Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke JCM 900 som ovn til vinter'n?


Arachno

Anbefalte innlegg

Har en JCM 900 combo som etter å ha stått på en liten stund blir så varm at jeg faktisk brenner meg på frontpanelet(!) Dette kan da ikke være bra? Kunne det kanskje ha hjulpet å fått byttet rør? I så tilfelle, er det noen som vet hvor man får gjort slike ting som rørbytte og amp-overhaling, ikke alt for langt unna Drammen? Og hva koster det å bytte rør, sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en JCM 900 combo som etter å ha stått på en liten stund blir så varm at jeg faktisk brenner meg på frontpanelet(!) Dette kan da ikke være bra? Kunne det kanskje ha hjulpet å fått byttet rør? I så tilfelle, er det noen som vet hvor man får gjort slike ting som rørbytte og amp-overhaling, ikke alt for langt unna Drammen? Og hva koster det å bytte rør, sånn cirka?

Kanskje den også skal en tur til Tønsberg...? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel veldig trangt i sånne Marshall-comboer, så det er vel ikke unormalt at de blir så varme. En kompis av meg hadde en ENGL Thunder-topp, og denne er jo relativt liten.. Ihvertfall ble den så varm at man brant seg på frontpanelet hvis den hadde stått på noen timer. Har ikke det samme problemet med min Blackmore 100w-topp, men denne har vel bedre "kjøling" og er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel veldig trangt i sånne Marshall-comboer, så det er vel ikke unormalt at de blir så varme. En kompis av meg hadde en ENGL Thunder-topp, og denne er jo relativt liten.. Ihvertfall ble den så varm at man brant seg på frontpanelet hvis den hadde stått på noen timer. Har ikke det samme problemet med min Blackmore 100w-topp, men denne har vel bedre "kjøling" og er mye større.

Men at man brenner seg på de? Jeg har lest et sted at det kan være noe gæernt med rørene når de blir SÅ varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en JCM 900 topp og den blir aldrig så varm.. Ville nok sjekka om alt var greit hos en servicetekniker eller noe..

Mange PA-firmaer har egne backline-avdelinger og da også egne folk som er spesialister på slikt utstyr..

Grunnen til at jeg sier det her er at man kan muligens få en litt finere pris på noe som er gjort på et kvarter enn det en musikkbutikk skal ha for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på comboen og på toppen, da. I comboen er det mye trangere om plassen, og det blir dermed mye varmere. JCM 900-toppen har som sagt vanlig 100w-topp-størrelse, og der er det bedre kjøling.

Trådstarter: Ja, jeg brant meg på frontpanelet til ENGL Thunder :P Den blir så varm når toppen er så liten. Rørene sitter mye nærmere frontpanelet, og varmer det opp. Rørene blir like varme i en større topp, men der sitter de lenger bak og varmer ikke opp frontplata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips är att beställa rör från Eurotubes. Kanonservice och bra priser :) . Se här om du har en 50 wattare och här om du har en 100 wattare.

Jeg har lest veldig dårlige omtaler om Eurotubes på www.marshallforum.com. Har ikke erfaring selv, men tenkte jeg skulle nevne det. Bla.a. får kvaliteten på rørene kritikk, og ikke minst at de selger matchede par og matchede firo'er som ved måling viser seg å ikke være det.

Jeg har derimot erfaring med www.tubeampdoctor.com og den erfaringen er god.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest veldig dårlige omtaler om Eurotubes på www.marshallforum.com. Har ikke erfaring selv, men tenkte jeg skulle nevne det. Bla.a. får kvaliteten på rørene kritikk, og ikke minst at de selger matchede par og matchede firo'er som ved måling viser seg å ikke være det.

Jeg har derimot erfaring med www.tubeampdoctor.com og den erfaringen er god.

Ingen overraskelse når de lurer folk til å kjøpe 'graded and balanced' rør:) Mohahahahaha!!!

Da driver de sikkert mye annet tull også. Men skal en overleve i dette markedet må man selge-selge-selge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jag har bara hört positivt om Eurotubes, men jag har å andra sidan inte letat så noga efter feedback :) . Jag har personligen inte gjort några målingar eller några seriösa A-B-testar på det jag har beställt därifrån, jag husker inte en gång vilka förstärkare jag har bytt rör på till Eurotubes rör, men jag har så långt i alla fall bara positiv erfarenhet med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har kikket på ampen til Arachno, og den blir faktisk god og het i fronten. Men det er ikke noe galt med den, bias var nok justert litt vel varmt men ikke

helt ute å kjøre. Nett- og utgangstrafo bidrar ikke med varme så det er nok at ampen står på hodet som gjør at varmen overføres til chassi. Rørsokler er chassimontert, så disse vil også overføre endel varme til chassi. Var litt artig å teste denne ampen da jeg har Bugera sin kopi stående. Koblet dem begge opp og testet de opp mot hverandre..

Bugeran vinner uten tvil denne testen, men her er det noe smak-og-behag ute å går også. Bugeran har EL34 OG 900 6L6. Bugeran glimrer fra lav mellomtone og opp men taper når det gjelder

bass brøl. Her er Marshallen helt klart bedre, men dette tror jeg skyldes utg.rørene... Kjørte begge ampene knallhardt, naboene var ikke hjemme og attunatoren glødet... Morsom test var det nå lell...

Så Arachno, denne kan du trygt bruke som varmeovn til vinteren.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.