Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort og mikrofon


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal begynne litt inspilling hjemme og jeg ser etter et usb lydkort og en mikrofon.

Til lydkort har jeg sett litt på line6 modellene og så denne: M-Audio Fast Track MkII Lydkort

Og til mikrofon trenger jeg en allsidig mikrofon, fordi jeg trenger å "mikke" opp forsterkeren min og jeg trenger en vokal mikrofon.

Er det noen mikrofoner som kan gjøre begge deler eller trenger 2 stk ?

Trenger noen tilbakemeldinger og anbefalinger :) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bruker du Mac eller PC? Har du innspillingsprogram? Hva skal du spille inn, kun gitar og sang? Hva har du i budsjett?

Forutsatt at du har et lavt budsjett og bruker PC kun for å spille inn gitar/sang hadde jeg gått for et relativt rimelig lydkort med fantommating (for å kunne bruke kondensatormikrofon) og en rimelig stormembran kondensatormikrofon. Skal du spille inn høylydd vrengamp hadde jeg gått for en Shure SM57 til dette formålet.

Bruker du Mac og har litt høyere budsjett hadde jeg gått for et Apogee duet lydkort og tilsvarende mikrofoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En SM58 vil også gjøre jobben bra. Spesielt til vokal.

Av lydkort så er det mye forskjellig å velge mellom. Skal du ha en mikrofon, så trenger du ikke noe superlydkort. En Toneport UX1 eller det fra M-Audio vil holde i massevis.

Kjøper du Line6 sine TOneport så får du med en del ampsimmuleringer og preamp-programmer gratis. Vet ikke hvordan det er med -Audio.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg bruker nå pc. Jeg har cubase 5 og jeg kommer til å spille inn sang og gitar (EZ drummer for slagverk)

Budsjettet vil tilsammen ligge på 2000. Så jeg tror jeg kjøper en mic nå og så sparer til en til senere.

Hvilket lydkort burde jeg ha ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydkortet er nok helt greit, så lenge du ikke trenger flere innganger. Ved innspilling av vokal, ville jeg sett på noe annet en Shure SM58 som er en knakende god live-mikk, men som har sine klare begrensninger til innspilling. Jeg ville sett på en stormembran-mikk av noe slag. De er også utmerket til å mikke opp en akustisk gitar, og funker også til å mikke et gitaranlegg i hjemmestudio-sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.