Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om mikking

smp

Anbefalte innlegg

Skal spille gig om en og en halv måned med min Laney VC15. Fornøyd med ampen, men syns 10-tommeren som sitter i den låter litt for boksete til å dra den fram på gig uten kabinett. Lurte på om jeg blir kvitt den boksete lyden og får den til å låte maks ved å mikke den opp, eller om jeg bør kjøpe et kabinett med 12-tommere med en gang. Og vil med og uten kabinett gjøre forskjell når ampen er mikket opp i begge tilfeller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å mikke den opp vil nok gjøre en forskjell da mikrofonen, miksebordet, høytalerne og alt lyden skal gjennom vil gi sitt særpreg på lyden.

Plassering av mikrofon vil også gjøre forskjell. Dette gjelder selvsagt både med og uten kabinett.

Derimot så tror jeg du skal slite med å få ampen til å høres større ut ved å mikke den opp.

Dersom den gir deg en "boksete" lyd som du ikke liker, så er det den "boksete" lyden du mikker opp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom den gir deg en "boksete" lyd som du ikke liker, så er det den "boksete" lyden du mikker opp.

Nja, mye sant i det, men samtidig utgjør faktisk kabinettvibrasjoner/refleksjoner en overraskende stor del av lyden i en slik høyttaler, (Nei jeg har ikke blitt gal - dette er en svært målbar og dokumentert sannhet) når du mikker den opp vil du i all hovedsak få med mest av direktelyden fra selve elementet og dermed en annen og gjerne bedre lyd når du mikker opp forsterkeren. Dette vil jeg våge å påstå du finner mange eksempler på ved plateinnspillinger hvor mange kjente gitarister har mikket opp små øvingsforsterkere og fått en overraskende god lyd på innspillinger (Jimmy Page m. flere i samme generasjon)

En ting du kan gjøre er å plassere et stykke skumgummi, rockwool/glava, dynefyll e.l. direkte bak elementet i boksen for å redusere refleksjonslyden fra kabinettet - dette gir deg en renere og mindre boksete lyd, spesielt når du mikker opp. Hvis du ikke har tid til å eksperimentere gir vel svaret seg selv? Bruk noe du er sikker på at fungerer - altså et kabinett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg må skaffe kabinett før giget. Skumgummi bak ampen høres interesant ut, men tror ikke det bli lurt i lengden da det er trangt der og røra blir varme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Jeg er da ikke noe orakel, men stiller et spørsmålstegn ved å bruke "gammel" maskinvare når man må legge ned mange timer med jobb for å konfigurere maskinen. Trenger man en maskin for å surfe, lese e-post og andre ting man ikke må finkonfigurere, er det mange maskiner som er flere år gamle som duger. En avdanket laptop holder i mange år til med en SSD, så sant at lyset i skjermen ikke tar kvelden, eller at tastaturet slutter å virke. Noe helt annet blir det som sagt med en DAW, der man kan bruke mange dager på å finne riktige innstiller for latency og så videre. Ut over det, er jeg nok veldig enig med deg om at det er fint å slite ting helt ut. Det bærer hjemmet mitt preg av.
    • Frank Sinatra - Trilogy ! Dette hadde fortjent et myyyye bedre anlegg enn det jeg har, men låter krem og fløte uansett !    
    • Fikk hjelp på forumet til hifisentralen. En 180 grams vinyl er jo en del tykkere enn vanlig vinyl så armen løftet seg ikke høyt nok ved retur. Så det var bare å justere høyere armløft så funka det helt fint.  Har også fiksa lokket som ikke ville holde seg oppe, med ett par shims i dag. Og ny Riaa. Så nå er alt tipp topp! 🙂
    • Ja, dette er en interessant side om hobbygitarister👍
    • Ikke helt det samme problemet. Min returnerer men løfter seg ikke nok eller tidsnok. Men som sagt så er det bare på picture-discen problemet oppstår. På alle andre jeg har testet funker det helt optimalt. Så jeg er redd hvis jeg begynner å justere så blir det feil på de andre også. Så jeg får bare sveve over spilleren når jeg spiller Opeth-plata og trykke stopp-knappen når musikken slutter. Da funker det helt fint. Eller så får jeg spille Opeth bare på Spotify.  🙁 Men det er synd fordi den vinylen er så fet
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.