Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive studiomonitorer eller hi-fi anlegg?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tjent en del peng på sommerjobben nå, så har planer om å enten kjøpe et hi-fi annlegg til rundt 8 høvdinger. Men så kom jeg over tilbud på procom.no av Alesis Monitor one Active MK II til 4000.

Så jeg har begynt å tenke på om jeg skal kjøpe skikkelig annlegg eller studiomonitorer... Jeg får vel relativt gode aktive monitorer for 4-5 tusen?

Annlegget jeg hadde planlagt på var NAD sin cdspiller og forsterker i BEE serien, + B&W DM601, evnt. DM602. Jeg kan vel bruke dette som monitorer også. Jeg er jo ikke akkurat proff heller. Lol... Men lurer på om jeg kan spare en del på å gå for aktive studiomonitorer istedet...

Utstyret jeg har fra før av, av opptaksutstyr, er Echo MiaMIDI og SP VTB1. Planer om å kjøpe mikrofon nå snart... (er jo ganske så vesentlig

lol..)

Men en studiomonitor vil vel ikke kunne være like god på ren hifi spilling sånn til daglig? Eller? Det er jo fortsatt bare en høyttaler, så har kanskje ikke noe å si?

Trenger litt råd.. :)

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tipsene jeg har fått er at du bør opp rundt 6.000,- for å få gode aktive nærfeltshøyttalere. På en lyttetest hørte til og med jeg meget stor forskjell på prisklassene. Det er ikke heldig da miksen vil bli i henhold til det man hører, nesten som å mikse med headset. Det blir ikke bra på eine Stereoanlage.

Edit Alesis er ikke ansett som et kvalitetsmerke på høyttalerfronten. På en annen sjappe anbefalte de det den andre sjappa hadde bevist for meg var mindre bra. Prislappen var selvfølgelig mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo nesten det da, eller, det virker mye mer usikkert på om hvorvidt de har kompetansen. Men noen som har den, er SOS, som testa KRK Rokit 5 og 8 monitorer i august-utgaven, hvos de fikk en dewl skryt for å være monitorer som lå litt over ordet "billig" lydmessig, men som var absolutt mulig å kjøpe til 4-5k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som surra her. Anmeldelsen jeg leste var i SOS, og det var ikke MKII men Prolinear 720.

MKII ble bare nvnt såvidt i What Guitar som noen greie monitorer på et begrenset budsjett.

Uansett..tipper de gutta i What Guitar har mer peil enn 99.9% prosent av de her på forumet, og nei, du kan ikke sammenligne at et gitarblad tester opptaks/studio utstyr som at Orgelklubben tester plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk så vil nok det stereoanlegge pase helt greit.

Men når det er sagt så er det jo en GRUNN til at man ikke bruker dette når man mikser litt mer profesjonellt. Grunnen til dette er at studiomonitorer farger lyden MYE MINDRE enn et stereoanlegg. SÅ man får mer kontroll over miksen. Derimot brukes ofte dårlige hifi anlegg ETTERPÅ for å sjekke miksen på. Men det er et stort område.

Sannsynligvis klarer du deg fint med stereoanlegget du nevner. Da får du slått to fluer i en smekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kanskje går for anlegget ja. Men jeg har eksempler på hvor "vanlige" høyttalere har blitt brukt som monitoring med suksess, f. eks. på Leif Ove Andsnes' lyriske stykker på piano, der brukte de B&W høyttaler i DM600 serien hvis jeg ikke tar helt feil, til monitoring.

Men uansett så er ikke jeg proff, som sagt, og bare 15 år, og burde klare meg med et vanlig anlegg... er vel det vi konkluderer med.. :)

Jeg ønsker bare å få sånn nogenlunde gode resultater. Og regner med (håper.. :P) at utstyret jeg er blitt anbefalt hittil ihvertfall kan gi meg litt kvalitets opptak... Vi får se.. :)

Jeg ble bare litt sjokka over de Alesis monitorene til 4000, siden det sto veil. pris på 7900 eller noe...

Tusen takk for svar! :)

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bandet til kameratene mine skal snart rigge til litt hjemme studio snart, og kunne egentlig trengt noen ordentlige monitorer. Hmmm.

Her på pc'n bruker jeg et par billige audio pro høytalere og en gammel nad forsterker. Dette er helt greit til vårt bruk, men jeg høytalerene har en begrenset båndbredde, de går verken dypt eller høyt. Ruller av litt for tidlig i diskanten.

Er det noen billige monitorer vi bør kikke litt nærmere etter.

(Ikke mer enn 5k nytt/brukt da vi har en del annet å kjøpe inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.