Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med Mesa Boogie amper fra usa?


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe en dual rectifier fra usa siden det er halvparten av prisen i norge. Noen som vet om det funker med vanlig omformer for å få strøm til den?

Det funker men er noe drit og påvirker også videresalgsverdien på ampen. Mesa er gnienen på traforer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kjapt bare nevne følgende - som jeg også har gjort før :)

Nå er jeg langt fra noen ekspert på området, men det skal vistnok være en del ting man bør tenke gjennom når det gjelder import-modeller og det med strøm. Første ting er at man må ha en omformer som leverer nok strøm - en billigmodell fra Biltema/Clas Ohlson vil som regel ikke holde mål. En annen ting er at omformere konverterer volt, men ikke Hz. I US er det 60Hz mens i Norge/Europa er det 50Hz - en kjapp google kom opp med følgende info:
Not only is 50 Hz 20% less effective in generation, it is 10-15% less efficient in transmission, it requires up to 30% larger windings and magnetic core materials in transformer construction. Electric motors are much less efficient at the lower frequency, and must also be made more robust to handle the electrical losses and the extra heat generated.

Dette gjør at det faktisk er andre faktorer en bare volt som er forskjellig på trafoer i amper som selges i Europa, og også en av grunnene til at amper er dyrere på denne siden av dammen - forsterkerprodusentene må rett og slett bruke dyrere trafoer.

På preamper, multieffekt dingser o.l. så har det nok ikke noen særlig mye å si, men så snart man drar inn sluttforsterkere og rør i ligningen så ville jeg kanskje tenkt meg om.

(det er sikkert de som kan en del mere en meg om dette - og som kanskje kan arrestere meg om jeg har forstått noe feil).

Sitatet ovenfor er forøvrig hentet fra denne siden - hvor du også lengre ned på siden finner info om convertere vs. transformatorer og ellers mye interesant info ang. strøm i de forskjellige land.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/60Hz er ikke no tema på de rørforsterkerne jeg vet om. Veldig mange merker f.eks Marshall har trafoer med 115 0g 240 taps. Mange Fender og Mesa har egne eksport trafoer. Det gjør at man må bytte hele trafoen hvis man vil slippe å bruker omformer. Det er en big deal for power trafoen er en av de dyreste delene på ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, for en gang skyld :P , med Gluke. 50 vs 60 hz er et teoretisk problem uten praktisk betydning.. OK, har du super-hi-fi-cork-sniffer-gullører så kanskje... :rolleyes:

Trafobytte burde vel være overkommelig for de fleste med 2 tommeltotter..

315USD for trafo, rundt 40USD i frakt + momsemannen.. Og da snakker vi om trafoer fra ØVERSTE hylle..Ca: 2800,-

Ikke direkte billig, men burde være vel verdt det å slippe å drasse på en jalla-løsning av en ekstern omformer..

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses enig med meg jo. har ikke fått med meg at MM har mesa trafoer. Jeg vil jo da påstå at verdien av en mesa amp med US trafo burde ligge ca 3k under en Euro versjon. Jeg hadde ihvertfall ikke betalt mer med mindre det var en 2C+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.