Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En stratocaster er ikke lenger en stratocaster…..?


Discovery69

Anbefalte innlegg

.

Vurderer å kjøpe meg ny gitar og da sikler jeg spesielt på stratocasteren. Men det er jo en jungel der ute av forskjellige varianter. Det er American Deluxe, American Vintage, Standard, Deluxe, Classic, etc, etc…… I tillegg har du betegnelsene HSS, HH, MM. Noen er USA produserte andre Mexico produserte og andre igjen produsert i Asia…..hjelp! hva er forskjellen på alt dette??

Så forstår jeg at det snakkes om 50 talls og 60 talls halser. Der den ene er tykkere enn den andre, men hvem er best å spille på? Hvem av dem er mest populær? Det benyttes også 2 forskjellige trematerialer i halsen – hva er forskjellen her?

Prisen på en stratocaster varierer også enormt! Fra 6000NOK og opp til 18000NOK. Hva skyldes dette??

Har sett på 2010 modellen av stratocaster delux som virker bra (og selvfølgelig dyr) i geometri, kvalitet på treverk, og har de nyeste pickups fra stratocaster ”N3 noisless pickups” Er det noen som har erfaring med disse pickupsene? Er det bra kvalitet? Eller bør man gå for humbucker? Som for meg virker støyende….

Dette var mye på en gang, men det er selvsagt ikke nødvendig å besvare alle sprm om du velger å skrive et innlegg :)

-D

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må gjøre er å gå i en STOR musikkbutikk, hvertfall med mange strats. plugge de inn i en feit amp, kanskje kjøre noen effekter og se hvilken du liker best både lydmessig og spillmessig.

Tror neppe du finner en fasit på hvilken strat som er "best". Ta den du liker heller, det tjener du en del på! biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder humbuckere, ble jo de designet for å kansellere støy, så der stiller jeg litt spørsmål....

Stratocaster ja... Verdens mest kjente og sannsynligvis mest solgte gitar. Også den gitaren som har vært lest for de fleste kopiene og "inspirasjon" blant andre gitarmerker enn Fender.

Jeg foretrekker (merkelig nok??? ) Strater som holder seg mest mulig til "den gamle" oppskriften. Dvs. singlecoils all the way passivt. Noen av "moderniseringene" liker jeg dog. Hva man foretrekker må man nesten prøve seg fram til.Jeg liker litt fetere halser enn "pencilnecks" som Fender også har brukt/bruker. Jeg foretrekker også, av en eller annen grunn, rosentre gripebrett.

Jeg holder en knapp på USA Standard når det gjelder USA-Strater, bortsett fra CustomShop som jeg ikke har enda, men kommer til å skaffe meg med tid og stunder... :)

Når det gjelder Mexicanere, synes jeg Classic Player serien (ikke Classic series) har et veldig høyt kvalitetsnivå med en blanding av "vintage" og moderne specs. Har den som (foreløpig) eneste Strat og liker den veldig godt, og muligens den gitaren jeg bruker mest live, til tross for at jeg har et par langt dyrere gitarer av en annen velkjent produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør jo om mye rart her nå da, og mye er umulig å svare på ganske enkelt (hva er best osv)

Fender lager mange ulike stratocastere i ulike prisklasser og med ganske stor variasjon. Det er ikke så mye et spørsmål om hva som er bra, men hva man liker, selv om prisen selvsagt henger sammen med hva man får også.

I all hovedsak er det snakk om to-tre serier som er mest vanlige:

re-issue modeller

Mer eller mindre eksakte kopier av eldre standard modeller fra 50, 60 og 70 tallet. Disse seriene heter Classic (Mexico) American Vintage, Road Worn (Mexico) og CLassic Player. 50's modellene har gjerne den tykkeste halsen med svak V form og lønn både i selve halsen og gripebrett, samt en kropp i Ask eller Or. 60's modellen har den mest brukte klassiske c-halsprofilen og gripebrett i rosewood og en kropp i Or. 70's modellene har en ganske tykk U-profil og rosewood gripebrett, stort hode og logo (headstock), samt en kropp i enten Ask eller Or avhengig av finnish. Alle disse modellene har 7 1/4" gripebrett radius, altså et ganske rundt gripebrett (i motsetning til på f.eks Gibson og mer moderne gitarer som gjerne har et flatere gripebrett) Classic Player er Vintage inspirerte gitarer, men med noen moderniserte og/eller forbedrede detaljer som f.eks to-punkts tremolo, flatere gripebrett e.l.

Standard modeller - Mer moderniserte gitarer med modernisert mekanikk, pickups, kraftigere bånd osv. American Standard, (mexican) Standard, American Special. Ganske tynne halser med C-profil og et middels flatt gripebrett (9,5" radius)

Selvsagt eksisterer det masse andre modeller, men dette er et greit sted å starte for å avgjøre hva man liker av halser, pickups osv.

HSS Betyr at gitaren er utstyrt med en Humbucker pickup i bro-posisjon sammen med de mer tradisjonelle singel-coil pickupene i midt og hals-posisjon.

Angående tråd-tittel så har ikke en Stratocaster vært en Stratocaster siden 60-70 tallet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge noen på thegearpage:

MIJ = pre-1997

CIJ = post-1997

Wikipedia:

1992: The first "Crafted in Japan" (CIJ) models start appearing due to Dyna Gakki taking over some of the manufacturing while FujiGen Gakki were expanding their operations.

1996/1997: "Crafted in Japan" (CIJ) is used instead of "Made in Japan" (MIJ) because Tōkai and Dyna Gakki take over the manufacturing contract from FujiGen Gakki.

EDIT: Til Audun: noen mener jo det er omvendt og..

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange påstår at MIJ Fendere er hakket vassere enn CIJ. Hvorvidt det er noe i det, vet jeg ikke, men på bruktmarkedet virker det som om MIJ blir mer verdsatt.

Det der henger egentlig sammen med at de eldste Re-issue Squierne/Fenderne er mest ettertraktet, men det ble laget masse billigere "export modeller" som ikke oppfyller kriteriene med både CIJ/MIJ label på. Med andre ord er dette ingen regel å regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der henger egentlig sammen med at de eldste Re-issue Squierne/Fenderne er mest ettertraktet, men det ble laget masse billigere "export modeller" som ikke oppfyller kriteriene med både CIJ/MIJ label på. Med andre ord er dette ingen regel å regne med.

Høres veldig logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.