Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om mikking


smp

Anbefalte innlegg

Skal spille gig om en og en halv måned med min Laney VC15. Fornøyd med ampen, men syns 10-tommeren som sitter i den låter litt for boksete til å dra den fram på gig uten kabinett. Lurte på om jeg blir kvitt den boksete lyden og får den til å låte maks ved å mikke den opp, eller om jeg bør kjøpe et kabinett med 12-tommere med en gang. Og vil med og uten kabinett gjøre forskjell når ampen er mikket opp i begge tilfeller?

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mikke den opp vil nok gjøre en forskjell da mikrofonen, miksebordet, høytalerne og alt lyden skal gjennom vil gi sitt særpreg på lyden.

Plassering av mikrofon vil også gjøre forskjell. Dette gjelder selvsagt både med og uten kabinett.

Derimot så tror jeg du skal slite med å få ampen til å høres større ut ved å mikke den opp.

Dersom den gir deg en "boksete" lyd som du ikke liker, så er det den "boksete" lyden du mikker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den gir deg en "boksete" lyd som du ikke liker, så er det den "boksete" lyden du mikker opp.

Nja, mye sant i det, men samtidig utgjør faktisk kabinettvibrasjoner/refleksjoner en overraskende stor del av lyden i en slik høyttaler, (Nei jeg har ikke blitt gal - dette er en svært målbar og dokumentert sannhet) når du mikker den opp vil du i all hovedsak få med mest av direktelyden fra selve elementet og dermed en annen og gjerne bedre lyd når du mikker opp forsterkeren. Dette vil jeg våge å påstå du finner mange eksempler på ved plateinnspillinger hvor mange kjente gitarister har mikket opp små øvingsforsterkere og fått en overraskende god lyd på innspillinger (Jimmy Page m. flere i samme generasjon)

En ting du kan gjøre er å plassere et stykke skumgummi, rockwool/glava, dynefyll e.l. direkte bak elementet i boksen for å redusere refleksjonslyden fra kabinettet - dette gir deg en renere og mindre boksete lyd, spesielt når du mikker opp. Hvis du ikke har tid til å eksperimentere gir vel svaret seg selv? Bruk noe du er sikker på at fungerer - altså et kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg må skaffe kabinett før giget. Skumgummi bak ampen høres interesant ut, men tror ikke det bli lurt i lengden da det er trangt der og røra blir varme.

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.