pedal som også funker som boost for å oppveie for dette, men det hadde vært enklere med noenlunde lik output på begge bassene :)

Så...nå har jeg bestilt:

Aguilar AG 5J-60 pickups

og

East UK J-Retro 01 preamp

Den preampen er i dyreste laget, men har lest litt omtaler og kommentarer om den, og folk sier den er verdt hver eneste krone. Noen her som har erfaring med enten preampen eller mikkene?

Gleder meg som en unge! :lol:

Hm... Jeg betalte nettopp en tusenlapp for Aguilar sin OBP-3, som skal være en av de beste "standard" pre-ampene der ute. Den du har ordnet deg kjenner jeg dessverre ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette blir en bass med skikkelig godlyd :D Har selv ett Sadowsky PJ set med Sadowsky pre-amp på vei til en bass jeg skal bygge (sette sammen), Tenker det og blir en fantastisk bass.

Har lenge hatt lyst å prøve East pre-ampene da, Aguilar pickupene er så ferske at jeg har ikke fått et forhold til de enda, men kjenner jeg Aguilar rett så er det ikke noe dritt... mulig jeg må ta meg en tur til Drammen å besøke deg, haha.

Orph: East er vel mer "custom-shop" pre-amp. Aguilar er en industristandard sammen med EMG, Bartolini, Seymour Duncan og de standard merkene der.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om jeg skal ta med bassen ned til Erik Welo, en gitarmaker som holder til bare noen kilometer unna her. Han har en plek maskin, som går over bånda på halsen ned til 1000 dels mm eller noe slikt.

Når jeg kjøpte bassen, hadde den stått i et studio i 10 år uten å ha blitt brukt. Helt strøken (som ny), men halsen var "banan" (trussrod'en var altfor stram). Brukte et par kvelder på å slakke rod'en, stemme bassen, sjekke, stramme rod'en igjen, stemme på nytt, og sjekke på nytt....holdt på sånn noen runder, helt til halsen blei bra. Er veldig fornøyd med resultatet, men i og med at jeg ikke er noen gitarmaker og at ting går på øyemål, har jeg ikke sjans til å få alt heeeelt 100%. Er ganske fornøyd med jobben om jeg skal si det selv :), men er litt sugen på å få en profesjonell til å få det helt tipp topp. Justeringene jeg gjorde viser at halsen er helt fin iallefall, jeg fryktet at det ikke var noe håp for den med tanke på den tilstanden den var i :)

Uansett...når mikkene og preampen kommer i posten, tror jeg at jeg skal ta det med ned til ham. Høre om han kan installere det, og gi halsen en runde i plek maskinen. Justere hals/truss-rod, mikk høyde, intonering, strengeskift, hele sulamitten. :) Det koster litt å gjøre alt dette, men jeg ga bare 2000,- for bassen i utgangspunktet (den lå på rundt 9000,- ny).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Skiftet preampen i kveld. Dette er noe av det råeste...

Jeg har ikke mye erfaring med bytte av preamper og forskjellene i lyden på de forskjellige merkene og modellene, men har da prøvd en god del forskjellige bassgitarer oppimellom. Har aldri hørt noe slikt som dette. Vanskelig å forklare, men jazzbass på stereoider er kanskje litt beskrivende når tonekontrollene er flatstilt. Ut over det, så skjer det mye nå en begynner å fikle litt. Forløpig virker det som om bass og diskant gjør nettopp det de skal, men det helt store ligger i mellomtonekontrollen. Litt skruing på denne, og jeg gikk kjapt fra marcus miller til john paul jones via jaco pastorius...aldri vært borti sånn fleksibilitet i ett instrument :D Men samtidig så ligger jazzbass tonen i bunnen hele veien. I tillegg er det en "klarhet" (nesten hifi-lyd), som fikk frem en klang i de forholdsvis gamle strengene som står på bassen nå at de låt nesten som nye....

Gleder meg til å ta med bassen på øvinga og få prøvd ut skikkelig på ordentlig forsterker, dette er bare førsteintrykket etter å ha spilt en halvtime på en Roland Cube 30 bass øvingsamp B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering:

Fått bassen tilbake fra Erik Welo på Gulden Guitars nå.

