Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender G-DEC 3 Thirty forsterker


Paul W

Anbefalte innlegg

Dette er den første omtalen jeg legger inn her på gitarnorge, så bær med meg om den ikke er helt perfekt :D

I går fikk jeg i hus en Fender G-DEC3 Thirty. Som navnet tilsier, er dette en 3. generasjons G-DEC forsterker på 30 watt. G-DEC ampene har tidligere ikke vært så imponerende etter det jeg har forstått, men denne 3. generasjonssaken er helt knall. Ampen finnes også i en 15 watter (litt spinklere lyd og mangler linjeutgang) og visstnok i en "Junior" utgave. G-DEC står for øvrig for Guitar Digital Entertainment Centre, og nøkkelordet her er Entertainment - for det er det i aller høyeste grad, synes jeg!

Nøkkelfunksjonen i ampen er et backing track senter som er innebygget. Den kommer med 100 forskjellige presets, og man kan laste ned nye presets fra nettet blant annet (dette har jeg ikke fått testet enda, men regner med det funker). Det er en egen minijack inngang på baksiden av forsterkeren for tilkobling av f.eks mp3 spiller, slik at man kan spille sammen med favorittmusikken sin, eller (som jeg kommer til å bruke den til selv) spille oppå opptak av eget band. Ganske genialt! Det er en SD-kortleser i fronten for å dytte innpå nye presets, og en usbtilkobling slik at man kan hooke ampen opp mot PC og oppdatere de presets som ligger lagret på selve ampen også. Dette har jeg heller ikke prøvd meg på enda, jeg har mer enn nok med de 100 som ligger innpå foreløpig :D Av andre kule funksjoner kan nevnes linjeutgang og en ekstra gitarinngang (for gitar nummer to) i bakkant av forsterkeren. Den har selvsagt også hodetelefonutgang (som seg hør og bør på en øvingsamp, syns jeg).

Til å være en 30 watts Solid State syns jeg den gir en fin og fyldig tone. Den spiller mer enn høyt nok til å funke godt på gutterommmet, og jeg kan tenke meg det vil kunne funke å bruke den når man spiller sammen med andre også, om man ikke trenger å spille voldsomt høyt. Jeg har ikke prøvd å makse den på volum enda, for på den begrensede plassen jeg har tilgjengelig blir det mer enn høyt nok når jeg bikker 4 på volumet. Den bør dog ligge rundt 3 for å gi noe særlig til lyd, under dette struper den altfor kraftig inn.

Nok om det. Det kule med denne ampen er jo ikke hvor høyt den kan spille. Det er heller bandet - eller bandene - som følger med i boksen! Presetsene er selvfølgelig loops, men de er spilt inn av band og ligger lagret som mp3 innpå ampen. Lydkvaliteten er derfor upåklagelig. Man kan velge i en drøss med forskjellige musikksjangre, alt fra hard metall til myke jazztoner, via country, pop, alternativt, blues - you name it. Bossa nova anyone? Lyst å spille funksoloer eller chille med litt reggae? Fyr igang! :) Hver preset kommer med en standard gitarlyd som er ment å matche resten av "bandet", her kan man selvsagt velge og vrake på egenhånd også. Legg på delay, wah, distortion etc som du selv måtte ønske det gjennom modeleringene som ligger innpå. Kjempemoro å leke seg med, selv om man fort kan leke seg mer enn man øver :P Det er rett og slett et hav av muligheter, og kjempegøy å leke med.

Bandet har en egen volumknob som er i tillegg til mastervolumet. På denne måten kan du skru bandet til å holde det lydnivået du selv ønsker, slik at du får med deg kompet og samtidig kan høre deg selv så mye (eller lite, alt ettersom) du ønsker. Lydnivå på bandet er veldig godt balansert, slik at man virkelig får følelsen av å ha et komp som fungerer.

Det er litt vanskelig å fortelle for mye om denne ampen enda, for jeg har tross alt ikke fått spilt på den i mer enn et par timer. Det jeg kan si om den, er at det er lett å spille et par timer når man øver. Det som er så fint, er at man lærer seg å improvisere samtidig som man lærer å tilpasse licksene sine til tempo. Det er lett å gå i fellen hvor man øver inn licks og ikke klarer å overføre dem til en bandsituasjon - her får man hjelp til å eliminere den problemstillingen. Man kan justere tempo og pitch på de forskjellige presetene, slik at man får enda større variasjon på det man holder på med.

Selv spiller jeg stort sett bare rock og metal når jeg øver ellers, skriver musikk, og spiller i band. Jeg hadde det ustyrtelig morsomt med å spille jazzsoloer i dag morges :P Ikke at jeg på noen måte skal kalle meg en jazzgitarist, men det var knallgøy å på en måte bli tvunget til å tenke i litt nye baner og å møte seg selv litt i døren på enkelte ting. Jeg er sikker på at jeg kommer til å ha mye glede av denne ampen, og at den kommer til å bidra sterkt til økt spilleglede når jeg sitter og klimprer for meg selv hjemme! For ikke å snakke om at den vil hjelpe meg til å utforske nye sjangre og områder innen gitarverdenen.

Om man ikke skal bare hoppe på den, så be i alle fall om å få teste den neste gang du er innom din lokale musikksjappe. Jeg vet 4sound kjeden har tatt disse inn, så der bør man ha en mulighet til å få prøvd den.

Her er forresten link til produktsiden hos Fender:

http://www.fender.com/products/search.php?partno=2354500000

EDIT: Hadde jeg bare hatt denne den gang jeg var 11-12 år gammel og fikk min første Squier!! :D

EDIT 2: Leif

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.