Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne riktig hals til gitaren?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne hals til en gitarkropp jeg kjøpte for lenge siden.

Hvordan finner jeg "fret scale/scale length" når jeg bare har kroppen på gitaren?

eventuelt andre tips til hva jeg burde tenke på?

det eneste jeg fikk vite når jeg kjøpte den, var at det er en Les Paul kropp for bolt-on hals.

Har prøvd å søke, men fant ikke noe her på forumet, eller på google.

Håper ikke dette er et veldig dumt spørsmål :unsure:

Skal legge ut bilder av gitarkroppen etter hvert.

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel "scale" lengde eller mensur som det heter på norsk, bestemmes jo av strengelengden fra oversadel (nut) til broen. Så teoretisk kan du montere en hals med en hvilken som helst mensur på en kropp. Problemet er selvsagt bare at halslommen og halsen må være tilpasset hverandre i forhold til hvor langt inn i kroppen halsen monteres.

På LP og andre Gibson inspirerte gitarer er mensur vanligvis 24 3/4 tommer. Så sannsynligheten for at kroppen er tenkt å bruke med en slik hals er stor.

Hvis kroppen ikke har montert bro, eller utfresninger for pickups o.l. kan du montere en hals med en hvilken som helst mensur, da du kan tilpasse broens plassering etter hvor lang strengelengden skal være på den halsen du bruker.

Skjønner du litt mer nå ?

Et problem er jo også at det ikke finnes noen fast standard for dimensjoner for en hals for LP gitarer med bolt-on, slik du finner for Strat og Tele deler. Utvalget i slike halser er også mildt sagt magert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

Jeg har nå søkt litt rundt på nettet etter en gitarhals, som har 24 3/4 mensur

Har da kommet frem til denne: http://melodymusiconline.com/index.php?main_page=product_info&products_id=677

Tror dere denne passer til min gitar?

Har nå tatt mål på den, og funnet ut at lommen som er frest ut er ca. 5,6 cm i bredden

Kan jeg klare å jukse til, slik at jeg kan bruke den halsen jeg linker til? den er Vell 5.3975 cm?

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjo, et par mm kan du jo improvisere, men hvis kroppen din har ferdig montert eller borret hull for bro, ville jeg droppet det først som sist. Du ender fort bare opp med en gitar du ikke får intonert (det er så lite å justere på med den typen bro) Eller altså, jeg ville droppet det hvis jeg måtte stille de spørsmålene du nå stiller - ikke noe vondt ment altså :)

Den halsen må forøvrig også nesten garantert båndslipes hvis den skal nå sitt potensiale.

Hvis kroppen din er merket med noe, eller hvis du kan spørre selger hvor den kom fra, kan du kanskje heller finne den halsen som passer originalt ? Slike ting lages vanligvis som byggesett e.l. så de som laget kroppen har også laget en hals - garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjo, et par mm kan du jo improvisere, men hvis kroppen din har ferdig montert eller borret hull for bro, ville jeg droppet det først som sist. Du ender fort bare opp med en gitar du ikke får intonert (det er så lite å justere på med den typen bro) Eller altså, jeg ville droppet det hvis jeg måtte stille de spørsmålene du nå stiller - ikke noe vondt ment altså :)

Den halsen må forøvrig også nesten garantert båndslipes hvis den skal nå sitt potensiale.

Hvis kroppen din er merket med noe, eller hvis du kan spørre selger hvor den kom fra, kan du kanskje heller finne den halsen som passer originalt ? Slike ting lages vanligvis som byggesett e.l. så de som laget kroppen har også laget en hals - garantert.

Det gjør meg ikke så veldig mye om dette blir mislykket. jeg gjør dette for å lære :)

Jeg gjorde som du sa, og sendte mail til han jeg kjøpte den av.

Fikk til svar: "Den var av ukjent fabrikat, men en helt vanlig Les Paul/SG bolt-on hals vil passe. Den må ha 22 bånd og 24.75 skala:

"

Jeg fikk med link til en hals på ebay, den planlegger jeg å slå til på ;)

Takker for all hjelp!

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjo, et par mm kan du jo improvisere, men hvis kroppen din har ferdig montert eller borret hull for bro, ville jeg droppet det først som sist. Du ender fort bare opp med en gitar du ikke får intonert (det er så lite å justere på med den typen bro) Eller altså, jeg ville droppet det hvis jeg måtte stille de spørsmålene du nå stiller - ikke noe vondt ment altså :)

Kommer jo litt an på gitaren, men denne broen er bredere og gir litt mer justeringsmonn enn den vanlige typen:

http://guitar-machine-heads.com/hp135010/Guitar-Bridge-STM.htm

Den er også ganske unik ved at den kan justere mellomrommet mellom strengene også. Har et byggeprosjekt der jeg forsøkte å finne noen som solgte en slik bro i sort utførelse, men endte opp med en vanlig, smalere utgave.

På min Ibanez Performer sitter også en bro som er betydelig bredere enn det som er vanlig på Gibson-lignende gitarer ellers.

Dessverre virker det som disse brede broene kan være vanskelige å få tak i.

Litt på siden: Heter det egentlig "bro" på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på gitaren, men denne broen er bredere og gir litt mer justeringsmonn enn den vanlige typen:

http://guitar-machin...-Bridge-STM.htm

Den er også ganske unik ved at den kan justere mellomrommet mellom strengene også. Har et byggeprosjekt der jeg forsøkte å finne noen som solgte en slik bro i sort utførelse, men endte opp med en vanlig, smalere utgave.

På min Ibanez Performer sitter også en bro som er betydelig bredere enn det som er vanlig på Gibson-lignende gitarer ellers.

Dessverre virker det som disse brede broene kan være vanskelige å få tak i.

Litt på siden: Heter det egentlig "bro" på norsk?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne hals til en gitarkropp jeg kjøpte for lenge siden.

Hvordan finner jeg "fret scale/scale length" når jeg bare har kroppen på gitaren?

eventuelt andre tips til hva jeg burde tenke på?

det eneste jeg fikk vite når jeg kjøpte den, var at det er en Les Paul kropp for bolt-on hals.

De selger LP-hals på Axesrus.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.