Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan stemme i Drop B?


andersio

Anbefalte innlegg

Hei, skal lære meg Surfacing av Slipknot, men den er i drop B Surfacing Chords by Slipknot @ Ultimate-Guitar.Com Hvordan stemmer jeg gitaren min sånn ved hjelp av Korg tuneren min. Har skjønt det slik at den tykkeste E strengen skal være B, da stemmer jeg den til b7 på tuneren min, men når den neste strengen kommer finner jeg ikke F på tuneren, og hva betyr # som står ved sidna. Som dere sikkert forstår mangler jeg totalt teoretiske kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

okei.. Si nøyaktig hva du lurer på. Nøyaktig satt opp i spørsmålsform. Så kan vi fore deg med teskje her :)

Oki :) Skal stemme gitaren i Drop B som sagt. Kan du si steg for steg hvordan man gjør det? Eller linke til en online tuner hvor man kan høre hvordan de forskjellige strengene høres ut. Eller lære meg litt teori:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet vel at gitaren har 6 strenger(no shit) og at hver streng har forskjellig navn. som standard tuning så blir det fra den tynneste(høy) til den tykkeste(lav)

E - B - G - D - A - E. Som du ser så inneholder standard tuningen kun heltoner, altså uten b og #. Du skal ha gitaren din i Drop B, og da blir det fra høy til lav: C# - G# - E - B - F# - B. den lyseste strengen er altså en C + en halvtone opp. Da får vi en C#.Det samme gjelder på G`en og F`en i tuningen.

Da har vi vel fått dekka den ganske bra?

Et tips: Lær deg alle tonene på gripebrettet, det er vanvittig logisk system. Anbefaler deg: Ricci Adams' Musictheory.net

en veldig bra side hvor man også får satt teorien i praksis.

og til det praktiske: hvis du har gitaren din stemt/intonert i E standard så vil du møte på problemer ved lavere tuning. Anbefaler deg tykkere strenger, hvor tjukke strengene skal være er som regel subjektivt, men et 0.12-sett mener JEG holder. jeg spiller selv i Drop A#(en halvtone lavere enn Drop B ) , og bruker .013-strenger. Choice is yours. Videre, få en hendig person til å intonere gitaren din. Uten den justeringa vil gitaren din ofte bli sur, svært ofte.

noe mer da?

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet vel at gitaren har 6 strenger(no shit) og at hver streng har forskjellig navn. som standard tuning så blir det fra den tynneste(høy) til den tykkeste(lav)

E - B - G - D - A - E. Som du ser så inneholder standard tuningen kun heltoner, altså uten b og #. Du skal ha gitaren din i Drop B, og da blir det fra høy til lav: C# - G# - E - B - F# - B. den lyseste strengen er altså en C + en halvtone opp. Da får vi en C#.Det samme gjelder på G`en og F`en i tuningen.

Da har vi vel fått dekka den ganske bra?

Et tips: Lær deg alle tonene på gripebrettet, det er vanvittig logisk system. Anbefaler deg: Ricci Adams' Musictheory.net

en veldig bra side hvor man også får satt teorien i praksis.

og til det praktiske: hvis du har gitaren din stemt/intonert i E standard så vil du møte på problemer ved lavere tuning. Anbefaler deg tykkere strenger, hvor tjukke strengene skal være er som regel subjektivt, men et 0.12-sett mener JEG holder. jeg spiller selv i Drop A#(en halvtone lavere enn Drop B ) , og bruker .013-strenger. Choice is yours. Videre, få en hendig person til å intonere gitaren din. Uten den justeringa vil gitaren din ofte bli sur, svært ofte.

noe mer da?

Tusen takk forstå det bedre nå ja, men hvordan gjør jeg det i prakis? Jeg har ikke den mest avangserte tuneren. Skal skjekke siden du linket til. Det er kanskje sant at man ikke kan bli en god gitarist uten litt kjedelig teori :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.