Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppussing av 250-kroners Richwood-gitar


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg har fått blod på tann etter å ha herjet med Telecasteren min, så jeg har gått til innkjøp av nok et oppussingsobjekt.

Gitaren denne gangen er en Richwood Stallion Pro, og ble min i bytte mot 250 kroner.

Den sto blant en haug Morgan Stratocastere og skulle kasseres grunnet kosmetiske feil (noen små riper i lakken).

Butikkeier resonnerte med at det ble dyrere for ham å sende gitarene tilbake til leverandør enn å selge dem for spottpris, så jeg slo til etter en prøverunde.

Uansett! Gitaren spiller helt fint, med unntak av et hakk i noenogtyvende bånd på tynneste e-strengen. Den har også en vib-arm, noe jeg aldri har hatt før. Stilig.

Jeg har igjen glemt å ta bilde av gitaren før jeg i min iver demonterte den.

Den er hvertfall av denne typen, med unntak av humbuckeren i broa. Kun single coils.

Richwood%20Stallion%20Pro%20Jr.jpg

Jeg har alltid hatt en hemmelig drøm om å eie en gullfarget gitar, så det kan hende jeg går for en sånn en. Kanskje ikke.

Plekterbrettet har jeg også lyst til å kassere, og lage et nytt et med litt annen form.

Så. Noen som har forslag? Tips? Hva som helst.

Endret av TraktorBass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rikjense: Stilig! Det er ingen dum idé, jeg visste ikke om siden. Tror nesten jeg må bestille til bassen hvertfall, og kanskje til oppussingsprosjektet.

@Aphelion: Aldri hørt om Tyler før, men jeg liker de plekterbrettene bedre jo mer jeg ser på dem nå, faktisk. Kult!

Likte spesielt godt den her, den er jo gull i tillegg:

SEblog-300x160.jpg

Skal ikke se bort fra at jeg ender opp med en Tyler-lookalike nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Joda så!

Da var jeg i gang for alvor. Gitaren har blitt pusset ned og pusset ned og pusset ned, grunnet og lakkert én gang, med forferdelig resultat.

Plekterbrett er skjært til og nå tørker gitaren på klesstativ. Jepp.

Det ble til at jeg gikk for en gullfarget sak med Tyler-brett. Svette saker!

Bilder!

5148546215_4c2cec914a.jpg

5148546247_fa8592ee0d.jpg

5148546237_5c366b01d6.jpg

5148546241_bbb139e3fe.jpg

På det siste bildet her er det tydelig hvor lite erfaring jeg har med lakkering, det ble litt mye lakk her og der.

Men ingenting som ikke kan fikses med litt pussing. Det skal uansett flere lag med lakk på.

5148546223_43d2820ca5.jpg

Endret av TraktorBass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du skaffet deg litt pussejobb, ser jeg, ja.. :)

Et tips- til å begynne med, ble Fender- gitarene lakkert liggende, støttet opp på noen små stifter som ble satt inn i kroppen. Kanskje noe for deg, for da er det mindre problemer med at lakken renner. Man lakket altså forsiden først, satte inn noen stifter, snudde den rundt og lakkerte baksiden. På den måten trenger ikke forsiden å være helt tørr før man kan lakkere den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er metallic lakk det vanskeligste å lakkere (og spesielt med boks) fordi det så fort blir skjolder i finishen med mindre du legger et passe tykt lag med lakk på hele kroppen i en operasjon. Spesielt spraybokser legger igjen pulverisert lakk som skaper skjolder når man lager "skjøter"

Trikset er egentlig å legge akkurat nok lakk - for mye lakk gir sig og elendighet, for lite lakk gir en skjoldete overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ikke nok med det, men metallflakene har en tendens til å lage "skiller" alt fra temperatur, trykk på boksen, vinkel, og så videre, men det er ikke noe som lar seg løse enkelt. Så bare mengden av "sig" her, og ville foreslå noe som lagde litt mindre katastrofe. Perfekt blir det ikke. Det som lager en "perfekt" metallicdekk, er noe helt annet enn det som er utført her.

Det er ikke noe jeg kan si at jeg behersker. De gangene jeg har fått til det, er det stort sett på steder der det ikke spiller stor rolle. Sånn nederst på en bil, under støtfangeren, eller noe lignende. Er det der det synes, er det uflaksen som rår. Kanskje ikke rart når man er født på fredag den trettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei det er slett ikke enkelt og spesielt ikke med sprayboks, og må man velge mellom to onder, er sig absolutt mye verre enn litt skjolder på gitarens ender/kanter. Det man kan trøste seg med er jo at en gitarkropp egentlig er en ganske vanskelig ting å lakkere i utgangspunktet, da den har så mange kanter og profiler som er vanskelig å dekke på en "behersket" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, merker at metallic er hakket verre enn den halvmatte jeg brukte sist. Skal sies at forsiden ble mye bedre etter litt pussing og et til forsiktig lag med lakk. Men det spørs om ikke baksida burde pusses helt ned igjen. Time will show! Tenker jeg tar fatt på den i morgen eller søndag.

Takk for tips og info folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel vel vel. Etter mye om og men har jeg fått pusset ned gitarkroppen igjen. Den gullfargen ble for orange fant jeg ut, så jeg gikk for en boks med blått istedet.

Midt under lakkering nå så presterte gitaren å løsne fra takfestet og deise ned i betongen. Så nå er det en diger sprekk fra stroppefestet i nedkant til midt mellom høyre horn og halsfestet.

Den henger fortsatt sammen, men det skal nok ikke store kreftene til for å ødelegge den helt. Så det var jo en strek i regningen.

Jeg har ikke bilder av uhellet dessverre, den ligger til tørk i kjelleren. Men det kommer.

Så! Finnes det noen måte å redde fjøla på? Må jo innrømme at det ser mørkt ut. Lyspunktet er selvsagt at jeg ikke har lagt i mer enn en 500 kr totalt så langt, og en håndfull timers arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.