Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektronikk hjelp


Rikjense

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant idag ut at Pickupswitchen på Gibson LP'n min ikke virker som den skal. Når jeg bytter fra rhythm til treble, så er det av og til jeg ikke

får lyd, hvis ikke jeg slår den hardt ned, og samme med rhythm. Er det noe galt med bryteren, eller er det ledningene som kan være problemet?

Hvis det er bryteren, hadde det gått an å installere en sånn her? : http://gitarist.no/ds_product_info.php/cPath/47_182/products_id/352

-Rikart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskriv hva du mener med slår hardt ned? kan være et det er dårlig kontakt i brytern bare.

For å spørre ett spørsmål til som kanskje er innlysende, er det skudd på volum på den andre pickupen du bytter til?

Hvis jeg bare tar bryteren helt vanlig og forsiktig ned, så skjer det som oftest ingenting, men hvis jeg tar hardt i så får jeg som oftest lyd. Ja, volumet er skrudd opp.

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kontaktspray på bryteren kan hjelpe.

Skru opp lokket bak bryteren på gitaren, og dusj på en så kort dusj som mulig. Til brytere kan du bruke WD40 eller CRC556 hvis du har. Må du kjøpe, så handle for eksempel CRC 2-26. Den kan du bruke i potmetre også. De to første ødelegger potmetre.

Ok, skal prøve dette. Men tror du det går å bytte til en annen bryter, bare for utseendets skyld? Syntes miniswitcher som dette: http://gitarist.no/index.php/cPath/47_182 er kulere enn gibson's brytere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kontaktspray på bryteren kan hjelpe.

Skru opp lokket bak bryteren på gitaren, og dusj på en så kort dusj som mulig. Til brytere kan du bruke WD40 eller CRC556 hvis du har. Må du kjøpe, så handle for eksempel CRC 2-26. Den kan du bruke i potmetre også. De to første ødelegger potmetre.

Snakka med en gammel reparatør som sa at det var helt OK å bruke CRC556 i gamle potmetere med kull.

Da gjør olja som smører ingen skade.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en gammel reparatør som sa at det var helt OK å bruke CRC556 i gamle potmere med kull.

Da gjør olja som smører ingen skade.

Når vi er inne på potmetre, hva er det egentlig? Er det volumbrytere?

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve dette. Men tror du det går å bytte til en annen bryter, bare for utseendets skyld? Syntes miniswitcher som dette: http://gitarist.no/index.php/cPath/47_182 er kulere enn gibson's brytere

Uten å være 100% sikker, så vil jeg påstå at en hvilken som helst 3veis-bryter vil gjøre jobben, så ja. Du kan bytte til en av de switchene, men til en 3veis-bryter.

Eneste en slik bryter gjør er å skape kontakt mellom diverse ledere. I dette tilfellet mellom Bridge, neck og Bridge-Neck. Derfor 3 veis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad- bytte bryter. Bryteren på en LP ser ut slik som den gjør, fordi konstruksjonen er såpass gammel som den er. På den tiden hadde man ikke maskiner som kunne lage mikrobrytere, og derfor er bryteren stor, og med masse metall og masse i seg.

Grunnen til at den fortsatt brukes, er fordi at gitarister liker at den ser slik ut. Det er ikke hele svaret. En vel så viktig grunn er at den har store, tykke metalldeler, og tåler masse juling. Jeg vil tippe at en masse gitarister vil knekke en sånn liten mikrobryter i småbiter rett som det er når de skal skifte pickup i kampens hete.

Den svære gamle bryteren har for lengst bevist at det er riktig konstruksjon på rett sted. Så får det være at den tar stor plass. Selv om jeg ikke er videre konservativ av meg, tror jeg at en sånn knøttebryter på en LP bare ser dumt ut. Siden den konstruksjonsmessig også har svakheter, så hadde jeg stått over.

Den lille bryteren trenger også et mye mindre hull enn den gamle. Det betyr at du er nødt til å spesial- lage, eller bestille, en dekkplate som passer til.

Totalt sett så er det ikke verdt bryet, og jeg tror ikke du blir veldig fornøyd med funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fant idag ut at Pickupswitchen på Gibson LP'n min ikke virker som den skal. Når jeg bytter fra rhythm til treble, så er det av og til jeg ikke

får lyd, hvis ikke jeg slår den hardt ned, og samme med rhythm. Er det noe galt med bryteren, eller er det ledningene som kan være problemet?

Hvis det er bryteren, hadde det gått an å installere en sånn her? : http://gitarist.no/ds_product_info.php/cPath/47_182/products_id/352

-Rikart

Pickupvelgeren i LP er som regel åpen konstruksjon slik at man kommer lett til kontaktflatene.

Skru av lokket bak bryteren. Lag en strimmel av litt tykkere hvit papir og dynk den med sprit, rødsprit, neglelakkfjerner eller annet sterkt rengjøringsmiddel.

Før den våte papirstrimmelen inn mellom de åpne kontaktene. Slå over bryter slik at kontaktene lukker over papiret. Og dra papiret ut av kontaktene.

Repeter øvelsen 3-4 ganger. Gjør samme på de to andre kontaktflatene.

Om dette ikke virker bytt ut papirstrimmel med en liten bit pussepapir 240 eller finere og gjør samme øvelse 3-4 ganger for så bruke sprit og papir.

Brytere etc som produseres i østen har veldig ofte manglende rengjøring som sin største akilleshæl. Overstående er derfor ikke uvanlig å måtte gjøre på også relativt nye gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad- bytte bryter. Bryteren på en LP ser ut slik som den gjør, fordi konstruksjonen er såpass gammel som den er. På den tiden hadde man ikke maskiner som kunne lage mikrobrytere, og derfor er bryteren stor, og med masse metall og masse i seg.

Grunnen til at den fortsatt brukes, er fordi at gitarister liker at den ser slik ut. Det er ikke hele svaret. En vel så viktig grunn er at den har store, tykke metalldeler, og tåler masse juling. Jeg vil tippe at en masse gitarister vil knekke en sånn liten mikrobryter i småbiter rett som det er når de skal skifte pickup i kampens hete.

Den svære gamle bryteren har for lengst bevist at det er riktig konstruksjon på rett sted. Så får det være at den tar stor plass. Selv om jeg ikke er videre konservativ av meg, tror jeg at en sånn knøttebryter på en LP bare ser dumt ut. Siden den konstruksjonsmessig også har svakheter, så hadde jeg stått over.

Den lille bryteren trenger også et mye mindre hull enn den gamle. Det betyr at du er nødt til å spesial- lage, eller bestille, en dekkplate som passer til.

Totalt sett så er det ikke verdt bryet, og jeg tror ikke du blir veldig fornøyd med funksjonaliteten.

Aha, thanks. *EDIT*. Jeg må høre med "The local guitar man" som kan en del om LP'er og få hørt hans mening. Takk for alle gode svar :)

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne et eneste fornuftig bilde av en gitar som heter ESP Roadster. Link?

Finner en slipemaskinherpet gitar som heter "truckster", men den har da vanlig bryter?

Min feil her ja. Den heter truckster, og den har vanlig bryter. Jeg tok akkurat av den runde platen under bryteren, og da så den plutselig mye råere ut, så jeg driter i miniswitchen

*EDIT* bilde her:

2ue1doi.jpg

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.