Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pearl Export basstrommelyd


antikristian

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et Pearl Export 5-trommerssett og sliter litt med basstrommelyden. Holder på å bytte skinn på settet nå og sliter litt med hva jeg skal velge skinn til basstromma. Jeg har byttet tam-skinnene med Evans G2 coated og er storfornøyd.

Har en 18" basstromme med Pearl frontskinn og "Remo Weatherking Pinstripe bass" slagskinn. Dett fulgte med settet (brukt). Når jeg slår, så høres det ut som om jeg slår i en trekloss (overdrevet). Har prøvd forskjellige grader av tuning og demping med håndklær.

Jeg vil gjerne ha en litt mer fyldig bass med kick. Spiller rock, punkrock, stonerrock, emo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 18" basstromme er det vanskelig å få veldig fet lyd i da! Du får ikke så dyp og fet basslyd pga. volumet..

Men skinnene du bør velge er Evans! Kommer ikke på hva serien heter, men det er den der det er en dempering utenpå skinnet! (snakker om slagskinn nå!)

Koster rundt 600,- trur jeg! Skal du ha bra lyd i stortromma bør du bruke så mye eller mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det ikke sånn at demping er tull. I visse situasjoner kan det være det smarteste du gjør, på en konsert feks, hvor du skal spille i et pop eller jazz band kan det være utrolig smart. Selv om den dreper tonen kan dette også i visse tilfeller høres fett ut, i min basstromme ligger det en del garnnøster, de er ikke tunge og ikke massive, men de får lyden til å bli mye penere i de tilfellene hvor jeg feks spiller sanger fra Oslo Gospel Choir osv. Jeg stemmer trommene mine selv og jeg vet når jeg føler at de lyder godt og når de ikke gjør det, det vil si at om man demper eller ikke så er det fortsatt meniger som gjelder. Når Mike Portnoy spiller inn plate, sånn som SDOIT så demper han tammene med en teip bit, også tenker noen, ja men en teip bit er jo ingen ting, men den teip biten betyr faktisk ganske mye. Har du sett Tony Royster Jr videoen? Teiper ikke han skarpen der? Det er da ikke tull å dempe noen ting, det er bare det at du trenger ikke overdrive, du får ikke bedre lyd hvis du hiver en madrass inn i en bass tromme, men ikke kan stemme selve tromma.

Personlig liker jeg trommer som synger godt, i mine tilfeller, som nå framover kommer til å gjelde en musikal og et Toto prosjekt, føler jeg at det er greit at trommene mine synger godt, derfor har jeg stemt de slik. Og stemming er også en "menings" sak, fordi du stemmer trommene slik du vil, men er alltid vise regler som skal følges, sånn som sikksakk regelen når du skal stemme, eller feks, om du har 10", 12" og 14" på settet, da er det logisk at du ikke kan stemme de for dypt, det er ikke meningen.

jeg føler at i visse tilfeller, så er det ikke noe vits i demping, men det er ikke tull, fordi når selv de proffeste gjør det, da er det ikke tull.

De ekte trommeslagerene, som Simon Phillips, stemmer trommene selv ;) Ting blir ikke ustemt på ti sekunder vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg stemt tromma' date=' men i alle tilfeller så er ikke det nok. Jeg liker litt tørr lyd med mer punch. Og de skumgreiene veier kanskje 200g til sammen og så lenge jeg nå er fornøyd med lyden så gjør jeg ikke noe mer med det. :D[/quote']

Foxy, hvis det er en fyldig lyd han vil ha så kan han godt ikke dempe, men hvis man vil ha en stilig punch i lyden så er ikke demping dumt. Og han sier jo ikke at han vil ha masse klang gjør han? Han vil ha en tøff lyd med punch, og det jeg mener demping er ikke å stappe en jævla madrass inni basstromma, det er bare å endten legge noe lett inntil forskinnet på basstromma eller og legge en tung pute midt i. Jeg forsår at hvis du vil ha klang så demper du ikke, det er ikke noe galt i klang. Jeg elsker klangen i trommene mine, hvertfall i tommene, men jeg liker som antikristian her punch i basstromma mi.

Alt dette her er meniger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tester det skinnet som jeg skrev om tidligere her er demping oppskrytt!

Skal du ha fet punch kan du heller teste å teipe fast en metallskive (femkroning funker fett) på slagkinet der kølla treffer, så bruker du treklubbe! Med slakke skinn får du da en _meget_ kvass og tøff punch! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.