Web Analytics
Jump to content

Nye mic'er til Tele

MrAcid

Recommended Posts

Har nå en 60th tele diamond anniversary som det heter på fint - og på norsk blir det vel egentlig bare en standard tele med andre mic'er og en fancy kasse :)

Uansett så er gitaren et flott instrument å spille på, men er ikke helt fornøyd med mic'ene på den. Synes mic'ene ikke er så bra balansert og er veldig "kvasse".

Har ikke funnet ut så mye om mic'ene, men dette fant jeg på en nettside:

"The original Tele pickups had more twang than any two "normal" guitars put together,

thanks to the single coil pickups in the bridge and neck positions. The 60th Anniversary

Tele has pickups that pretty much look the same, but they're actually speciallydesigned

American Vintage Tele single-coils that are voiced to let you go from mild to

manic and everywhere in between. The controls include a three-position blade switch

plus a master volume and master Delta Tone™, which includes a high output bridge

pickup and special "no-load" tone circuitry. Careful you don't burn your fingers!"

Problemet mitt er altså å få til en fin balense mellom bass og diskant. Det blir enten for mye av det ene eller det andre uansett hvor mye jeg prøver å stile på forsterker og tone-kontrollen på gitaren.

Noen som har gode tips og erfaringer med mic'er som kan være aktuelle?

(Kan også legge til at gitaren låt kanon bra gjennom en 65' Deluxe Reverb. Nå har jeg en Mesa Lonestar Special og dette funker ikke så bra med telen, men til de grader mye bedre med straten. Burde sikkert hatt to forsterkere, men det har jeg ikke råd til :) )

Alle svar mottas med takk!

Er ikke helt sikker på hva slags pickups og kontroller det er på den 60th diamond Telen,

og da blir det vanskelig å sammenlikne.

Jeg har Fralin i to Teler. Et sett med Blues Special, og et sett fra med Fralin fra Callaham.

Det ene settet er bytta ut med Texas Special som sto i den ene gitaren.

Det jeg ønsker meg er klassisk Telelyd. Kanskje med litt kraftigere output,

men ikke mer enn at den klassiske Telelyden beholdes.

Har også god erfaring med Lollar singlecoils,

og det meste som leveres fra Callaham er vel ca. så bra som det blir.

Callaham. Deler til Tele

Har litt av samme problemstilling som trådstarter. Har en std MIM, som forrige eier puttet BareKnuckle pup's i. Det låter glass fra bridge, og bommull fra neck. Heldigvis låter det bra i midtposisjon, men lydbildet blir jo veldig begrenset på den måten.

Har vurdert Fralin Blues Specials, eller evt om det går ann å putte en P90 i bridge ? Men da beveger man seg kanskje litt vekk fra Teletwang ? ... :)

Har du vurdert Fender sine Texas Specials?

Verdt å sjekke ut hvertfall.

Disse har jeg vurdert og de som sitter på deluxe telen. Har du brukt dem selv?

Prøvde å finne ut hvilke pickups fender leverer, men fant bare glass og t-skjorter på nettsiden deres:blush:

Er ikke helt sikker på hva slags pickups og kontroller det er på den 60th diamond Telen,

og da blir det vanskelig å sammenlikne.

Jeg har Fralin i to Teler. Et sett med Blues Special, og et sett fra med Fralin fra Callaham.

Det ene settet er bytta ut med Texas Special som sto i den ene gitaren.

Det jeg ønsker meg er klassisk Telelyd. Kanskje med litt kraftigere output,

men ikke mer enn at den klassiske Telelyden beholdes.

Har også god erfaring med Lollar singlecoils,

og det meste som leveres fra Callaham er vel ca. så bra som det blir.

Callaham. Deler til Tele

Har sett litt på Fralin sine Blues Special. Siden du nå har testet både Texas Specials og Fralin - hvilke av disse vil du i utgangspunktet anbefale med tanke på "problemet" mitt.

Disse selges vel av Vintagegitar hvis jeg ikke husker feil. Er det noen nettbutikker som har godt utvalg pickups til tele i Norge? Fender pickups og slikt...

Tror ikke ar du bør tenke så mye over om Fralins er bedre enn Texas Special.

Fantastisk lyd i neck pickup på begge Telene jeg har Fralins i.

Alle deler fra Callaham er også oppgraderinger som høres og merks.

De er også klare oppgraderinger i forhold til hardware på Costom Shop gitarer.

Hmmmm... Vanskelig valg dette her. Jeg får gå litt i tenke boksen og lese litt om begge typene. Dere får ha takk begge to for tipsene.

Hvis det er flere som sitter på erfaringer som kan hjelpe så er det bare å skrive noen ord.

Og er det noen som skal selge sine Fralin Blues Special så ikke nøl med å sende meg en PM :)

jeg slenger meg på og anbefaler Lollars. enten vintage-t eller special-t. Har special-t i min tele og har aldri vært mer fornøyd med tele-lyden min. Ellers har jeg prøvd fralins i P90 og synes det låt krem det også.