Web Analytics
Jump to content

Bruke flere lydkort/lydkilder samtidig=

ofulm
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en PC med WIndows XP og Cubase SX3, og lurte på hvordan jeg kan bruke flere lydkilder samtidig? Har M-Audio MobilePre USB, Line 6 TonePort og Samson CO1U. Er da spesiellt Samson og M-Audio jeg ønsker å bruke sammen. Testet lyden i Samson mikrofonen i Audacity, og da merket jeg at det var en god del bakgrunsstøy. Hva kan jeg gjøre med dette?

Du spør om flere ting samtidig, men la meg svare på ett. Nei, du kan ikke bruke flere lydkilder samtidig, hvis de da ikke har drivere som gjør det mulig. Har du for eksempel Delta- kort i maskinen din av samme type, kan de kobles sammen og innganger/utganger kan "pares", men til i ditt eksempel kan du bruke bare ett.

Bakgrunnstøy kan dempes ved å for eksempel sørge for at signalet som mikrofonen får er så sterkt som mulig. Rommet kan også dempes, slik at bakgrunnstøyen minker.

Videre kan du bruke et filter på filene, hvis dataprogrammet har et "noisefloor" å trekke fra lyden. La meg foreslå at du prøver de to første tingene for å få så lav bakgrunnsstøy som mulig.

Jo, det kan du faktisk. Det går greit å velge forskjellig lydkort på innlyd og utlyd. Det glemte jeg å nevne.

Det du ikke kan, er eksempelvis å bruke to forskjellige to-kanalerskort til innlyd, og så få fire samtidige kanaler. Slik sett var svaret mitt unøyaktig. Jeg brukte to forskjellige kort lenge, ett til innlyden, og ett til utlyden.