Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Stratocaster Serier


Sortulv

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være av interesse for også flere enn meg om noen av dere Fender-ekspertene på forumet har lyst til å skrive en liten innføring om Fenders forskjellige Stratocaster-serier?

For vi som ikke har forsket så mye rundt dette enda, kan det virke litt forvirrende med alle disse seriene Fender produserer under Stratocaster fanen, ting som; hva utgjør egentlig forskjellen mellom gitarene i disse seriene?

Etter hva jeg kan finne på Fenders nettside snakker vi her om:

Standard

American Deluxe

Deluxe (6)

American Vintage

American Standard

Highway One™

Classic

Classic Player

Road Worn™

Special Edition

Vintage Hot Rod

Deretter har vi jo diverse signaturmodeller, men de kan vi like greit utelate her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fra wikipedia:

- American Standard, American Vintage, American Deluxe, American Special, Artist, Custom Classic, Custom Artist, Hot-Rodded American Vintage and Highway One series Stratocasters are made in Fender's state-of-art factory in Corona, California, United States of America and are commonly called Made In America (MIA) Stratocasters. There is also a Fender Museum there open to the public.

- Most other Stratocaster series models are made in a Fender factory in Ensenada, Mexico and are often labelled as Made In Mexico (MIM). Guitar necks are still manufactured in the Corona factory and sent to the Ensenada factory to be mounted onto guitars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellene er hvor de er bygget, om de er laget som kopier eller er sterkt inspirert av eldre modeller (vintage, classic etc) eller om de har mer modernisert mekanikk osv. (USA Standard)

Alt er jo bare en variasjon over et tema.

Hva angår mekanikk strekker det seg fra vintage tremoloer med veldig bred strengeavstand til moderne tremoloer av fulcrum type med blokksadler. Stemmeskruer varierer fra kopier av gamle kluson typer til moderne locking typer.

Noen modeller kombinerer tradisjonelle løsninger med moderne features (Hot-rod, classic player f.eks)

Halsene varierer i tykkelse, profil og gripebrett radius, hvor avrundet de er i kantene osv. Vintage specs innebærer gjerne en hals med veldig avrundet gripebrett 7 1/4" Moderne halser har et flatere gripebrett med en radius på 12" eller mer. Det vanligste er en mellomting - 9,5"

Kort oppsummert :

Standard (mexico)

En standard modell med ganske moderne specs. Helt ok mekanikk, elektronikk og treverk, men ikke noe veldig spesielt eller påkostet. Kort sagt en modell de fleste kan like.

American Standard (USA)

En modernisert strat med en moderne tremolo og smalere strengeavstand en på vintage modeller. Halsen har veldig avrundede kanter på gripebrettet/frets. Enkel å like for alle, men kanskje litt uten særpreg.

American Vintage

Re-issue modeller - altså kopier av eldre modeller, specs varierer derfor.

Classic

Re-issue aktige modeller bygget i Mexico.

Classic Player

Litt moderniserte, men vintage inspirerte modeller bygget i Mexico

Highway One™

De rimeligste USA bygde modellene. Specs ligner på Standard Mexico/Standard USA. Stort hode (70 talls typen) ikke polert, matt lakk og jumbo bånd er typiske sætrekk.

Road Worn™

Vintage inspirerte modeller bygget i Mexico - ferdig slitt/reliced

Vintage Hot Rod

Vintage inspirerte modeller med noen moderne løsninger som f.eks aktive pickups e.l.

American Deluxe / Deluxe

Spesial utgaver av ymse USA og Mexico modeller med moderniserte features som friksjonsfrie oversadler, locking tuners, spesielle pickups etc, etc.

Special Edition

Dette er spesial modeller som kan skille seg ut på mange måter. Ofte laget i få antall og i en begrenset periode. Et eksempel kan være ulike 12 strengs modeller f.eks.

Poenger er vel at man bare må finne en modell man liker til riktig pris, å ha full oversikt over et modellprogram ingen Norske butikker uansett har på lager, er mer eller mindre meningsløst. Prøv noen strat'er, se hvilke pickups du synes er ok, hvilke halser du liker osv så finner du alltid en gitar som passer deg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- American Standard, American Vintage, American Deluxe, American Special, Artist, Custom Classic, Custom Artist, Hot-Rodded American Vintage and Highway One series Stratocasters are made in Fender's state-of-art factory in Corona, California, United States of America and are commonly called Made In America (MIA) Stratocasters. There is also a Fender Museum there open to the public.

- Most other Stratocaster series models are made in a Fender factory in Ensenada, Mexico and are often labelled as Made In Mexico (MIM). Guitar necks are still manufactured in the Corona factory and sent to the Ensenada factory to be mounted onto guitars.

Det er sagt mye rart om hvor ting er laget hva angår Fender, men hvor det er laget er i grunnen helt uten interesse da det er omtrent de samme arbeiderne og maskinene som lager tingene. Poenget er hvordan det er laget, altså hvor mye tid som brukes på ting og hvilke materialer som er brukt. F.eks er mye av forsterkerproduksjonen (også CS) lagt til Mexico. USA modeller lakkeres delvis i Mexico osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, Greener. Er det slik at Road Worn-serien er reilced Classic Playere? Typisk for HW1 serien er vel også stor 70-talls headstock? Uten at det betyr så veldig mye.

Jeg må ærlig innrømme at jeg knapt har sett en sånn road worn, men den jeg kikket på og prøvde bittelitt var vel mer som en classic (altså en mexico re-issue aktig sak)

Ja, burde nevnt at HW1 har stor headstock ja, det er jo en veldig turn-off/on for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere skriver dette, men vintage-type Fender-halser har altså en radius på 7.25 tommer (184 mm).

Ja, du har selvsagt rett :blush: Blir ofte leif i brøkene når jeg skal beskrive gibson scale (24 3/4) og vintage radius 7 1/4" av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg knapt har sett en sånn road worn, men den jeg kikket på og prøvde bittelitt var vel mer som en classic (altså en mexico re-issue aktig sak)

Ja, burde nevnt at HW1 har stor headstock ja, det er jo en veldig turn-off/on for mange.

Ok. Har vel bare sett at de har 50's og 60's utgaver som er likt for Classic Player serien, men jeg ser at de bla.a. har andre pickuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har vel bare sett at de har 50's og 60's utgaver som er likt for Classic Player serien, men jeg ser at de bla.a. har andre pickuper.

Jeg la merke til at Road worn hadde 6 punkts trem og 7 1/4 hals radius i alle fall, i motsetning til CP som har 9,5 og 12 (er det ikke noe slikt ?) samt 2 punkt trem. Men det finnes vel flere slike roadworn modeller, så det kan være at det er forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, burde nevnt at HW1 har stor headstock ja, det er jo en veldig turn-off/on for mange.

I mitt tilfelle blir det turn-on - de litt større Strat-hodene er en favoritt hos meg!

Har ikke Yngwie Malmsteen signaturen en slik en? Den ser litt stor ut, og har ihvertfall hørt ham nevne det selv, deriblant at det påvirker klangen i gitaren på en positiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle blir det turn-on - de litt større Strat-hodene er en favoritt hos meg!

Har ikke Yngwie Malmsteen signaturen en slik en? Den ser litt stor ut, og har ihvertfall hørt ham nevne det selv, deriblant at det påvirker klangen i gitaren på en positiv måte.

Malmsteen spiller jo stort sett på 70-talls Strater, så det stemmer nok. Han mener at til og med headstocken er med å forme lyden i en gitar, og derfor holder han seg unna Floyd-type strenglåsing der strengene låses over nøtta. Hvor vidt det han sier stemmer, skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.