Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blå LED


Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett brukt motstander på rundt 1k Ohm på det meste av indikatorLEDs. Jeg bruker for øvrig alltid formelen (takk til DrJustice for den) for å finne den ideelle motstanden:

R_serie = (spenning - Vf) / If ,

der spenning er forsyningsspenningen (9V for de fleste effektpedaler), Vf er spenningsfallet over LED (i Volt) og If er strømmen for å gi maks lys (i Ampere)

Så lenge man ikke ligger på en lavere motstand enn det, så er man trygg. Eneste man risikerer med høyere motstand er at man får for lite lys. Dette er det ikke vanskelig å teste. Bare å lodde motstanden til det ene benet på dioden og forsøke på et 9V batteri.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er greit nok

Men spenningen til LED holderen er rundt 1,8 V så blå dioder trenger rundt 5 bare for å lyse :P

måtte bare finne ut hvor motstanden til det lille dingsen, fant det når jeg søkte på modell og schematics :) funka veldig bra, byttet kun ut motstanden!:wub:

EDIT: forresten Rtotal serie = R1+R2osv :P

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som vil bytte LED på sine boss pedaler, så er det på de fleste (ikke alle) kun motstand R35 du må bytte..

Du finner den enkelt på kretskortet like etter den burde det ligge en diode, bytt motstanden til rundt 2kohm og installer ny LED valgfri farge :)

Easy as that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for store og for store. Det kommer an på hvor mye lys du ønsker og hva lysdiodene du fikk tak i tåler av strøm. LED'en jeg brukte som eksempel vil få mye lavere lysstyrke med 2.2 kOhm enn med 270 Ohm, med en strøm (If) på rundt 3 mA istedet for 20 mA.

Hvis adapteret/batteriet er på 9 Volt eller deromkring kan du trygt teste med en 2.2k motstand. Hvis du synes det blir for lite lys kan du bruke to eller flere 2.2k motstander i parallell. For å kunne si hva som er den minste mulige motstanden må vi nesten få vite hva spenningen er og nøyaktig hvilken LED du har (en peker til databladet er best), men nedad til 500 Ohm burde være trygt med 9V spenning uten å vite noe mer om LED'en...

DJ

Vær bevisst på at dere kjøper høyintensive LED's. Mine blå lyser jaggu godt med 47k i serie på 9V. ELFA artikkel: 75-004-24 Typebetegnelsen er: 110106

(Med 4,7k blir du blenda!)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bevisst på at dere kjøper høyintensive LED's. Mine blå lyser jaggu godt med 47k i serie på 9V. ELFA artikkel: 75-004-24 Typebetegnelsen er: 110106

(Med 4,7k blir du blenda!)

Nå er det ikke jeg som er utter etter LED's. Jeg er bare ute og misjonerer for Ohms lov... happy.gif

LED'en jeg henviste til var bare et helt tilfeldig eksempel. Men ja, blå lysdioder med ekstrem lysstyrke ser ut til å være veldig pop nå om dagen. Mange av boksene jeg har kjøpt de siste årene har blå LED's som jeg blir nærmest sveiseblind av. Jeg liker ikke det i det hele tatt... spesielt ikke at de er blå (blått lys er ugunstig for synet).

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.