Han har montert Aguilar pickup'ene, frest ut hulrom på baksiden av bassen og montert inn batteriboks med lokk sånn at jeg slipper å skru av dekslet på forsiden for å skifte batteri, tatt en runde i Plek-maskinen og justert trussrod, slipt litt på oversadelen da denne var ganske høy, satt på nye strenger, justert strengehøyde og intonert. Blei en ganske annen opplevelse å spille på den nå ja :D

Har foreløpig bare fått testa på en liten øvingsforsterker hjemme, blei litt for seint å dra til øvingslokalet i går kveld. Inntrykket så langt er bra....helt klart forskjeller å spille på den nå enn når jeg leverte den inn :) Litt etterjusteringer må jeg regne med etter hvert som det "går seg litt til", og skal også teste ut andre strenger. Har på DR Hibeams 045-125 nå men synes det virker som det er litt lite spenn i dem? Gitardoktoren kommenterte også det. Men nå kan jeg ha mye lavere action enn hva som var mulig før, og den er mer lettspilt. Og så er alle bånda så fiiine og blanke som de aldri har vært før :D

Lydmessig har den gått fra middelmådig/ok jazzbasslyd til en mye mye "dyrere" lyd med et tonn med muskler, med masse definisjon. Mye klarhet i toppen merket jeg med en gang, skal det låte vintage må jeg rulle av en del på diskant potmeteret. Men ikke noe problem å få det til å låte som Jaco...eller kanskje en litt moderne Jaco, hehe. Marcus Miller bruker den samme preampen, og det gir kanskje er godt bilde på hvordan den låter. Samtidig kan man skru seg frem til mange andre type lyder også. Gleder meg til å få plugga bassen i riggen på øvingslokalet, der kan jeg høre hvordan den virkelig låter. Kjenner at jeg ikke helt klarer å sitte stille når jeg tenker på det, hehe. De som sier at jula varer helt til påske har jaggu rett :D :D

Vurderer nå å levere inn et par børser til for plek'ing og litt andre oppjusteringer. Jeg er VELDIG fornøyd med servicen hos Gulden...han gjorde en del justeringer når jeg var der for å hente bassen. Jeg kommenterte litt, og så tok han bassen opp på benken og justerte, så testa jeg litt, og han justerte mer igjen...helt til jeg fikk det som jeg ville. Han kommenterte også at hullene i kroppen til pickupskruene ikke var helt 100% borret i 90 grader i fra fabrikken, så den ene pickupen står ørlittegranne skjevt. Kun kosmetisk, og ikke mye å snakke om. men han sa han kunne plukke det fra hverandre igjen, plugge hullene og borre opp nye for meg....gratis, som en del av jobben. Han sa at hvis kunden ikke var fornøyd, så skulle han sørge for at de blir det. Jeg kjenner det er deilig å ha med folk og gjøre som setter litt god gammeldags ære i håndverket de gjør. På toppen av det hele blei totalsummen billigere enn jeg regnet med også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget bra ut, Hvor mye kostet det med Plek'ing? Lurer på om jeg skal sende Listeruden til en skikkelig overhaling, Føler den trenger litt som overgår min kunnskap (og som jeg ikke vil prøve på på en så dyr og unik bass).

Miller har vel en custom Sadowsky pre-amp i bassen sin som jeg har forstått? Bartolini i signatur modelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at det finnes en Marcus Miller signaturutgave av preampen :)

Gulden tar 1900,- inkl mva for plek'ing, da er det inkludert jobben med oppsett etterpå (trussrod, strengehøyde, intonering osv). Hvis du er i Oslo kan du levere inn bassen på 4sound på schous plass (gamle Imerslund) i følge hjemmesiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, De har en versjon som er modifisert til å passe den noenlunde stygge preamp/plekterbrett-layouten til Marcus Miller bassen, men det er ikke det Marcus selv bruker ;)

Nice, Da tror jeg nesten jeg må få gjort det når pengeee strekker til, jeg må nok bruke litt ekstra på å frese ut plass til en ny og mer praktisk stol og.. Får se hva det blir med jazz bassen etterhvert, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.