Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke Hifi forsterker til gitarforsterker?


Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt ny på dette med gitar. (Jeg skal ut og kjøpe min første i morgen. (akustisk)) Så jeg lurte derfor på om jeg kan bruke forsterkeren som jeg har i stuen som forsterker? Jeg har en Onkyo 807 NR. Skulle tro den er kraftig nok? Eller er jeg helt på tur?

Du får lyd hvis du har jackinngang på forsterkeren, eller en eller annen overgang, men det vil ikke høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsåvidt godt bruke den til en akustisk gitar med pickup, men signal-nivået ut av gitaren er nok i lavest laget til at det blir så mye låt av det hele. Men det eksisterer mange løsninger på dette i form at DI-bokser e.l. Som også vil gjøre lyden bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkustisk gitar kan låte ganske fint gjennom en HiFi-forsterker eller PA. Det gjør vanligvis ikke en vanlig El-gitar.

Takk for alle svar! Hørtes bra ut at jeg kunne bruke en liten omformer=) Jeg har liksom ikke lyst til å bruke for mye penger på egen gitar forsterker, når jeg nettopp har brukt i underkant av 8k for en Hifi forsteker;) Skal snakke med de på hagstrøm i morgen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Hørtes bra ut at jeg kunne bruke en liten omformer=) Jeg har liksom ikke lyst til å bruke for mye penger på egen gitar forsterker, når jeg nettopp har brukt i underkant av 8k for en Hifi forsteker;) Skal snakke med de på hagstrøm i morgen tenker jeg.

Da du snakket om gitarforsterker, trodde jeg du mente forsterker for el.gitar, da de aller fleste er det. På samme måte som en el.gitar vil låte dårlig på en hi-fi forsterker, vil en akustisk låte dårlig på en vanlig gitarforsterker. Forsterker ment for kassegitar er noe annet enn en vanlig gitaramp for el.gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syntes at det er litt vanskelig å mikke opp en akkustisk gitar pga mikrofonpossisjon. Lyden blir så fort forandret når man beveger gitaren noe =p

Det er faktisk fult mulig å få en El-gitar til å låte fint gjennom Hi-Fi forsterker dersom man har en god forsterkersimmuleringsboks. Ikke kongebra, men bedre enn det mange små, billige comboer klarer å prestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan absolutt bruke hi-fi forsterker til kasse gitar som til el-gitar, det kan også bli en fin lyd ut av det.

Men så fort du setter på noe med vreng er det diskan höytalerene dine(da jeg regner da med at du har hi-fi höytalere til forsterkeren din)

som vil ödelege vrengen din totalt. For til kobling kan du fint bruke RCA inn gang og bare ha kabel som om gjör til jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så fort du setter på noe med vreng er det diskan höytalerene dine(da jeg regner da med at du har hi-fi höytalere til forsterkeren din)

som vil ödelege vrengen din totalt.

Øh... Nei? Jeg kjører både Guitar Rig og POD 2.0 på stereoanlegget mitt, og det låter fint som fy det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Nei? Jeg kjører både Guitar Rig og POD 2.0 på stereoanlegget mitt, og det låter fint som fy det.

Det er jo simuleringer som er beregnet på å kjøres fulltone... Er ikke så sikker på at det er akkurat det edvinpresil mener, men er sannelig ikke helt sikker på hva han mener heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.