Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Ultra 112 feilsøkingstips


Artbrigade

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Peavey Ultra 112 forsterker her som jeg trenger feilsøkingstips på. Forsterkeren lyser på status. Alle rør avgir lys, men det ene utgangsrøret har en blåfarge. Det kommer bare en svak summing ut gjennom elementet. Inger reaksjon på jack-plugg. Ingen lyd ut gjennom pre-amp uttaket med hodetelefon.

Er det noe jeg kan sjekke ut for å finne ut om det holder å bytte utgangsrøret. Jeg har en mistanke om at det er andre grunner enn utgangsrørene til at det ikke kommer ut lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noen som kan gi deg noen gode råd her, men jeg ville uansett tatt ampen med til "doktoren". Ved bytte av utgangsrør må bias justeres (på de fleste amper, i hvert fall), og hvis du ikke har gjort det før, bør/må den inn til en teknikker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar.

Jeg har funnet ut at denne amp har auto bias. Jeg har også fått et tips at jeg kan teste med å fjerne det røret jeg mistenker å ha gått. Og videre teste med et nytt. "Doktoren" er dyr og jeg synes ikke denne amp er verdt det. :-)

Er det autobias, er det jo bare å sjekke med nye rør. Er det lenge siden det er byttet rør på den, kan det likevel være et godt tips å bytte hele rekka. (hvis det viser seg at røret/ene er årsak til at den ikke lager lyd) Nye vs. gamle/slitte rør har stor betydning for hvordan ampen låter.

Dessverre er en av bakdelene med røramper at de koster litt i vedlikehold, men de aller fleste synes det er verdt det ifht. hva man får igjen i form av lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe lyd ut når jeg testet preamp-utgangen. Da vil vel ikke ødelagte utgangsrør ha noe å si. eller? Jeg skal teste "SEND" utgangen. Gir ikke den fra seg lyd er det vel noe på pre-delen som er ødelagt. Er det en test som vil gi meg svar?

Ja, absolutt. Dersom du får lyd gjennom fra return på effektsløyfa så er powerampen i orden.

Når det gjelder blåfarge i utgangsrøra, er det helt normalt. I alle fall for 6L6 rør.

Så det som er litt rart her er at bare det ene røret har dette. Det kan tyde på at røra har forsjellig arbeidspunkt (bias),

Eller om et er gåent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar som vil mest sannsynlig gi dommen. Utgangsrørene på amp er forskjellig. :-) ett Sovtek og ett Mesa bogie rør. Jeg har hørt fra to forskjellige at blåfargen er et faresignal på at rørene ikke er i orden.

Na venter jeg bare på at arbeidsdagen tar slutt så jeg får testet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar som vil mest sannsynlig gi dommen. Utgangsrørene på amp er forskjellig. :-) ett Sovtek og ett Mesa bogie rør. Jeg har hørt fra to forskjellige at blåfargen er et faresignal på at rørene ikke er i orden.

Na venter jeg bare på at arbeidsdagen tar slutt så jeg får testet. :-)

Hmm. Uansett hva som er galt, bør vel helst utgangsrørene være av samme merke? Og kanskje aller helst også matchet? De får arrestere meg de som har bedre peil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Da ha jeg fått testet mer. Jeg koblet fra forsterker #2 til return og fikk lyd ut av utgangsrørene. Svak lyd.

Jeg fikk ikke lyd ut fra send eller preout til forsterker #2.

Jeg fikk reaksjon på reveb pannen som ligger i bunn.

Altså feilen liggen på preamp. Kanskje på det første røret som vist?

post-8704-000326700 1285050978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.