Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenge skifte


Zakk wannaB

Anbefalte innlegg

Sitter og venter på 0.10-0.60 strenger, da jeg vil se om tykkere strenger vil hjelpe med å holde gitaren litt mer stemt.

Var vel Castor her inne, som sa at tykkere strenger vil kunne gjøre underverker med en 3/4 gitar.

Så, siden jeg alikevel skulle ha nye strenger, fant jeg et sånn zakk wylde signatur sett. Kom plutselig på at .60 er jo sånn midt i mellom første og andre bass streng i tykkelse !

:huh:

Vil dette passe inn uten modifikasjoner på gitaren ? Synes å huske fra mine år i musikkforretning, at et vanlig sett er .10- .42 eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Dette var til Ibanez Micro, ikke sant..?

Har nettopp gått opp fra en 09 sett til 10-46 min en Micro vi har i huset, det ble betydelig forbedring. Men jeg tror du har dratt litt vel på med et 10-60 sett. Har prøvd noe tilsvarende på en SG en gang, og halsen ble bøyd som en banan. Fikk flatet den ut ved justering av trussrod, men gitaren var helt grusom å spille på. Foruten justering av halsen, må du nok åpne sporene i nøtta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

060 er jo en veldig tykk streng, men på en såpass kort skala, så kan det godt hende det fungerer. Jo kortere hals, desto tykkere strenger, siden samme strengesett blir slakkere desto kortere hals de monteres på, gitt at man stemmer de åpne strengene til samme toner.

Men det kan som noen påpeker være nødvendig å justere truss rod dersom halsen er justert for lettere strenger.

På min gitar med 24,75" skala på halsen synes jeg ikke det fungerer med 6. streng tynnere enn 050, ihvertfall, og jeg regner med at den gitaren det er snakk om her er enda kortere, og dermed trenger enda tykkere 6. streng.

Jeg tror ikke at et 010-046 sett vil fungere særlig godt på en så kort hals, med mindre man stemmer den lysere enn vanlig EHGDAE-stemming, selvsagt.

Dette er vel litt interessant i denne sammenhengen, dersom du skulle ønske å gå for normalt lett strengesett:

http://cooldiscountinstruments.com/Tutorials/Guitar-Tutorials/How-To-Tune-A-Short-Scale-Guitar-3/4-1/2-1/4-size-guitars.html

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er ibanez mikro'n

:rolleyes:

Justere gitaren, skal nok gå bra. Håper jeg slipper jeg slipper å åpne opp sporet i toppen av halsen. Der hvor strengene ligger nedi. Vet ikke hva det heter

Er det Dunlop Zakk Wylde strenger?? Har et sett med de (10-46), me har ikke prøvd de, hørt at de er ganske dårlige... :unsure:

Tror det var dunlop, og regner med at de er bra nok. Eller like gode som de fleste strenger.

Håper å få litt mer chunk. Spiller mest power chords, med pinching inni mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

060 er jo en veldig tykk streng, men på en såpass kort skala, så kan det godt hende det fungerer. Jo kortere hals, desto tykkere strenger, siden samme strengesett blir slakkere desto kortere hals de monteres på, gitt at man stemmer de åpne strengene til samme toner.

Men det kan som noen påpeker være nødvendig å justere truss rod dersom halsen er justert for lettere strenger.

På min gitar med 24,75" skala på halsen synes jeg ikke det fungerer med 6. streng tynnere enn 050, ihvertfall, og jeg regner med at den gitaren det er snakk om her er enda kortere, og dermed trenger enda tykkere 6. streng.

Jeg tror ikke at et 010-046 sett vil fungere særlig godt på en så kort hals, med mindre man stemmer den lysere enn vanlig EHGDAE-stemming, selvsagt.

Dette er vel litt interessant i denne sammenhengen, dersom du skulle ønske å gå for normalt lett strengesett:

http://cooldiscountinstruments.com/Tutorials/Guitar-Tutorials/How-To-Tune-A-Short-Scale-Guitar-3/4-1/2-1/4-size-guitars.html

EHGDAE ?

Er vel EADGBE som er vanlig stemming?

Rettelse; jeg kunne kanskje lest andre veien.... My bad ;)

Endret av doph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EHGDAE ?

Er vel EADGBE som er vanlig stemming?

Rettelse; jeg kunne kanskje lest andre veien.... My bad ;)

Hehe.

Min gamle musikklærer lærte bort en regle for å huske strengene: "Eg Har Gått Der Aleine, Eg". Da går man fra lyseste til mørkeste streng. Ser jo også at det er ganske vanlig å referere til den tynneste (nederste) strengen som 1. streng og den tykkeste (øverste) som 6. streng, men det er mulig det er avvik fra dette når man angir stemming.

Skjønner godt at du ble forvirret, jeg er litt forvirret selv, når det gjelder konvensjonene her.

Det hjelper jo heller ikke at H på norsk og tysk er B på engelsk, mens B på norsk og tysk er Bb på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Dunlop Zakk Wylde strenger?? Har et sett med de (10-46), me har ikke prøvd de, hørt at de er ganske dårlige... :unsure:

Jeg satte på de (10-46) på gitaren min her om dagen faktisk. Jeg likte de wylde strengene ganske godt så jeg kommer nok til å kjøpe de neste gang å ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er strengene påsatt, etter en del jobb.

Brukte en grov kniv, pluss strengen som skulle i , til å slipe plass i toppen av halsen (nøtta?).

Rart å spille på, når det som tidligere var 6 streng, når er 4 streng, størrelses messig.

hehe

Men, aukustisk, så er gitaren nyyydelig, nå. Tidligere, var det kun surt. Klarer å trykke 1 strengen ut av tonen fortsatt. Men da må jeg gå inn for det

:)

Halsen ser helt rett ut. 4 og 5 streng må heves litt for å unngå klirr. Og de tre første strengene skal tvinnes en ekstra runde rundt strammeskrua, for at de skal sitte godt nok.

Endret av Zakk wannaB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på de (10-46) på gitaren min her om dagen faktisk. Jeg likte de wylde strengene ganske godt så jeg kommer nok til å kjøpe de neste gang å ;)

OK! :) Har jo ikke testa de sjølv ennå. Men leste om noe at var gode i starten, men ble fort dårlige..

Sjekke ut noen rewievs på de nå, og de var menge som var fornøyde med de ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på de (10-46) på gitaren min her om dagen faktisk. Jeg likte de wylde strengene ganske godt så jeg kommer nok til å kjøpe de neste gang å ;)

Kjøpte også noen sett jeg fikk for 20,- settet for en stund siden. Syntes ikke de var hverken bedre eller dårligere enn andre strenger jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke tenke tanken på å spille i standard stemming med .60-strenger..

Du blir isåfall muligens nødt til å pusse broen. Kommer nok an på hvilken bro du har though..

Bruker selv 11-52 på min ene gitar og hele 12-56 på den andre. Stemmer enten standard eller Eb med drop på E-strengen.

Merker at 11-52 er mer optimalt for meg ihvertfall.. Funker greit til standard og bra til Eb.

Men skal du lenger ned enn til drop C så er 12-56 greit. Men sånn ellers så er alt over 11-52 galskap imo, med mindre du stemmer ned en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KAARVAAG

Er det Dunlop Zakk Wylde strenger?? Har et sett med de (10-46), me har ikke prøvd de, hørt at de er ganske dårlige... :unsure:

En venn av meg hadde de strengene på en mexico strat.. Det var ganske jævlig å spille på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.