Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To billige halser


Anbefalte innlegg

Fikk i dag to halser bestilt på eBay fra to ulike leverandører. Den ene er en 24-bånds hals som jeg tror er ment å være en Jackson replacement neck, og den andre er den samme 21-bånds Strat replacement neck som jeg brukte i ProtOne-selvbygget.

Det som overrasket meg er forskjellene. Prismessig ligger disse i omtrent samme rimelige prisleie.

Ved første øyekast ser begge ganske greie ut, men det første jeg legger merke til er båndene. Den ene har noe som ser ut som messing, mens den andre ser ut til å ha brukt stål. Det er også en tydelig misfarging på deler av bånd 16 til 19 på den ene.

guitarnecks01.jpg

Litt tettere innpå er det klart at Strat-halsen har tykkere bånd. I tillegg virker det som den andre halsen har litt nedslipte kanter mot sidene av halsen.

guitarnecks02.jpg

Halsene ser også ganske ulike ut ved truss rod-justeringshullet (hva som er best aner jeg ikke). Legg merke til at den ene halsen faktisk ser ut til å ha ulike vinkler på sidekantene av gripebrettet.

guitarnecks03.jpg

Det er også tydelig at truss rod er montert på to ulike måter. Men dette bildet viser også uniformiteten i treverket på de to halsene. Den ene halsen ser ut som om den kan ha en limskjøt.

guitarnecks04.jpg

Jeg har egentlig ikke grunnlag til å konkludere hva som er best, men den ene halsen virker mye mer gjennomført og har minimale avvik fra det som later til å være normen den er produsert etter.

Det jeg kan si, er at dersom man kjøper billige halser, så er det ikke så lett å vite hva man får. Det er tydeligvis store forskjeller der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "limskjøten" er en anerkjent og mye brukt måte å lage en sterk hals på. Det er ikke noe tegn på dårlig kvalitet. Ellers må man påregne en del etterarbeid når man kjøper halser i løs vekt.

Det samme gjelder i og for seg også rimelige gitarer. Finjustering og finpussing koster penger, og der kan man spare inn. Og det gjøres. Det fine er jo at hvis man liker å forbedre ting selv, er det her muligheter for å skaffe seg billige halser og gitarer som kan bli kurante instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en masse erfaring, CastorFiber. Ser disse halsene ut som OK utgangspunkt? Tenker spesielt på 24-bånds halsen. Den andre har jeg brukt et eksemplar av allerede og er veldig godt fornøyd, ihvertfall i forhold til prisen, som var latterlig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et bevist valg at det er plass til lockingnut på "jackson" halsen?

Nei, jeg trengte ikke locking nut, for det blir ikke vibratoarm på denne gitaren heller. Men jeg trengte en litt lang hals for kroppen på mitt planlagte prosjekt. ;) Ellers hadde jeg nok gått for den samme 21-bånds strathalsen denne gangen også. Synes den fungerer flott for pengene, og så lenge den er tilgjengelig blir den nok standard for meg dersom jeg ikke har sære krav.

24-frets "Jackson" halsen har for øvrig tiltback på hodet, og da regner jeg med at det er grunnen til "limskjøten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.